۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان » خبر و گزارش
  • شناسه : 1527
  • ۰۷ سنبله ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
  • 100 بازدید
دومین گفتمان غدیر؛ پیمان برادری و تعهد دینی مجمع
دومین گفتمان غدیر؛‌پیمان برادری و تعهد دینی

دومین گفتمان غدیر؛‌پیمان برادری و تعهد دینی

در گفتمان غدیر شناسی مطرح شد: غدیر؛ تداوم خط نبوت و پیمان اخوت و برادری  در نشستی که امروز از سوی مجمع فرهنگی بقیه‌الله(عج) و حوزه علمیه حضرت نرگس(س)‌ در حسینیه‌ی جوادیه کابل برگزار گردید، سخنرانان در «دومین گفتمان غدیر؛‌پیمان برادری و تعهد دینی»  غدیر را نشانه‌ و رمز تداوم خط نبوت خواندند و تأکید […]

در گفتمان غدیر شناسی مطرح شد: غدیر؛ تداوم خط نبوت و پیمان اخوت و برادری

 در نشستی که امروز از سوی مجمع فرهنگی بقیه‌الله(عج) و حوزه علمیه حضرت نرگس(س)‌ در حسینیه‌ی جوادیه کابل برگزار گردید، سخنرانان در «دومین گفتمان غدیر؛‌پیمان برادری و تعهد دینی»  غدیر را نشانه‌ و رمز تداوم خط نبوت خواندند و تأکید نمودند که مبادا پیمان اخوت و برادری به دست فراموشی سپرده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، مجمع فرهنگی بقیه الله(عج) و حوزه علمیه حضرت نرگس(س) طی نشستی تحت عنوان: «دومین گفتمان غدیر؛ پیمان برادری و تعهد دینی» در حسینیه‌ی جوادیه، واقع دهبوری غرب کابل قبل از  ظهر  چهارشنبه ۷ سنبله ۱۳۹۷ خورشیدی، همزمان با سالروز جشن غدیر(۱۸ ذی‌الحجه)‌ این گفتمان با حضور شخصیت‌های علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، اساتید حوزه و دانشگاه و جمع زیادی از نسل جوان و تحصیل کرده‌ی کشور با برنامه‌های متنوع همانند؛ مناقب خوانی،‌تواشیح، هم‌خوانی، اهداء تحایف و جوایز و سخنرانی همراه بود.

سخنرانان با اشاره به اهمیت غدیر خم، فلسفه‌ی وجودی و تاریخ آن در اسلام گفتند: هموطنان مسلمان در غدیر خم با تعهد دینی شان پیمان برادری با هم می بندند و آن را نباید به فراموشی بسپارند.

این محفل باشکوه با گردانندگی حجت الاسلام سید جاوید شکیب زاده و با تلاویت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری جوان سید ابوالقاسم جوادی از اعضای مجمع فرهنگی بقیهالله(عج) آغاز گردید.

حجت الاسلام  سید محمد داود شهیدی به نمایندگی از برگزار کنندگان این گفتمان، ضمن خوش آمد گویی  و تبریک این عید بزرگ، این نشست را معنوی و باصفا خوانده و شرح آیاتی از قرآن کریم  گفت: تمام زحمات پیامبر گرامی اسلام(ص) بستگی به تبلیغ این روز بزرگ دارد که خداوند حافظ و یاور پیامبرش در تبلیغ این روز  بوده است.

همچنین این نشست برنامه تواشیح و هم‌خوانی گروه تواشیح مجمع فرهنگی بقیه‌الله(عج) بر زیبای این گفتمان افزود و بر معنویت آن بیشتر افزود.

در ادامه‌ی نشست غدیر شناسی مولوی عبدالقادر ابراهیمی معاون دوم شورای اخوت اسلامی افغانستان با بیان اینکه غدیر یعنی برادری و برابری و افزود: این روز به معنای خوبی و زیبایی است که آرزوی بشریت بوده و ما نیز تلاش نماییم که جنبه‌های اشتراکی این مناسبت را تقویت نماییم و بر شادمانی مسلمانان بیافزاییم.

مولوی عبدالقادر ابراهیمی با تبریک جشن غدیر، این روز را نقطه وصل میان مذاهب  اسلامی خوانده و واقعه غدیر  که در سال دهم هجری به وقوع پیوست را یک واقعه متفق علیه میان اهل سنت و اهل تیشیع خواند.

آقای ابراهیمی  حدیث غدیر «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. أَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ»  را بدون تردید و  اختلاف نظر  در مذاهب اسلامی از مشترکات معتبر در منابع اسلامی خواند و شخصیت حضرت علی(ع) را فراتر از تصور مردم دانست. این عالم دینی، اختلاف میان اهل سنت و تشیع را تنها در شان نزول آیه: «یا ایها الرسول بلّغ ما انزل الیک من ربّک  و ان لم تفعل فما بلغت الرسالته وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» وجهه مشترک خلافت و امامت دانسته و در آخر، سخنانش مردم را به اخوت و برادری اسلامی دعوت نمودند.

سید نجیب الله از نعت خوانان معروف و برجسته‌ی شهدای صالحین و خانقای امام حسین(ع) واقع برکی شرق کابل با مدح  و ذکر فضایل حضرت امیرالمومنین(ع) این نشست را هیجانی و با نشاط ساخت.

در ادامه این محفل، حجت الاسلام‌ والمسلمین دکتر محمد حسین جعفری معاون اول شورای اخوت اسلامی افغانستان با ایراد سخن غدیر را با ذکر منابع معتبر شیعه و سنی به بررسی گرفته و او فریاد غدیر را  فریاد توحید و  فریاد انسان دوستی خوانده و افزود: غدیر؛ قطعا نقطه‌ی وصل بین همه مسلمانان  خواند و براهمیت این روز افزود.

این عضو شورای علمای شیعه افغانستان گفت: بعد از بعثت پیامبر اسلام(ص) حادثه‌ای پرشور و با انگیزه وتفکر  آمیز غدیر را در تاریخ اسلام پر اهمیت خوانده و افزود: ما نذیر غدیر و نیز متفق علیه تر از آن در تاریخ اسلام نداریم.

این عالم دینی با شمردن سلسله احادیث معتبر غدیر در منابع شیعه و سنی افزود: آیه ۳ و ۶۷ سوره مائده در منابع شیعه و سینی و حکایات دانشمندان، مفسرین و محدثین اهل سنت توضیح داده و این موضوع را وجهه مشترک شیعه و سنی خوانده و گفت: این خوضوع بدون اختلاف میان  اهل تسنن و تشیع خواند.

آقای جعفری با تفسیر آیات قرآن کریم که خداوند آخرین پیامبرش را رحمت للعامین و نقطه وصل بنده با معبودش  خوانده و می‌گوید تنها در یک جا خداوند پیامبرش را تهدید می کند و می فرماید که این تبلیغ معادل به تمام رسالت توست.

دکتر جعفری با شمردن راویان حدیث غدیر گفت: زید ابن ارقم، ابوسعید خدری، ابن عباس، جابر ابن عبدالله انصاری و خیلی از اصحاب پیامبر اسلام(ص)  و دانشمندان بزرگ در منابع معتبر فرمودند وآیه ۶۷ سوره مبارکه مائده نیز در شان علی ابن ابیطالب(ع) نازل شده است. بر اساس کتب معتبر اهل سنت و تشیع اگر دو حدیثی متفق علیه داشته باشیم قطعا یکی از  آن حدیث، حدیث غدیر است؛ در حقیقت حدیث غدیر نه تنها حدیث متفق علیه هست و بلکه این حدیث را ۱۱۰ صحابه، ۸۴ نفر از تابعین، بیش از ۳۶۰ دانشمند نقل کرده  و می شود گفت بدون شک یکی از احادیث متواتر است.

معاون شورای اخوت اسلامی با اشاره به لقب شاه ولی نسبت به حضرت علی(ع) افزود: لقب شاه ولی را بدون تردید مختص به امام علی(ع) دانست؛ بحث اصلی غدیر تشکیل حکومت نیست بلکه ولایت امیرالمومنین بر نفوس انسان‌هاست، اهل سنت امام علی(ع) را خلیفه چهارم می خواند بر اساس تشکیل حکومت این محاسبه را دارند و در حالیکه اهل تشیع بر اساس ولایت، امیر المومنین را امام معصوم می‌خوانند، در تاریخ، حکومت امام علی(ع) بعد از حکومت پیامبر خدا نماد کاملی از حکومت اسلامی است و نامه‌ی که امیر المومنین به مالک اشتر نخعی(والی مصر آن زمان) می فرستاد در سازمان ملل به حیث بهترین منشور حکومتی بشر ثبت شده است.

دکتر جعفری در پایان سخنانش از حکومت خواست که در تامین امنیت جان و مال مردم کوشا باشند و در راستای تامین امنیت در صورت لزوم از مردم کمک بگیرند و از مردم خواست که کمر همت برای دفاع از مراکز اسلامی، مال و جان شان بکوشند.

در پایان این نشست، به قید قرعه به خوش شانس ترین افراد و نیز به علما، مداحان و شخصیت‌های تأثیر گذار در جامعه تحایفی را اهدا و دومین گفتمان غدیر؛ پیمان برادری و تعهد دینی با پذیرایی از شرکت کنندگان صورت گرفت.

گزارش؛ سید نورآقا احسانی/ خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی/ افغانستان/ کابل