۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 2421
  • ۲۵ سنبله ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
  • 182 بازدید
هفتمین گفتمان هم اندیشی دینی
هفتمین گفتمان هم اندیشی دینی با موضوع شفاعت، توسل و استغاثه

هفتمین گفتمان هم اندیشی دینی با موضوع شفاعت، توسل و استغاثه

از سالروز ارتحال جانگداز پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) در کابل تجلیل شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، همزمان با سالروز رحلت جانگداز پیامبر رحمت مهربانی، حضرت محمد بن عبدالله(ص) و شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع)  و شهادت ثامن الائمه امام علی بن موسی الرضا(ع) […]

از سالروز ارتحال جانگداز پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) در کابل تجلیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، همزمان با سالروز رحلت جانگداز پیامبر رحمت مهربانی، حضرت محمد بن عبدالله(ص) و شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع)  و شهادت ثامن الائمه امام علی بن موسی الرضا(ع) هفتمین گفتمان هم اندیشی دینی با موضوع شفاعت، توسل و استثغاثه از سوی مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و جوانان محصل در غرب کابل بر گزار شد.

این گفتمان در ادامه‌ی سلسله نشست‌های سالانه‌ی مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) در پایان ماه صفر ۱۴۴۵ هجری قمری مصادف با ۲۴ سنبله ۱۴۰۲ خورشیدی با سخنرانی دانشمندان شیعه و سنی همراه بود.

این گفتمان که صبح جمعه در منزل کربلایی سید رضا احسانی واقع غرب کابل برگزار شده بود، پس از دعای پر فیض ندبه و تلاوت آیات کلام نور بخش الهی، سخنرانان پیرامون شفاعت، توسل و استغاثه دلايلى از قرآن کریم و روایات و از جمله به شرح آیه 35 مائده: «یا آیهاالذین آمنوا اتقوالله وابتغوا الیه الوسیله» پرداختند.

کربلایی سید رضا احسانی؛ مسئول مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) در کابل، با اشاره بر دوره‌های قبلی این گفتمان و فعالیت‌های مجمع نامبرده گفت: مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) این افتخار را دارد که پیرو سلسله محافل و نشست‌های مشترک خویش با پیروان مذاهب جعفری و حنفی و حضور کارشناسان و نخبگان ارزش‌گرا و اخوت خواه افغانستان در طول سال مسئولیت دینی و انسانی خویش دانسته و در برگزاری و تقویت چنین نشست و جلسات مشترک سعی و تلاش نموده و امروز توفیق یافتیم که هفتمین گفتمان هم اندیشی دینی را با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جعفری و مولانا دکتر ابراهیمی و حجت‌الاسلام حیدری برگزار نماییم

مسئول مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) اضافه نمود: از علمای بزرگوار، دانشمندان عزیز و مراکز دینی و فرهنگی مصرانه می‌خواهیم که در جهت تحکیم اخوت اسلامی میان مسلمانان مجدانه سعی و کوشش نمایند و ما راه حل مشکلات فعلی افغانستان را نیز عمل به دستورات الهی و پیوستن به کاروان تقریب، وحدت و اخوت اسلامی دانسته، وحدت اقوام و اقشار مختلف را نیز در گرو تحقق برادری اسلامی می‌دانیم و با توجه به اوضاع فعلی ما باید تلاش کنیم تا نشست های اخوتی با حضور علمای شیعه و سنی بیشتر از قبل برگزار کنیم.

مولانا دکتر عبدالقادر ابراهیمی سابق معاون شورای اخوت اسلامی و یکی از کارشناسان این گفتمان پیرامون شفاعت و توسل و ادله جواز آن پرداخت و گفت: شفاعت و توسل از جمله مسائل کلامی است که فرق مختلف اسلامی درباره آن نظرات متفاوتی داده‌اند. در منابع اهل سنت نیز دیدگاه متفاوت مطرح شده است، جمعی آن را قبول دارند. اما برخی دیگر قبول ندارند و گروهی دیگر نیز معتقدان به توسل و شفاعت را کافر و مشرک می‌دانند. توسل در زمان حیات و نیز پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) مورد توجه بوده که در این زمینه آیات قرآن کریم و همچنان روایات متعددی در منابع معتبر اهل سنت وجود دارد.

این عالم اهل سنت اضافه نمود: در بحث شفاعت و توسل مواردی که ذکر نمودم، دیدگاه‌های افراطی، تفریطی و معتدل می‌باشد و هرکدام طرفداران خود را دارند. افراطی‌ها کسانی هستند که به هیچ وجهه وسیله قرار دادن پیامبر(ص) و دیگر موارد را نمی‌پذیرند و بلکه شفاعت و توسل را شرک می‌پندارند و اما آیات و روایاتی که در این زمینه وجود دارد، آنان را به نحوی از مسیر اصلی شان منحرف می‌دانند.

گروه دوم کسانی هستند که در شفاعت و توسل به اندازه‌ی تفریط می‌کنند که آن‌ها اساسات عبادی را کنار گذاشته و فقط به شفاعت و توسل چنگ می‌زنند. و اما دیدگاه معتدل، مواردی را وسیله ارتباط با خداوند در اعمال صالحه می‌دانند که این دیدگاه، دیدگاه اتفاقی است که در شفاعت و توسل هیچ اشکالی در مذاهب اسلامی وجود ندارد، اما تعدادی از علما توسل به ذوات فاضله را قبول دارند و تعدادی قبول ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین جعفری؛ استاد حوزه و دانشگاه با استناد به آیات و روایات شفاعت و توسل و استغاثه را از نظر آیات و روایات تقرب داشتن به پرودگار خوانده و گفت: وسيله در آیات متعدد قرآن کریم، معنى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديك شدن به پروردگار مى‌شود، شامل هست که بسیاری از مفسران اهل سنت نیز یکی از اقسام وسیله را توسل به پیامبر(ص) و درخواست دعا و شفاعت او می‌دانند. توسل یعنی تقرب جستن به سوی خدا به وسیله اعمال صالحه و ذوات فاضله؛ توسل جستن در زمان پیامبران الهی وجود داشت که نمونه آن داستان حضرت آدم(ع) حضرت یونس(ع)  حضرت یوسف(ع) وموارد دیگری که در قرآن کریم آمده و از جمله: یا آیهاالذین آمنوا اتقوالله وابتغوا الیه الوسیله، خداوند می‌فرماید كسانى كه ايمان آورده‌ايد، از خدا بپرهيزيد و وسيله‌اى براى تقرب به او بجوييد؛ این آیه خود دلیل محکمی بر وجود شفاعت و توسل است، این آیه در ضریح مطهر پیامبر اکرم(ص) نیز حک شده است و همچنان شفاعت و توسل در منابع معتبر اهل سنت روایات فراوانی نقل شده و از جمله در کتاب‌های چون؛ التوصل إلى حقيقة التوسل المشروع والممنوع، دلائل النبوه، تفسیر روح المعانی، تفسیر آلوسی، صحیح سنن النسائی، صحیح ترمذی و دیگر منابع ذکر شده امام احمد، ترمذی و حاکم روایت کرده‌اند مردی نابینا به محضر پیامبراسلام(ص) مشرف شد و عرض کرد: یا رسول الله! از خدا بخواه که بینایی‌ام را برگرداند.

دکتر جعفری دیدگاه پیشوایان مذاهب چهارگانه اهل سنت را در موضوع شفاعت و توسل از کتاب وفاء الوفاء روایاتی را شمرد و افزود: «پیامبر و اهل بیت پیامبر(ص) وسیله من است و من در قیامت به وسیله این انوار طیبه از خداوند می‌خواهم تا صحیفه مرا در دست راستم قرار دهد.» وی می‌افزاید که روایات مشابه این روایت، از بزرگان اهل سنت در کتب متعددی و از جمله در تفسیر روح المعانی برجواز شفاعت و توسل در زمان حیات و بعد از ارتحال پیامبراکرم(ص) نقل شده است.

گفتنی‌ست این گفتمان که با گردانندگی مهدی احمدیار همراه بود، حجت الاسلام سید هاشم محسنی حیدری با ذکر مصیبت و توسل به پیامبر(ص) و خاندان طاهرینش و دعائیه و مداحی سید ابوالفضل احسانی عضو مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) گفتمان خاتمه یافت.

پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، گزارش از: سید نور آقا احسانی