۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 1987
  • ۲۰ دلو ۱۳۹۹ - ۲:۴۸
  • 93 بازدید
Sabet Qadam 4
بررسی، نقد و رونمایی کتاب«کتاب ثابت قدم»

بررسی، نقد و رونمایی کتاب«کتاب ثابت قدم»

معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ: «زخم ناسور بر پیکر کابل یکی از واقعیت‌های عینی کتاب «ثابت قدم» است که به صورت آشکار و مستند ارایه شده است. این اثر می‌تواند برای نسل‌های آینده درس خوبی باشد.» نویسنده کتاب: «این کتاب در زمینه پرده‌برداری از بخش‌های مبهم و تاریکِ تاریخ معاصر، برای امروزی‌ها الگوی […]

معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ: «زخم ناسور بر پیکر کابل یکی از واقعیت‌های عینی کتاب «ثابت قدم» است که به صورت آشکار و مستند ارایه شده است. این اثر می‌تواند برای نسل‌های آینده درس خوبی باشد.»

نویسنده کتاب: «این کتاب در زمینه پرده‌برداری از بخش‌های مبهم و تاریکِ تاریخ معاصر، برای امروزی‌ها الگوی خوبی‌است. بیاییم با عبرت‌گرفتن از فجایع پنج دهه‌ی گذشته‌ همدیگرپذیر باشیم، و گفتمان قلم و اندیشه را جایگزین تفنگ و خشونت کرده و با آزادی بیان دیدگاه خود را آزادانه برای آیندگان منتقل کنیم.»

========================

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، قبل از ظهر دوشنبه 29 جدی 1399 خورشیدی با حضور شخصیت‌های علمی، سیاسی، حکومتی و فرهنگیان  نشستی با عنوان «بررسی، نقد و رونمایی کتاب «ثابت قدم» اثر حجت‌الاسلام سیدجعفر عادلی حسینی در مرکز بین‌المللی مطبوعات وزارت اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان برگزار شد. این کتاب در برگیرنده‌ی خاطرات پنج دهه‌ی زندگی نویسنده، از مهم‌ترین و مستندترین رویدادهای تاریخ کشور است.

در آغاز نشست، حجت‌الاسلام سید جعفر عادلی حسینی نویسنده این کتاب از همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ، اعضای کمیسیون برگزاری این نشست و شرکت‌کنندگان در نشست بررسی، نقد و رونمایی کتاب «ثابت قدم» شرکت نمودند سپاس‌گزاری کرد.

به گفته آقای عادلی، «ثابت قدم» از جمله کتاب‌هایی است که در قالب خاطره‌نویسی، مهم‌ترین و مستندترین موضوعات پنجاه سال گذشته افغانستان را برجسته کرده و مورد کاوش قرار داده تا برای امروزی‌ها و نسل‌های بعد عبرت باشد و گفتمان قلم و اندیشه را جایگزین تفنگ و خشونت نمایند.

رئیس سازمان جهاد فرهنگی در ادامه افزود که این اثر به عنوان خاطره بخشی از تاریخ شفاهی افغانستان محسوب می‌شود و در آن با تمرکز بر پایان‌یافتن دوره پادشاهی محمد ظاهرشاه و آغاز جمهوریت به ریاست سردار محمد داودخان، دوره حاکمیت احزاب خلق و پرچم وابسته به روس‌ها در افغانستان به لایه‌های پنهان دوران حاکمیت مجاهدین، طالبان و عصرجدید دموکراسی پرداخته شده است.

آقای عادلی افزود: در این کتاب عوامل روشن و پنهان درباره جنگ‌های داخلی و اختلاف میان شاهزادگان، سران احزاب چپی و رهبران جهادی نیز با جزئیات بیان شده است.

تنش‌های نرم، قتل‌ها و حذف چهره‌های تاثیرگذار در عصر نوین دموکراسی و دست‌های پنهان و مرموز کشورهای دخیل در ویرانی کشور به گونه مستند جزو مطالب کتاب «ثابت قدم» است.

نویسنده کتاب علاوه کرد: «معتقدم که تاریخ شفاهی برای نسل‌های بعد باید منتقل شود و انتظار می‌رود که مورد بررسی و نقد دقیق و حکیمانه و منصفانه‌ صورت گیرد. بزرگان، اهل قلم و سیاست پس از این نشست در بهبود هرچه بیشتر محتوای کتاب من را همراهی کنند. در چاپ بعدی علاوه بر اصلاحات و اضافات، نکات مهم، بررسی خواهد شد و نقد دوستان در نظر گرفته می‌شود.»

عبدالمنان شیوای شرق، معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ در برنامه رونمایی این کتاب گفت: «نویسنده در بخش‌هایی از کتاب درباره رویدادها بسیار ایدیولوژیک برخورد کرده است.»

به گفته شیوای شرق: «نویسنده آمده و سخن حق را گفته است در باب افشار، واقعات جنگ داخلی کابل و فروگذاشت رهبران و در جایی کوتاهی رهبران، در جایی خیانت رهبران، در جایی به حمام خون تبدیل‌کردن کابل، در جایی زخم‌زدن و زخم جاوید ناسور به پیکر کابل‌زدن در این جاها، با نویسنده موافق هستم. انقلاب ما واقعاً که فرزندخوار به بار آمد.»

معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ قسمت‌هایی از کتاب «ثابت قدم» را بررسی و نقد کرد، اما خاطر نشان نمود که واقعیت‌های تاریخی کشور نیز در بخش‌هایی از این کتاب انعکاس داده شده است.

آقای شیوای شرق گفت: «متاسفانه تاریخ افغانستان منسوخ است، اگر این کشور یک تاریخ واقعی می‌داشت حالا در چنین وضعیتی قرار نمی‌گرفتیم.»

به گفته‌ی او: «زخم ناسور بر پیکر کابل یکی از واقعیت‌های عینی این کتاب است که به صورت آشکار و مستند ارایه شده است. این اثر می‌تواند برای نسل‌های آینده درس خوبی باشد.»

او همچنان به کاستی‌های این کتاب اشاره کرد و گفت: «زمانی که از تاریخ افغانستان و فداکاری‌های مجاهدین صحبت می‌شود نباید ایدیولوژی‌گرایانه بحث صورت گیرد.»

آقای شیوای شرق از نویسنده انتقاداتی کرد و موضع او را ایديولوژیک تعریف کرده و تخاصم مزاری و مسعود را در آن دوره، نیازمند بحث بیشتر دانسته و گفت که باید جلسه جبل‌السراج میان این دو رهبر در کتاب بیشتر پرداخته می‌شد.

(گفتنی است که معاهده‌ی جبل‌السراج میان احمدشاه مسعود، عبدالعلی مزاری و جنرال عبدالرشید دوستم صورت گرفته بود و هر سه طرف در پایِ این سند امضا کرده‌اند.)

معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ، همچنین بر فاجعه افشار، اختلاف میان رهبران جهادی بر سر قدرت و فجایع جنگ‌های داخلی نقطه تایید گذاشت و گفت که در این‌باره با نویسنده موافق است.

آقای شرق افزود: «ثابت قدم» ما را کمک می‌کند که از تاریخ شفاهی، تاریخ مدون، تاریخ مکتوب و تاریخ واقعی افغانستان آگاه شویم و گره‌های آینده خود را بگشایم، ضمناً، به آینده‌نگری نسل جوان کمک می‌کند و افغانستان به یک تاریخ‌نگار بی‌طرف سخت نیازمند است.

همچنین دراین محفل سیدخلیل‌الله انوری، رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان و سید محمد علی جاوید، رهبرحزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان به ترتیب کتاب «ثابت قدم» را بررسی کردند. این دو شخصیت شناخته‌شده در رابطه با بخش‌های مختلف این کتاب، با برشمردن نکات مثبت و منفی، دیدگاه‌های‌شان را بیان کردند. به گفته آن‌ها تاریخ، پند، عبرت و اندرز برای صاحبان اندیشه و باخردان است. آن‌ها تاکید کردند که کتاب «ثابت قدم»  گام ارزشمندی در انتباه جامعه است.

‎آقای انوری در مراسم بررسی، نقد و رونمایی کتاب «ثابت قدم» با اشاره به اهمیت چاپ و نشر این‌گونه آثار گفت: «نقد و رونمایی از کتاب «ثابت قدم» گام بزرگی در فرهنگ سیاسی کشور و ثبت رویدادهای مهم تاریخی و سیاسی در افغانستان است؛ امر مهمی که تاکنون از اهمیت بسیار اندکی برخوردار بوده و فرهنگ سیاسی ما از آن بی‌بهره است.»

او با اشاره به بخشی از کتاب «ثابت قدم» تائید کرد که پس از شکست حکومت داودخان جریاناتی به‌ وجود آمدند که طیفی از آن  نه بر اساس خواست و منافع ملی، بلکه بر مبنای منافع و خواست دستگاه‌های استخباراتی شکل گرفتند؛ از طرفی جریانات دیگری نیز بر اساس خواست مردم و لزوم‌ دید شرایط و پاسخگویی به نیاز مردم و کشور شکل گرفت که آن‌ها میراث‌دار جهاد واقعی افغانستان هستند.

سیدخلیل‌الله انوری با اشاره به اهمیت شخصیت‌های سیاسی کشور گفت: «آنچه که ما را نسبت به تاریخ سیاسی کشور آگاه می‌سازد روایت‌های صحیح از تاریخ سیاسی کشور است.»

رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی مردم اشاره کرد که در شرایط فعلی اسطوره‌سازی‌های وارونه و روایت‌های نادرست تخیلی از برخی سیاسیون باعث شده که تصامیم منطقی بر مبنای منافع جمعی و بر اساس حقایق درون جامعه اتخاذ نگردد و در این بین عده‌ای معلوم‌الحال از این روایت‌های نامانوس برای امتیازخواهی و قدرت‌طلبی و زراندوزی خود سوءاستفاده می‌کنند.

او با تاکید بر اهمیت تاریخ و تاریخ‌نگاری سیاسی و نقش برازنده نسل امروزی تصریح نمود که روایت‌های حقیقی و به دور از تعلقات جریانی و حزبی می‌تواند نسل امروز سیاسی ‌ما را به فردایی روشن راهنمایی کند.

سیدخلیل‌الله انوری با اشاره به وضعیت آشفته موجود سیاسی در کشور گفت: «متاسفانه جامعه‌ی ما از لحاظ سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در شرایط نامطلوبی قرار دارد و اگر تعبیرهای نادرست کنونی از سیاست‌ورزی ادامه یابد آینده سیاسی و تاریخی ما با خطر جدی مواجه خواهد شد.»

او نیز به اهمیت کتاب «ثابت قدم» اشاره کرد و موضوعات کتاب را فصل جدیدی برای نقدمحوری و بیان واقعیت‌های عینی از جامعه سیاسی در چند دهه‌ی گذشته بیان کرد.

همچنان حجت‌الاسلام دکتر سید محمد علی جاوید که خود یکی از رهبران جهادی آن دوره بود، بصورت کلی به موضوعات کتاب پرداخته و بیشتر روی اهمیت خاطره‌نویسی سیاسی در عصر حاضر تاکید کرد.

معاون نخست‌وزیر در دوره مجاهدین گفت: «از بسیاری بزرگان جهاد تقاضا کردم که آقایان حالا که شما زنده هستید خاطره‌های خود را بنویسید، تاریخی که می‌تواند معتبر و مستند باشد خاطره است، تاریخ‌های روایتی زیاد اعتبار ندارند و خاطره‌های خود را بنویسید، اما متاسفانه بسیار کم نوشتند.»

در پایان این مراسم معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ، لوح تحسین این وزارت را به سید جعفر عادلی حسینی نویسنده کتاب «ثابت قدم» اعطا کرد.

کتاب «ثابت قدم» در یک‌هزار و چهارصد صفحه و شش فصل نوشته شده است. تلخیص این کتاب به زبان‌های پشتو، عربی و انگلیسی ترجمه شده است. «ثابت قدم» پنجاه‌ویک‌مین اثر نویسنده است.

گزارش از پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی