۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 1683
  • ۰۳ حمل ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
  • 94 بازدید
میلاد مولود کعبه
از سالروز میلاد امام علی(علیه‌السلام) در کابل تجلیل شد

از سالروز میلاد امام علی(علیه‌السلام) در کابل تجلیل شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی قبل از ظهر جمعه به مناسبت میلاد حضرت علی(علیه‌السلام) در شهرک سبز کابل از سوی مجمع فرهنگی بقیهالله(عج) تجلیل بعمل آمد، در این محفل با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد، سخنرانان در فضائل و مناقب امام علی(ع) سخن گفتند، سئوالاتی نیز در ابعاد مختلف آن […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی قبل از ظهر جمعه به مناسبت میلاد حضرت علی(علیه‌السلام) در شهرک سبز کابل از سوی مجمع فرهنگی بقیهالله(عج) تجلیل بعمل آمد، در این محفل با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد، سخنرانان در فضائل و مناقب امام علی(ع) سخن گفتند، سئوالاتی نیز در ابعاد مختلف آن حضرت طرح و توسط جوانان حاضر در محفل پاسخ گفته شد، محفل با برنامه‌های مناقب خوانی، سرود و تواشیح و نیز  به تعداد از نوجوانان و جوانان جوایزی از سوی مجمع فرهنگی بقیهالله(عج) به پاسخ دهندگان به سوالات ذهنی اهداء و محفل با پذیرایی از شرکت کنندگان خاتمه یافت.

حجت‌الاسلام دکتر محمد حسین جعفری، معاون اول شورای اخوت اسلامی با اشاره به تقارن میلاد مسعود حضرت امیرالمومنین(ع) با جشن تمدنی نوروز سخنان مفصلی را در هردو موضوع اراد فرمود؛ او در این حلال و یا حرام بودن نوروز گفت: در حوزه تمدنی بزرگ نوروز که ۱۱کشور از سال شمسی تجلیل می کنند، در افغانستان نیز بیش ازچند هزار سال است که جشن عنعنوی نوروز برگزار می شود و اما سال های اخیر صحبت های می‌شود که بر خلاف انصاف است.

دکتر جعفری در آداب، رسوم و عنعنات قبل و بعد از اسلام با ذکر مثال‌های اضافه گرد: در باره نوروز باید گفت که نوروز یک جشن ملی و عنعنوی و باستانی است که تعارض با دین ندارد، دین مقدس اسلام وقتی آمد تمام عنعنات که قبل از خودش بود همه را ابطال اعلام نکرد و خیلی از عنعناتی بود که اسلام آن را جهت دار کرد و عنعنه‌ی را پیامبر گرامی اسلام(ص) باطل اعلام کرد که با اصول ارزش‌های دینی و انسانی در تعارض بود.

معاون شورای اخوت اسلامی در رابطه با سیره و فضایل و شیوه‌ی حکومتی امام علی(ع) گفت:  بهترین و کامل ترین نمونه حکومت اسلامی، بعد از پیامبر گرامی(ص)‌ حکومت امام علی(ع) بود و سیاست آن حضرت، سیاست راستین اسلام و از تعالیم عالیه اسلام سرچشمه می گیرد.

دکتر جعفری در بخش دیگر از سخنان خویش به دیگر ابعاد زندگی آن حضرت اشاره نموده و افزود: یکی دیگر از سیره و روش زندگی امیرالمؤمنین(ع) در دوران زمامداری آن حضرت میزان شدت زهد و تقوا و مراقبت شدیدش در زندگی و امور فرمانداران و جلوگیری از حیف و میل اموال مسلمانان بوده است.

این عالم دین و عضو شورای علمای شیعه افغانستان در پیوند با ذکر نام سادات در تذکره الکترونیکی گفت: من شخصاً با ذکر نام اقوام در تذکره‌های الکترینکی موافق نبوده و نیستم، زیرا در هیج جای دنیا نام اقوام در تذکره‌های الکترونیکی نیامده و ما نیز باید بجای قوم به سوی ملیت برویم راهش این است و در غیر آن،‌ اگر بنا شود که ۱۴ قوم در تذکره الکترونیکی آورده شود، سادات و بسیار از اقوام دیگر که دراین کشور  ساکن هستند از حقوق شهروندی شان برخور دار باشند و نام شان آورده شود و اما به این موضوع باید همه‌ی ما توجه داشته باشیم که فقط برای به دست آوردن این حق نباید سبب این شود که ما روی اصول و ارزش‌ها معامله کنیم، لباس روحانیت و بعنوان وارث پیامبران الهی و همین طور لباس که سمبول سادات مکرم است، برای ما یک سری محدویت‌ها را بوجود می‌آورد، از اینرو اصول و ارش‌ها خط قرمز سادات و دیگران باشد و به آن اهمیت داده و اینگونه نمادها حفظ شود.

همچنین در این محفل که از سوی مجمع فرهنگی بقیهالله(عج) به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی(ع) در غرب برگزار شده بود حاج سید خلیل‌الله انوری رئیس شورای مرکزی حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان و عضو مجمع فرهنگی بقیهالله(عج) طی سخنانی به همین مناسبت گفت؛ وقتی تاریخ زندگی امام علی(ع) را مرور کنیم ، در کنار سایر فضائل آن حضرت ویژگی مهم به صورت درخشان به چشم می خورد یکی اهتمام و تلاش آن حضرت برای حفظ وحدت اسلامی و دیگر اجرای عدالت که در این دو مورد امام بهای سنگینی را نیز پرداخت.

انوری با طرح این سوال که چطور می توانیم در جامعه مدرن امروز دو تا مقوله‌ی سیاست و اخلاق مداری به هم گره بزنیم افزود: ارتباط میان اخلاق و سیاست یکی از مهمترین و دیرپاترین بحث ها در اندیشه سیاسی است و در این میان، استفاده ابزاری برخی صاحبان قدرت از اخلاق به منظور تامین منافع شخصی و گروهی، رفتاری آسیب زا در حوزه کنش سیاسی است که هر ۲ مفهوم یاد شده را از ارزش تهی می‌سازد و آسیب هایی جدی را بر پیکر اجتماع و جامعه سیاسی وارد می آورد و در بسیاری موارد، زمانی که سخن از ارتباط میان اخلاق و سیاست به میان می‌آید، ذهن ها به تعبیر ماکیاولیستی از سیاست و نسبت آن با اخلاق هدایت می شود. در حالی که حتی در نگاه ماکیاولیستی، به واقع سیاست مقوله ای غیراخلاقی و ضد اخلاقی نیست بلکه این دو مفهوم در دو سوی مرزهایی ملموس و مشخص قرار می گیرد.

این عضو مجمع فرهنگی بقیهالله(عج) اضافه کرد: مقوله‌ی سیاست و اخلاق مداری را به هم جمع نمود و یکی از کلان ترین مسائل در تاریخ بشری را با هم جمع نمود فقط در زندگی و کارنامه امام علی(ع) در هیچ شخصیت عادی دیگر سراغ نداریم.

سید خلیل‌الله انوری در رابطه با نوروز و فصل بهار نیز پرداخته و گفت: سال نو حکایت از زنده شدن طبیعت دارد و ما در آغاز این سال امید واریم، صلح و امنیت برای مردم رنجدیده افغانستان فراهم و سال گذشته پر از چالش و مشکلات عظیمی برای مردم افغانستان بود، هرچند حلقاتی در صدد انحراف دست آوردهاست و امید اینکه روزی فرا رسد که حق بر باطل تحقق یابد.

حجت‌الاسلام سید جواد شمس گفت؛ هدف امام علی(ع) عدالت، مبارزه با ظلم و اجرای حق بود و ایشان به با اشاره به گوشه‌ی از گفتار جورج جرداق مسیحی که در مجموعه‌ی پنج جلدی کتاب صوت العداله الانسانیه به ابعاد مختلف آن ذکر ذکر نموده پرداخته و افزود:  شخصیت امام علی(ع) یکی از زیباترین جلوه های انگیزه‌ی الهی بود، آن حضرت در پیکار «خندق» جنگ سرنوشت ساز که پیروزی در آن برای هردو جبهه ی حق و باطل تعیین کننده‌ی مسیر آینده بود، حضرت با عمرو بن عَبْدُوَدّ، پهلوان نامدار دشمن، رو به رو شد. وقتی امام بر عمرو غلبه یافت، دشمن با انداختن آب دهان به وی اهانت کرد. حضرت او را رها ساخت و پس از مدتی به هلاکت رساند. امام در باره راز این عمل، فرمود: «در آن لحظه عصبانی بودم و ترسیدم اگر او را به حال عصبانیت بکشم، کردارم از روی هوای نفس باشد نه به خاطر خدا. به همین جهت رهایش کردم و وقتی برخشم خویش غالب شدم، به او حمله بردم.»

آقای شمس اضافه کرد: حضرت در تمامی عرصه های زندگی، مظهر کامل عبودیت الهی بود و او از بدو تولد که در پاکترین نقاط روی زمین(خانه کعبه) آغاز گردید و بعد هم در تحت تعلیم و تربیت والاترین انسان هستی رسول خدا(ص) و نیز به عنوان اولین ایمان آورنده به آن رسول گرامی، و تنها یار و یاور و حامی و پشتیبان او در تمام مراحل پر تلاطم دوران بعثت از مکه تا مدینه در همه سختی‌ها، تنگناها، فراز و نشیب‌ها، شکست و پیروزی‌ها، جنگ و صلح‌ها، وصی و جانشین پیامبراسلام(ص) و همچنین قضاوت های حضرت علی(ع) که در فکر افراد عادی نمی گنجد بر سرتاسر تاریخ حیات جاودانه و در همه عصرها و برای همه نسل ها الگو و اسوه و دلیل و راهنماست.

جورج جرداق مسیحی می‌گوید من نهج البلاغه را دو صد بار مطالعه کرده‌ام می‌نویسد:  و او می‌گوید ای کاش در هر زمانی و مکانی علی می بود که ما از او می‌پرسیدیم.

از جورج جراداق دانشمند مسیحیی آثار بی‌شماری در موضوعات گوناگون به جا مانده و از جمله مجموعه‌ی پنج جلدی «لإمام علی صوت العداله الإنسانیه» و در بخش آن آمده ای علی! اگر بگویم: تو از مسیح بالاتری، دینم نمی‌پذیرد!

اگر گویم او از تو بالاتر است، وجدانم نمی‌پذیرد!

نمی‌گویم تو خدا هستی! ولی تو چه بشری هستی! و من نمیدانم تو چگونه بشری هستی! پس خود بگو به ما ای علی: تو کیستی؟!

حجت‌الاسلام سید جعفرعادلی«حسینی» رئیس مجمع فرهنگی بقیهالله(عج) یکی دیگر از سخنرانان امام علی(ع) را بهترین الگو و افتخار جامعه‌ی اسلامی خوانده و گفت: وقت امام علی(ع) از حقوق انسان‌ها صحبت می‌کرد و کار گزارانش به آن عمل می‌کردند، جامعه غرب در خواب غفلت بودند اما امروز آنان داد از حقوق بشر می‌زنند اما به آن عمل نمی‌کنند و در گوشه و کنار جهان درحق هزاران انسان همه روزه به صورت های گوناگون تجاوز می نمایند.

به گفته‌ی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی:  حکومت حضرت علی بر محور دین و شایسته سالاری می چرخید نه روابط قومی و گرایش‌های دیگر.

این عالم دین در رابطه با نقش جوانان افزود: از آنجایی‌که امام علی(علیه‌السّلام) افتخار جامعه‌ی اسلامی و الگوی شایسته برای ما مسلمانان، نسل جوان نسل است به حاضرین که در جلسه حضور دارند و اکثراً نسل جوان هستند همت نمایند که جامعه‌ی مریض را بایک حجامت خونی از این وضعیت نجات دهیم، علاوه بر اینکه با الگو قرار دادن امام علی(علیه‌السّلام) در مبارزه با اشرافیت عریان، جوانان فریاد عدالت طلبی خود را هماهنگ و با مصداق در شبکه‌های اجتماعی علیه کسانی که با سوء استفاده از ارزش‌های دینی دنبال منافع شخصی شان هستند و آن‌ها برای مردم، مخصوصاً نسل امروز کاری انجام نداده و پاسخگو هم نیستند وامروز بزرگترین مشکل برای مردم و نسل جوان همان نسل اول جهاد هستند که هم ارزش‌ها و جهاد ستم روا داشتند و همان نسل اول جهاد صحنه را رها نمی‌کند، آن‌ها می‌خواهند در رهبری، انتخابات، حضور در مسائل اداری وحکومتی خودشان باشند، از این‌رو می‌طلبد که باید حجامت خونی در جامعه صورت گیرد تا باز نشستگان برای تقویت نسل جوان از شهرت و قدرت طلبی شان کاسته شود و به آن‌ها بگویند تقبل الله، جامعه بیش از این تحمل نخواهد کرد و اینگونه نیست که حتماً نسل اول جهاد کج دار مریض نسل امروز را در انحصار خود قرار دهند، مگر فوت کنند که مردم از دست آن‌ها راحت شوند و کار به نسل جوان برسد،  مردم ما به یک انقلاب حجامت خونی در جامعه داریم.

گفتنی است که در این محفل مناقب خوانان و مداحان اهل‌بیت(ع) با خواند اشعار وتواشیح و پاسخ جوانان به پرسش‌های ذهنی در پایان جوائزی نیز اهدا گردید.

گزارش/ پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی/ سید رضا احسانی