۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 1518
  • ۰۴ اسد ۱۳۹۷ - ۴:۳۲
  • 103 بازدید
دومین سالگرد مرحوم انوری در شهر بامیان
گردهمایی بزرگ مردمی در دومین سالگرد سپهسالار جهاد افغانستان در شهر بامیان

گردهمایی بزرگ مردمی در دومین سالگرد سپهسالار جهاد افغانستان در شهر بامیان

باحضور الحاج سید خلیل  الله انوری رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان، از دومین سالیاد اراتحال استرجنرال الحاج سید حسین انوری تجلیل به عمل آمد شهر بامیان (پنج شنبه ۲۸ سرطان ۱۳۹۷ ) در گردهمایی بزرگی مردمی که در شهر بامیان دایر گردیده بود، از دومین سالگرد ارتحال سپهسالار جهاد، سردار مقاومت و یکی از […]

باحضور الحاج سید خلیل  الله انوری رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان، از دومین سالیاد اراتحال استرجنرال الحاج سید حسین انوری تجلیل به عمل آمد

شهر بامیان (پنج شنبه ۲۸ سرطان ۱۳۹۷ ) در گردهمایی بزرگی مردمی که در شهر بامیان دایر گردیده بود، از دومین سالگرد ارتحال سپهسالار جهاد، سردار مقاومت و یکی از بنیانگذاران نظام جدید سیاسی در کشور استرجنرال الجاج سید حسین انوری رهبر فقید حزب حرکت اسلامی افغانستان بزرگداشت به عمل آمد.

در این مراسم الحاج سید خلیل الله انوری رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان، ‌مشاور شورای امنیت ملی کشور و خلف برومند آن سپهسالار نیز اشتراک نموده بودند که با استقبال گرم و بی نظیر مردم قدر شناس بامیان روبرو گردیدند. در این سفر سید خلیل الله انوری را الحاج حفیط جلیلی معاون حزب و جمعی از اعضای رهبری و بزرگان حزب نیز همراهی می کردند.  الحاج سید خلیل الله انوری و هیئت معیتی شان از ولایات قندهار، هلمند، پروان، میدان وردک، ‌غور و نمایندگان وزرات خارجه، اقوام و قبائیل و شورای مجاهدین پغمان در منطقه “جگره خیل”  شهر بامیان، مورد استقبال صدها تن از علما، موسفیدان، متنفذین، جوانان و سایر اهالی قدر شناس بامیان قرار گرفتند. مردم بامیان با “شعار صل علی محمد رهبر ما خوش آمد”  ایشان و هئیت همراه شان را خوشامد گفتند. مردم بامیان که در سیمای خلیل الله انوری، عطوفت، ابهت و اقتدار آقا صاحب بزرگ را می دیدند با شور و هلهله وصف نا پذیر ایشان را تا آخر شهر بامیان با پای پیاده همراهی کردند. همچنانکه کاروان الحاج سید خلیل الله انوری  شهر بامیان را به طرف محل محفل پیاده می پیمود صدها تن از شهریان بامیان به استقبال ایشان شتافته و با ایشان همراه می گردیدند.

همزمان با ورود سید خلیل الله انوری به محل برگزاری مراسم، دلگی تشریفات قومندانی امنیه ولایت بامیان  قطعه تقدیم کردند و مردم با شعارهای ممتد ” صل علی محمد رهبر ما خوش آمد” ایشان و همراهان شان را تا جایگاه تعیین شده استقبال نمودند.

در این گردهمایی بزرگ حدود بیشتر از پنج هزار نفر از اقشار مختلف مردم بامیان با شور و شوق وصف ناپذیر اشتراک نموده بودند. مقامات دولتی شامل مقام محترم ولایت، رئیس امنیت ملی، قوماندان امنیه، روئسای ادارات دولتی، شوراهای علما، شوراهای مردمی، نمایندگیهای احزاب سیاسی، نمایندگان مردمی ولسوالی هفتگانه بامیان، مردان، زنان، جوانان، محصلین و سایر اقشار اجتماعی و سیاسی اشترک کنندگان محفل را تشکیل می دادند. با توجه به اینکه فصل کار و کشاورزی در بامیان است و با توجه به گرمی هوا و سرباز بودن محل گردهمایی، جلسه امروزی یکی از بی نظیر ترین و بزرگترین گردهمایی مردمی در بامیان به حساب می آید.

محفل با تلاوت آیات از کلام پروردگار آغاز و با سخنان الحاج شیخ حسین داد مدقق، رئیس شورای ولایتی حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان در بامیان ادامه یافت. سپس سخنرانان به تر تیب هریک الحاج سیدعلی اکبر محمدی رئیس شورای ولایتی حزب حرکت اسلامی افغانستان به (رهبری عبدالغنی کاظمی) به نمایندگی از شورای مجاهدین حرکت اسلامی، محمد نادر شفق رئیس ستاد برگزرای مراسم دومین سالیاد انوری بزرگ،‌ نماینده شورای اجتماعی شیبر، مقام محترم ولایت بامیان، الحاج سیدخلیل الله انوری رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان، بانوفرشته علوی نماینده ولسوالی سیغان، نماینده محترم حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه، ‌نماینده محترم محمد شفیق گل آغا شیرزوی وزیر اقوام و قبائیل، محمدمتین مومین نماینده مجاهدین پغمان و الحاج بابه محسنی معاون شورای علمای شیعه بامیان به ایراد سخن پرداختند.

سخنرانان هر یک زوایای مختلف حیات سیاسی و مکتب فکری استرجنرال الحاج سید حسین انوری را به بحث گرفتند و شناخت راه و مشی سیاسی و اجتماعی ایشان را و معرفی آن را به نسل های آینده مهم و ضامن ثبات کشور در دراز مدت دانستند.

محمدنادرشفق یکی از سخنرانان، مشخصه های فکری انوری بزرگ را دین محوری، ملی گرایی، محوریت منافع ملی و عزت ملی، دوری از تقابل و تنش و رویکرد تعامل و سازش با نیروهای ملی دانست و این سرفصل ها را در شرایط فعلی کشور نیز،  که از نبود یک اجماع سیاسی رنج می برد، مهم دانست.

محمدطاهر زهیر والی محترم ولایت بامیان، استرجنرال سید حسین انوری را یکی از شخصیتهای تاثیر گزار کشور یادنمود که در شرایط بسیار سخت رهبری مردم خویش را به عهده گرفت و از همین رو است که امروز نیز درتمام نقاط کشور مردم به یاد ایشان جمع می شوند و از ایشان و کارنامه هایشان تجلیل می نمایند.

الحاج سید خلیل الله انوری رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان نیز سخنان خویش را با برشمردن مشخصه های فردی، فکری و شخصیتی انوری بزرگ آغازنمودند. ایشان خداباوری و دین محوری، ثبات قدم، قاطعیت،‌ ملی اندیشی،‌ دوری از تعصبات تنگ قومی و سمتی و زبانی را از برجسته ترین ممیزات فردی و فکری رهبر فقید حزب حرکت اسلامی افغانستان بر شمردند. سید خلیل الله انوری که سخنان شان با شعارهای پی هم ” تکبیر”حضار همراهی می گردید، روی موضوعات سیاسی و اجتماعی جاری کشور نیز صحبت نمودند؛ ایشان با برگزاری انتخابات مطابق تقویم اعلان شده تاکید کرده و هرنوع تاخیر در برگزاری انتخابات را به زیان کشور دانسته و با آن مخالفت نمودند. موضوعات پروسه صلح و تامین امنیت ، مشارکت عادلانه در دولت، ‌عدالت اجتماعی و رفاه اقتصادی از سایر مسائیل سیاسی بود که ایشان در سخنرانی خویش به آنها پرداختند.

الحاج سید خلیل الله انوری تعصبات قومی و فاصله های اجتماعی میان گروه های مختلف اجتماعی در کشور را، آفت بزرگی در پیکره ملت افغانستان دانستند و بر رهایی و رهانیدن خویش و اجتماع از این مرض مهلک تاکید کردند و از اشتراک کنندگان گردهمایی خواستند تا در انتخابات پیشرو به دور از تعصبات منطقوی و قومی، به افراد شایسته و واجد شرایط نمایندگی رای بدهند.

در اخیر الحاج بابه محسنی، اذهان مجاهدین و اشتراک کنندگان گردهمایی را  به دوران حیات انوری بزرگ برد و یاد خاطرات ایشان را با ذکر نمونه های از فرماندهی و راز نیاز و دعای کمیل ایشان زنده نمودند و محفل را با دعاییه خیر خویش اختتام بخشید.

بعد از ختم گردهمایی، گروه های مختلف مردمی، سیاسی و اجتماعی و شخصیتهای متنفذ به ملاقات الحاج سید خلیل الله انوری میامدند که دید و بازدیدها تا نیمه های شب ادامه پیدا نمود.

روز دوم اقامت ایشان نیز در ملاقاتهای مردمی و دیدار از پایگاه ۳۶ حمزه سید الشهداء، ‌در دره دکانی مرکز بامیان، به فرماندهی الحاج عادل آقای کاظمی سپری گردید. پایگاه ۳۶ حمزه سید الشهداء یکی از مهمترین پایگاه های حزب حرکت اسلامی افغانستان در بامیان در زمان جهاد به شمار می رفت که مجاهدین این پایگاه نقش اصلی را در فتح ولایت بامیان ایفا نمودند و فرمانده آن الحاج عادل کاظمی لقب “فاتح بامیان” را از طرف مردم کسب نمودند. در باز دید از پایگاه ۳۶ حمزه سید الشهداء که میزبان ایشان شخصیت جهادی بامیان الحاج عادل آقای کاظمی بود، ایشان را جمعی بزرگی از مجاهدین سابق حرکت اسلامی نیز همراهی می کردند.

روز سوم، رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان با سفر به سمت ولسوالی یکه ولنگ به منظور اتحاف دعا و فاتحه در منزل الحاج سید یوسف مبارز یکی از مجاهدین و متنفذین آن ولسوالی شروع در برگشت از یکاولنگ رهسپار کابل گردیدند در حالیکه هنوزهم گروه های مختلف مردمی منتظر و علاقمند دیدار ایشان بودند ولی به دلیل مصروفیتهای زیاد کاری این دیدارها به فرصتهای دیگر موکول گردید.

آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست          هرکجا هست خدایا به سلامت دارش!