۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سخنرانی
  • شناسه : 2372
  • ۱۷ دلو ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
  • 90 بازدید
Milad 4
فضائل امام على در كلام خلفاء

فضائل امام على در كلام خلفاء

فضائل امام على عليه‏السلام در كلام خلفاء و منابع معتبر مذاهب اسلامی از ولادت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام از سوی مجمع فرهنگی کوثر مقیم روستوک آلمان گرامی‌داشت به عمل‌آمد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، حجت‌السلام‌والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی بعد از ظهر 16 دلو 1401 خورشیدی در محفلی به مناسبت میلاد […]


فضائل امام على عليه‏السلام در كلام خلفاء و منابع معتبر مذاهب اسلامی
از ولادت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام از سوی مجمع فرهنگی کوثر مقیم روستوک آلمان گرامی‌داشت به عمل‌آمد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، حجت‌السلام‌والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی بعد از ظهر 16 دلو 1401 خورشیدی در محفلی به مناسبت میلاد امام علی علیه السلام گفت: تولد امیر مؤمنان علیه السّلام در کعبه فضیلت و شرافتى است که پروردگار بزرگ برای بزرگداشت مقام و منزلتش به آن حضرت اختصاص داده است.
این هم تفصل سخنان رئیس سازمان جهاد فرهنگی به مناسبت میلاد امام علی علیه السلام:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم: أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَهِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِیَّ بَعْدِی
در نخست سیزدهم رجب المرجب، سالروز میلاد مولود کعبه، مظهرالعجائب، اسد الله غالب، غالب کل غالب حضرت علی ابن ابیطالب را به همه شیفتگان امامت و ولایت مبارک باد و شاد باش می‌گویم.
همچنان امام علی علیه السلام پدر عدالت وایثار، این روز به نام روز پدر نیز نام‌گذاری که این روز را به همه‌ی پدران تبریک می‌گویم.
از خیر محترم جناب علی آقا رضایی بابت میزبانی محفل جشن میلاد حضرت علی علیه السلام تشکری می‌کنم و همانگونه که در آخرین جلسه‌ای هیئت امنای مجمع فرهنگی کوثر در منزل دکتر رضایی به تصویب رسید، مناسبت‌های دینی و ارزشی تجلیل و یاد بود به عمل آورده شود، انشاالله تا جلسات بعدی سالن که به کرایه گرفته شده آماده می‌شود و جلسات مان را پس از این در آن سالن برگزار خواهد شد و هدف از برگزاری این گونه جلسات آشنایی مخاطبین مخصوصاً نسل جوان با معارف اسلامی است.
امروز در جامعه‌ای ما برخی افرادی هستند که حتی در لباس دین به مقامات ائمه علیهم السلام اهانت می‌کنند و با تأسف که آن‌ها ائمه اطهار علیهم السلام، مخصوصاً ابوالائمه امام علی علیه السلام را اهل نزاع می‌گویند، هرچند این گونه اتهامات در طول تاریخ علیه امیرالمومنین بوده است و در حالی که از زبان خليفه دوم عمر بن خطاب، در جريان‌هاي مختلفي و بارها به حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام نقل شده: «لولا علی لهلک عمر» كه اسناد آن از منابع معتبر شیعه سنی نقل شده و ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه نیز آورده: «لو لا علی لهلک عمر» و از این‌رو حضرت علی علیه السلام در نزد شیعه دومین معصوم وشخصیتی بعد از پیامبراسلام صلی الله علیه و آله وسلم و در نزد اهل سنت چهارمین خلیفه از خلفاء راشیدین است و من در این محفل می‌خواهم لحظاتی‌را که در خدمت تان هستم فضائل امام علیه السلام را در کلام خلفاء و منابع معتبر مذاهب اسلامی به عرض شما عزیزان برسانم و بقول شاعر:
من کجا و دست گل چیدن کجا ای باغبان / ناله‌ی بلبل مرا اینجا به زور آورده است
اجازه می‌خواهم که قبل از دیدگاه خلفاء سه گانه نکاتی را پیرامون شخصیت امام علی علیه السلام در حد توانم عرض کنم:
نکته‌ی اول: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حیات خود به قدری درباره امیرالمؤمنین علیه السلام سفارش و تعریف کرده بودند، و در همه امور ایشان را مقدم داشتند که همه مسلمانان از جایگاه ویژه ایشان در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آگاه بودند.
امام علی علیه السلام یکی از کاتبان وحی، درب شهر علم پیامبر(أنا مدينة العلم وعلي بابها)، جانشین و خوابیدن در بیستر پیامبر، عقد اخوت میان او و پیامبر، شرکت در همه غزوات به جز جنگ تبوک، فتح قلعه خبر و خندق(ضربة علي يوم الخندق أفضل من عبادة الثقلين) و حدیث منزلت و… جزو فضائل امام علی علیه السلام است و از مشهورترین نقل هاى «حدیث منزلت» آن است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله خطاب به حضرت على علیه‌السلام فرمودند: «أنتَ مِنّى بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسى، اِلّا أنّه لا نَبىَّ بَعدى». منزلت تو نسبت به من، مانند منزلت هارون به موسی است، جز اینکه بعد از من پیامبری نیست.
نکته‌ی دوم: آیا ولادت امام علی علیه السلام به کعبه در کتب اهل سنت وجود دارد؟
اسناد ولادت امیرمؤمنان علی علیه السلام در کعبه؛ از دیدگاه شیعیان قطعی و متواتر است و اما درکتب اهل سنت و از جمله نظر حاکم نیشابوری عالم بزرگ اهل سنت درباره ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام در کعبه چنین آمده: «قَالَ الْحَاكِمُ : وَهِمَ مُصْعَبٌ فِي الْحَرْفِ الْأَخِيرِ، فَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارُ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ وَلَدَتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ كَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَهُ فِي جَوْفِ الْكَعْبَةِ.» روايات متواتري وارد شده كه فاطمه بنت اسد، أمير المؤمنين علي بن أبي طالب كرّم الله وجهه را در داخل كعبه به دنيا آورده در دیگر منابع نیز ذکر شده است. غیر از امام علی علیه السلام کسی در داخل خانه کعبه به دنیا نیامده، نه پیش از وى کسى در خانه خدا به دنیا آمده و نه بعد از آن حضرت. تولد امیر مؤمنان علیه السّلام در کعبه فضیلت و شرافتى است که پروردگار بزرگ برای بزرگداشت مقام و منزلتش به آن حضرت اختصاص داده است.
نکته‌ی سوم: چطور امروز را روز پدر نامگذاری نمودند؟
امام علی علیه السلام پدر عدالت و ایثار بود و نیز تاریخ گواهی می‌دهد که امام علی علیه السلام با آنکه هزاران پیرو داشت، در شجاعت بی نظیر بود، اما در برابر یک طفل یتیم متواضعانه رفتار می‌نمود، جرج سمعان جرداق نویسنده و متفکر مسیحی در کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» پیرامون امام علی علیه السلام در سال ۱۳۳۵ خورشیدی(۱۹۵۶ میلادی) در بیروت منتشر و در جهان اسلام مورد توجه وسیع قرار گرفت، او در آن‌جا می‌نویسد: من وقتی که خواستم داستان کودک نوازی او را بنویسم، آنچنان تحت تأثیرقرار گرفتم و نتوانستم جلو اشکم را بگیرم، هربار چند سطر از داستان را می نویشتم، با ریختن اشک‌هایم نوشته پاک می‌شد.
نکته‌ی سوم: آشنایی اجمالی با نهج البلاغه منسوب به امیرالمومنین علیه السلام.
نَهجُ البَلاغه برگزیده‌ای از نامه‌ها، خطبه‌ها و سخنان امام علی علیه السلام است که سید رضی در اواخر قرن چهارم هجری قمری آن‌ها را جمع‌آوری کرد. این کتاب به دلیل محتوا و بلاغتش، به «اخ‌ القرآن» (برادر قرآن) نام‌گذاری شده است. برخی از ادیبان عرب، فصاحت و بلاغت نهج‌البلاغه را ستوده‌اند. این کتاب در سه قسمت خطبه‌ها، نامه‌ها، کلمات قصار دسته بندی شده است.
و یکی از نامه‌های امام علی علیه السلام حدود ده سال قبل 23 قوس 1382 خورشیدی برابر با 14 نوامبر 2003 میلادی، مورد ارزیابی نخبگان ادیان مختلف قرار گرفت و در سازمان ملل به عنوان منشور حکومتی به عنوان بهترین مرجع و سند عدالت گستر در طول تاریخ انسانیت ثبت شده است.
کتاب فضل تورا آب بحر کافی نیست / که ترکنم و سرانگشت بشمارم
فضائل امام على عليه‏السلام در كلام خلفاء و منابع معتبر مذاهب اسلامی
از منابع مهمی که در شناخت وجود ملکوتی حضرت علی علیه‌السّلام موجود است، کلمات و مرویات خلفای سه گانه می‌باشد و دانستن این مطالب از چند جهت مورد توجه و اهمیت است و مقام رفیع امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام را از آنان که هرکدام بیش از بیست روایت با سند معتبر حدود پنج سال قبل مجموعه‌ی تحت عنوان« سیره و رفتار شناسی امام علی علیه السلام» منتشر نمودم و سه سال قبل در آستانه‌ی 13 رجب 144۲ هجری قمری، سالروز ولادت امام علی علیه السلام با پیشنهاد بخش فرهنگی شورای محلی چنداول کابل جهت برگزاری مسابقه‌ی کتاب‌خوانی برای نسل جوان تحت عنوان« سیره و رفتار شناسی امام علی علیه السلام مجدداً منتشر گردید نقل شده و اینک از ميان سخنان و مرويات آنان از هرکدام یک حدیث نقل می‌کنم:
«ابوبكر بن ابی قُحافه» : عايشه گويد ابوبكر را ديدم كه بسيار به چهره على بن أبيطالب نگاه مى‏كند، سپس گفتم:
اى پدر، همانا تو زياد به چهره على نگاه مى‏كنى (علت چيست؟) گفت : دخترم از رسول خدا (صلى‏الله‏عليه‏و‏آله) شنيدم كه مى‏فرمود : «نظر كردن بر چهره على عبادت است.»
«عمر بن خطاب» : عمر بن خطاب گفت : به على سه خصلت كرامت شده است كه اگر يك خصلت از آن به من داده مى‏شد براى من محبوبتر از داشتن شتران سرخ مو (كه داراى قيمت بسيار هستند) بود.
پرسيده شد آن خصائل كدام است؟ گفت: به ازدواج در آوردن پيامبر دخترش را (براى على) و جاى گرفتن او در مسجد كه حلال نبود بر هيچ كسى در مسجد آنچه كه براى على حلال بود و ديگر پرچم در جنگ خيبر.
«عثمان بن عفان» : حضرت به طرف او آمد، سپس (در اين وقت) عثمان شروع كرد به نگاه كردن (و تماشاى) آن حضرت. امام على (عليه‏السلام) فرمود : تو را چه شده است اى عثمان؟! چه شده تو را كه اين گونه به من خيره شده و نگاهم مى‏كنى؟ عثمان گفت : از رسول خدا (صلى‏الله‏عليه‏و‏آله) شنيدم كه فرمود : «نگاه كردن به على عبادت است.»
كَرَمَ اللّه وَجْهَهُ چرا؟
بخشى از اهل تسنن وقتى كه نام مبارك حضرت على عليه‏السلام را به زبان می‌آورند، مى‏گويند:
«كرم اللّه وجهه» خداوند بر مقامش بيفزايد و فقط در باره حضرت على عليه‏السلام اين جمله را مى‌گويند، ولى در باره ساير صحابه، جمله «رضى اللّه عنهُ» مى‌گويند، در اين كه چرا در شأن حضرت على عليه‏السلام چنين مى‌گويند.
فيلسوف مشهور جلال الدين دوانى (متوفى 908 هجرى قمرى) كه از علماى بزرگ اهل تسنن بوده، و در اواخر عمر خود شيعه شده، مى‌گويد: اين دو جمله در باره حضرت على عليه‏السلام به دو علت است.
1. در ميان صحابه تنها امام على عليه‏السلام بود كه قبل از بلوغ اسلام آورد و هرگز بت پرستى نكرد.
2. زمانى كه فاطمه دختر اسد (مادر حضرت على عليه‏السلام) به آن حضرت حامله بود هرگاه محمّدبن عبداللّه (صلى‏الله‏عليه‏و‏آله) پيامبر آينده را مى‌ديد ناگهان به احترام آن حضرت بر مى‌خواست و احترام مى‌كرد.
محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله روزى به او گفت: «اى مادر! تو حامله هستى من راضى نيستم براى من اين گونه از جا بر خيزى.» فاطمه عرض كرد: «سوگند به خدا هرگاه شما را مى‌بينم بچه كه در رحم دارم به گونه جا به جا مى‏شود كه مرا نا گزير مى‌سازد تا از جا بلند شوم.»
از کرامات امیرالمومنین علیه السلام است که هیچ گاه بت نپرستیدن به این دلیل اهل سنت به حضرت کرّم الله می‌گویند و ازآن گذشته امتیاز بت شکستن هم داشتند .چون‌در ان زمان کسانی که سال‌ها بت پرستیده بودند و نمی توانستند بت‌ها را بشکنند.
یادی از شهدای نخبه و بی مزار سال 1357 و 1358 خورشیدی در افغانستان
در پایان به یک موضوع روز نیز اشاره کنم که هموطنان ما ریشه‌ی بحران در نیم قرن اخیر کشور را بی اطلاع نباشند؛ 16 دلو 1357 خورشیدی سرآغاز کشتار و خلق فجایع در افغانستان، من در کتاب خاطراتم از جمهوریت تا جمهوری اسلامی به نام «ثابت قدم» و به‌عنوان تاریخ شفاهی و افشای فجایع نیم قرن اخیر، یاد آوری از تحولات پنجاه سال گذشته‌ای افغانستان نمودم که اختلاف شاهزادگان افغانستان سبب شد که محمد ظاهرشاه از زمان برکناری از قدرت در سال ۱۹۷۳ (1352 خورشیدی) تا سقوط طالبان در ۲۰۰۲ (1381 خورشیدی) در شهر رُم، پایتخت ایتالیا، اقامت داشت. پس از سقوط طالبان، به کشور بازگشت و به او لقب «بابای ملت» داده شد و چنانچه به خانم غنی لقب بانوی نخست کشور را دادند.
حزب دموکراتیک خلق از طریق یک کودتا، در ۲7 آوریل ۱۹۷۸ میلادی(7 ثور 1357 خورشیدی)، محمد داود خان و خانواده‌اش به قتل رساندند و دولت او فرو پاشید و در دسامبر ۱۹۷۸ میلادی (جدی۱۳۵۷ خورشیدی) پس از حاکمیت جمهوری دموکراتیک افغانستان به رهبری نور محمد تره کی معاهده‌ای به امضا رسید و جهت پشتیبانی نظامی به اتحاد جماهیر شوروی سابق مجوز دادند. تره‌کی و حفیظ‌الله امین در طول حکومتشان علیرغم شرارت زیاد و جنایات بی شمار، قتل عام مدیران اجتماعی صورت گرفت و در نتیجه، مردم افغانستان علاوه بر خسارات مالی چند میلیون شهید، معلول و کشورهای همسایه، اروپا، امریکا و دیگر کشورها پناهنده شدند، در این مدت و پس از آن در دوران حکومت مجاهدین تا امروز پروژه‌ی عدالت انتقالی در افغانستان تطبیق نشد.
در چنین روزی نخبگان علمی و فرهنگی افغانستان به شهادت رسید و پیشنهاد می‌کنم یک نهاد دائمی دادخواهی از شخصیت‌های دلسوز شکل گیرد، اولاً کودتای 7 ثور 1357 خورشیدی را سیاه ترین روز در تاریخ افغانستان ثبت نمایند و در ادامه فجایع که در بیش از چهاردهه‌ی گذشته تا کنون خلق شده بررسی و برای عبرت ثبت تاریخ شود.
گفتنی‌ست در این محفل با مداحی سید صادق حسینی، سید نصیر لنگری، سلیقه و دیگر مداحان همراه بود و نیز سوالاتی پیرامون حیات معنوی، علمی و سیاسی امام علی علیه السلام طرح و به کسانی که پاسخ صحیح ارائه نمودند، به رسم یاد بود و تشویق به آنان جوایزی نیز اهداء شد و همچنین به مناسبت روز پدر لوح «لا فتى إلا علي لا سيف إلا ذو الفـــقار» به حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر عادلی حسینی از سوی دکتر محمد مهدی رضایی و اعضای هیئت امنای مجمع فرهنگی کوثر اهداء گردید.
گزارش از: پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی