۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 1698
  • ۳۰ حمل ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
  • 70 بازدید
۲۰۱۹۰۴۱۹ ۰۷۱۴۵۱
پرسش و پاسخ در سومین گفتمان مهدویت

پرسش و پاسخ در سومین گفتمان مهدویت

صبح امروز،‌۳۰ حمل ۱۳۹۸ خورشیدی  با حضور جمعی از فرهیختگان و علمای شیعه و سنی سومین گفتمان مهدویت از سوی مجمع فرهنگی بقیه‌الله(عج) در کابل برگزار و پس از سخنرانی رئیس مجمع موارد ذیل پرسش و پاسخ هرکدام آن به‌طور جداگانه ارائه شد. سوالاتی ویژه‌ی به مناسبت سالروز تولد حضرت امام مهدی(عج) از سوی نوجوانان […]

صبح امروز،‌۳۰ حمل ۱۳۹۸ خورشیدی  با حضور جمعی از فرهیختگان و علمای شیعه و سنی سومین گفتمان مهدویت از سوی مجمع فرهنگی بقیه‌الله(عج) در کابل برگزار و پس از سخنرانی رئیس مجمع موارد ذیل پرسش و پاسخ هرکدام آن به‌طور جداگانه ارائه شد.

سوالاتی ویژه‌ی به مناسبت سالروز تولد حضرت امام مهدی(عج) از سوی نوجوانان و جوانان عزیز و عضو مجمع فرهنگی بقیهالله(عج) در سومین گفتمان مهدویت مطرح شد، در حد توان و در نظر گرفتن وقت به این پرسش‌ها پاسخ می‌گویم:

آب دریا را اگر نتوان کشید/ هم به قدر تشنگى باید چشید

  1. غیبت کبری حضرت مهدی(عج) از کی آغاز شد؟

نوّاب چهارگانه‌ی که در غیبت صغرى از طرف امام مهدی(عج) داراى وکالت خاص عبارت بودند از:

  1. عثمان بن سعید العمرى، مدّت نیابت پنج سال
  2. محمّد بن عثمان العمرى، مدت نیابت حدود چهل سال
  3. حسین بن روح نوبختى، مدّت نیابت حدود بیست و یک سال
  4. و على بن محمّد سمرى، مدّت نیابت سه سال.

زندگى این چهار نفر، دوران غیبت صغرى که در سال ۳۲۹ هجرى قمری به پایان رسید و سپس دوران غیبت کبرى آغاز گردید.

از جمله کوشش آن‌ها حلّ مشکلات علمى و شرکت در بحث ها و مناظرات عقیدتى بود که براى راهنمایى انجام می شد؛ نیابت و نمایندگى خاصّ از طرف امام مهدى(عج) ۶۹ سال و شش ماه و پانزده روز ادامه داشت و این مدّت، غیبت صغرى نام دارد که در سال ۳۲۹ پایان یافت و در آن وقت، عمر امام مهدى(عج) ۷۴ سال بود.

  1. نظر اهل‌سنت در باره‌ی حضرت مهدی(عج) چیست؟

اعتقاد به مهدویت، اختصاص به شیعه ندارد، بلکه بر اساس روایات فراوانى که از پیامبر اکرم(ص) رسیده، علماى اهل سنّت نیز این موضوع را قبول دارند. ولى معمولا برخی از علماء اهل سنت نسبت به تولّد حضرت مهدى(عج)  اختلاف نظر دارند و می گویند: شخصیّتى که پیامبر اکرم(ص)  از قیام او خبر داده، هنوز متولّد نشده و در آینده تولّد خواهد یافت.

  1. چرا به هنگام شنیدن نام قائم(عج) برمی‌خیزیم؟

در روایات مختلف اسلامی آمده(البته سند آن نیاز به بررسی‌دارد) که هنگام یاد نام امام زمان(عج) به خصوص با لقب قائم برخیزید و این کار چند دلیل دارد:

دلیل اول می تواند احترام به امام زمان(عج) باشد و دلیل دوم اینکه به امام زمان بیان کنیم که ما برای قیام حاضر و آماده ایم.

  1. وظایف خواص و علما در عصر غیبت چیست؟

علماى اسلام و رهبران فکرى فرهنگى جامعه‌ى اسلامى مکرر در روایات مورد تعریف و تمجید قرار گرفته و شأن والاى آنان گوشزد شد است پیامبر مکرم اسلام فرمودند: «جایگاه و منزلت فقیه در این وقت (غیبت) مانند جایگاه و منزلت انبیاء بنى اسرائیل است». علما وارثان انبیاء، حصون اسلام و حجّت هاى ائمه(ع) بر مردم هستند. بیان این مقام و منزلت از زبان معصومین(ع) حکایتگر رسالت ویژه و تکلیف حساس و خطیر علما به عنوان مشعلداران حقیقت، سکانداران دین، سنگربانان عقیده و ایمان و پرچمداران هدایت مردم است.

  1. آیا در قرآن کریم از حضرت مهدی(عج) بیان شده است؟

قرآن کتابی است که به بیان کلیات می پردازد نه ‏جزئیات، اما جزئیات و مصادیق آن از طریق روایات و تفاسیر بیان می‌شود، مفسرین، آیات زیادی که مصداقش را  اهل‌بیت(ع) ذکر نموده که من چند نمونه‌ی آن را یاد آور می‌شوم:

– مودت به اهل بیت و پاداش رسالت: قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّۀ فِی الْقُرْبی(سوره شوری، آیه ۲۳)

– سند معصومیت اهل بیت(ع): إِنَّما یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً(سوره احزاب، آیه ۳۳)

– شکوه ایثار: وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیتِیماً وَأَسِیراً(سوره انسان، آیه ۸)

– مباهله، سند عظمت اهل بیت(ع): فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ…(سوره آل عمران، آیه ۶۱)

– فداکاری امام علی(ع) در آغاز هجرت: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ(سوره بقره، آیه ۲۰۷.

– کمال دین در پرتو ولایت: الْیوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإْسْلامَ دِیناً(سوره مائده، آیه‌۳)

– ولی و سرپرست مؤمنان: إِنَّما وَلِیکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلاۀ وَیؤْتُونَ الزَّکاۀ وَهُمْ راکِعُونَ(سوره مائده، آیه ۵۵)

– ضرورت پیروی از پیامبر واهل‌بیت(ع): أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ(سوره نساء، آیه ۵۹)

و نیز علاوه بر آیه‌ی که در آغاز صحبت خود راجع به ظهور حضرت مهدی(عج) اشاره نمودم دو نمونه‌ی دیگر را نیز اضافه می‌نمایم:

–  ضرورت حکومت مستضعفین: وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ(سوره قصص، آیه ۵)

– امام زمان(عج) محل نزول فرشتگان شب قدر: تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ(سوره قدر، آیه۴)

تنزل فعل مضارع است و دلالت بر استمرار می‌نماید. یعنی در هر سال، شب قدر ملائک و روح به زمین نزول می فرمایند. در دوران رسول اکرم(ص) به شخص پیامبر نازل می شدند و در هر عصری باید کسی هم شأن پیامبر باشد تا بر او نازل شوند. و الآن تنها شخصی که هم شأن پیامبر(ص) است امام زمان(عج) است.

  1. چگونه زنده ماندن امام زمان(عج) تاکنون امکان دارد؟
  2. خداوند در آیات ۱۴۳ و ۱۴۴سوره صافات راجع به حضرت یونس(ع) می فرماید: فَلَوْلَا أَنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِینَ؛ لَلَبِثَ فِی بَطْنِهِ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ؛ اگر یونس از تسبیح کنندگان نبود در شکم ماهی تا قیامت می ماند. وقتی خداوند می تواند یونس را تا قیامت در شکم ماهی زنده نگه دارد، زنده نگهداشتن امام زمان(عج) نیز برای او امری ممکن است.
  3. آیه ۲۵ سوره کهف می‌فرماید: وَلَبِثُوا فِی کَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِائَهٍ سِنِینَ وَازْدَادُوا تِسْعًا، یعنی اصحاب کهف سیصدونه سال در غار زنده ماندند.
  4. آیا امام زمان(عج) از ما خبر دارد؟

بله، به تمام اعمال ما نظارت داشته و اعمال همه را می بیند. خداوند می فرماید: «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَهِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»(سوره توبه آیه ۱۰۵)؛ این آیه که بیان کننده‌ى آگاهى خدا وپیامبر ومؤمنان از عملکرد ماست، همان عقیده‌ى شیعه را مبنى بر «عرضه‌ى اعمال» بر اولیاى خدا بیان مى‌کند. این عرضه، روزانه یا هر هفته و هر ماه انجام مى‌گیرد و اگر اعمال ما خوب باشد، اولیاى خدا از ما شاد مى‌شوند و اگر بد باشد، نگران و اندوهگین مى‌گردند. ایمان به این عرضه‌ى عمل، در ایجاد تقوا و حیا مؤثّر است و به گفته‌ى روایات، مراد از «مؤمنون»، امامان معصومند که خداوند آنان را از اعمال ما آگاه مى‌سازد.

  1. نقش زنان در حکومت امام زمان(عج) چگونه است؟

طبق نقل روایات و تاریخ ۵۰ نفر از یاران امام زمان(عج) زن هستند و در قرآن مقام زن را اولوالالباب می‌دانند.

  1. معنای کلمه دجال چیست؟

دجال در لغت به معنای فردی بسیار دروغ گو و فریب دهنده  و طبق روایات، قبل از ظهور امام زمان(عج) پیدا می شود.

یکی از علائم ظهور حضرت مهدی (عج) که در برخی روایات از علائم حتمی شمرده شده، خروج شخصی به نام «دجال» است. او یک طاغوت و حیله گر و تعداد زیادی را با خود همراه می‌کند و در شرایط کنونی، ظاهر و حالات به تهاجم فرهنگ بیگانه و مادی نگر غربی اطلاق می‌شود.

  1. چراحضرت مهدی (عج) ازمکه ظهورمی کند؟

مکه مرکزجهان اسلام وقبله مسلمین می باشد.

  1. اولین اقدام حضرت مهدی(عج) پس ازظهورچیست؟

درمیان مردم سخنرانی می‌کند و قلب هارا تحت تاثیرسخنان خودقرارمی‌دهد.

  1. آیا داستان جزیره خضراء واقعیت دارد؟

اصل این قضیه به دو حکایت باز می‌گردد که در بحار الانوار ج۵۳، ص۲۱۳، و ج۵۲، ص۱۵۹ چاپ اسلامیه آمده است.

الف. حکایت اول از کمال الدین، احمد بن محمد یحیی انباری است که در سال ۵۴۳ هجری(حدود ۹۰۰ سال قبل) نقل شده است.(این حکایت را ناشر بحار الانوار از محدث نوری در جنه المأوی نقل و به بحار الانوار اضافه می‌کند).

ب. حکایت دوم را علی بن فاضل مازندرانی در سال ۶۹۹ هجری قمری(۷۰۰ سال پیش) نقل کرده است.

نظرات راجع به این دو حکایت:

۱٫ گروه اندک بر این عقیده‌اند که داستان واقعی است.

۲٫ برخی از کسانی که اصل داستان را پذیرفته‌اند آن را با مثلث برمودا نیز تطبیق داده‌اند.(ر.ک ناجی نجرا، جزیره خضرا و تحقیقی پیرامون مثلث برمودا، ترجمه علی اکبر مهدی پور؛ سید جعفر رفیعی، جزیره خضراء)

بعضی درباره پخش گسترده این اخبار استدلال کرده‌اند که چون کشور کوبا رابطه خوبی با شوروی سابق داشت و از طرفی نزدیک بودن آن به ایالات متحده آمریکا خطر جدی برای آمریکا محسوب می‌شد و می‌توانست جایی برای نصب ابزار جاسوسی و جنگی و در واقع پایگاهی برای شوروی در نزدیکی آن کشور باشد، لذا آمریکا به این فکر افتاد که در نزدیکی کوبا(مثلث برمودا) با شایعه کردن این اخبار، منطقه خطرناک و نا امنی ایجاد کند و در آنجا پایگاهی بسازد که کوبا را از نزدیک زیر نظر بگیرد و اگر کسی خواست نزدیک شود، او را از بین برده و آن را به نیروهای اسرار آمیز منتسب سازد.

بنابراین اخبار مخابره شده همه جنبه سیاسی و امنیتی داشته و در واقع ساختگی بوده است. البته امکان دارد برای واقعی جلوه کردن، چند هواپیما و کشتی را نیز از بین برده باشند. زیرا از آن جنایتکاران چنین چیز‌هایی بعید نیست.

متاسفانه بعضی با شنیدن این اتفاقات و مشخصات ادعا کردند یا احتمال دادند که آن منطقه همان جزیره خضراء و محل زندگی اهل بیت امام زمان(عج) است در حالی که این احتمالی بیش نبوده و عقیده‌ای شخصی است که ابراز گردیده است.

نتیجه:

یکم: مثلث برمودا وجود دارد، اما اخبار نقل شده درباره‌ آن ساختگی و برای مقاصد سیاسی بوده است.

دوم: تطبیق آن بر جزیره خضراء ادعایی شخصی است و فقط توسط یک فرد ناشناخته به نام ناجی النجار ابراز گردیده است. به نوشته خود او فقط به خاطر تشابهاتی که بین جریان جزیره خضراء و اتفاقات نقل شده درباره مثلث برمودا وجود داشته به این نتیجه گیری رسیده است و طبیعی است که چنین نتیجه گیری، ارزش علمی ندارد.

سوم: پذیرش چنین چیزی، خدشه دار کردن چهره دین و خشن و خطرناک جلوه دادن امام رحمت و رأفت است که با قوانین مسلم دین سازگاری ندارد.

گزارش: پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی