۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مشاهیر و نخبگان
  • شناسه : 531
  • ۱۲ جوزا ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
  • 106 بازدید
۲۱سالگرد سید آقاحسن حسینی
مراسم ترحیم و یادبود حجت الاسلام سید آقاحسن حسینی در کابل برگزار شد

مراسم ترحیم و یادبود حجت الاسلام سید آقاحسن حسینی در کابل برگزار شد

مراسم ترحیم و یادبود حجت الاسلام مرحوم سید آقاحسن حسینی یکی از پیشگامان جهاد مرکز بهسود در کابل برگزار شد. صبح جمعه ۲۹ ثور ۱۳۹۵ خورشیدی شخصیت های علمی، جهادی، سیاسی، فرهنگی، استادان حوزه و دانشگاه، متنفذین و  بزرگان در مراسم ختم قرآن کریم و یاد بود از بیست و یکمین سالروز درگذشت آن مرحوم […]

مراسم ترحیم و یادبود حجت الاسلام مرحوم سید آقاحسن حسینی یکی از پیشگامان جهاد مرکز بهسود در کابل برگزار شد.

صبح جمعه ۲۹ ثور ۱۳۹۵ خورشیدی شخصیت های علمی، جهادی، سیاسی، فرهنگی، استادان حوزه و دانشگاه، متنفذین و  بزرگان در مراسم ختم قرآن کریم و یاد بود از بیست و یکمین سالروز درگذشت آن مرحوم در حسینیه بقیۀ الله(عج) واقع پل جمهوری غرب کابل  بر گزار شده بود شرکت داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج سید ابراهیم مصباح، مرحوم سید آقاحسن حسینی را شخصیت شاخص جهادی، اجتماعی و پدر مِهربان یاد نمودند و به باور سخنران مراسم ختم قرآن کریم و نیکوداشت از بیست و یکمین سالروز ارتحال آن مرحوم؛ جهاد مردم افغانستان نجات دین و باورهای مذهبی از چنگ انحرافات فکری و مبارزه با استبداد و احزاب چپی وابسته به کمونیست ها بود.

آقای مصباح با اشاره به عوامل مهم در شکل گیری شخصیت انسان گفت: از شخصیت های علمی، سیاسی و بزرگانی که حضور دارند اجازه می خواهم تا در موضوعی بحث نمایم که متناسب به تشکیل این مراسم و نیز در شرایط کنونی از ضروریات اولیه ای جامعه ای ماشکل می دهد نکاتی را یاد آوری نمایم.

از نظر جامعه شناسی و  روانشانسی هر شخصیتی که به جایی میرسد، عوامل مختلفی را در بر دارد واز جمله کانون خانواده یکی از عوامل موثر در شکل گیری شخصیت هر انسان است که در اسلام نیز با تعبیر اینکه؛ هیچ بنیایی محکم تر از خانواده نیست تعبیر شده و بدون شک  خانواده نقش به سزایی در تکوین و تدوین شخصیت انسان های مهم و محوری دارد که در عرصه اجتماعی آنان از جایگاه بلند و منشاء خدمات برخور دار می گردد که در حقیقت، همان شخصیت از جایگاه واصالت خانوادگی بر خور دار است.

این عالم دینی با ذکر آیات و روایات در متون اسلامی به عوامل تأثیر گذاری شخصیت اشاره نموده و افزود: در اسلام، بخشی مستقل راجع به شخصیت و تعریف کامل آن نداریم امّا در آیات و روایات، صفات شخصیت انسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در آیین مقدس اسلام به مسئله شخصیت، توجه بسیاری شده و شخصیت افراد نیز مورد توجه قرار گرفته است. از نظر صفات طبیعی و اکتسابی و نیز از نظر موضوع سازگاری با محیط و حسن معاشرت با مردم، پیشوایان اسلام به شیوه های مختلف فرمایشاتی داشته اند.

بنا بر این در طول عمر انسان عوامل متعددی در شکل گیری شخصیت او تأثیر دارند که از جمله می توان به عوامل؛ ژنتیکی، محیطی، والدین و موارد دیگر پرداخت.

وی با اشاره به شرایط مهم خانواده موفق، نظام خانواده را تربیت گاه نخست انسان خواند و اظهار کرد: در اسلام هیچ بنایی محبوب تر و عزیزتر از تشکیل خانواده در نزد خداوند نیست و افراد در خانواده با رعایت حقوق همدیگر موجب مستحکمتر شدن نظام خانواده می شوند و خانواده ای در جامعه موفق است که نسبت به تربیت فرزندان شان ایفای مسئولیت می نمایند و از جانب دیگر احسان به پدر و مادر بعد از پرستش خداوند ذکر شده و چند مورد، در قرآن کریم بعد از دعوت به توحید، والدین مورد توجه قرار گرفته است.

شخصیت مورد نظر ما که مجلس امروز به یاد بود او تشکیل شده، حجت الاسلام مرحوم سید آقاحسن حسینی که اکثر بزرگان و شخصیت های حاضر در احوالات شان آشنا هستند و  او پدر مِهربان، شخصیت ظلم ستیز، شجاع، اجتماعی، پرتلاش و مهم تر از همه در صف مجاهدین بود و این محفل از سوی فرزندانش، مخصوصا حجت الاسلام آقای عادلی حسینی برگزار گردیده که ایشان از جمله شخصیت های تاثیر گذار در شورای اخوت اسلامی و شورای علمای شیعه افغانستان، اهل قلم و برنامه های فرهنگی و صاحب اثرات مختلف می باشد، این فرزند عزیزش بعد از بیست و یک سال، رحلت، خاطرات و مجاهدت هایش را یاد بود و از سالروز درگذشتش تجلیل و ختم قرآن کریم می گیرد و این خود صدقه جاریه  و فرزند صالح یکی از صدقات جاریه است که یاد خاطرات، مجاهدت و خدمات اجتماعی پدر را زنده نگه می دارد ولذا همه ای ما در برابر پدر و مادر مان مسئولیت داریم، زیرا آنان تلاش می نمایند که فرزندان خوب به جامعه تحویل دهند.

حجت  الاسلام مصباح با اشاره به اینکه؛ یکی از کلیدی‌ترین رمزهای موفقیت فرزندان در طول زندگی، دعای خیر والدین در حق ایشان می‌باشد به دو داستان از زندگی شخصیت های مهم جهان اسلام افزود:

عالم بزرگوار مرحوم ملا محمد تقی مجلسی، پدر بزرگوار علامه محمد باقر مجلسی در خاطرات خود می گوید: در یکی از شب ها پس از این که از نماز شب و تهجد سحری فارغ شدم، حال خوشی برایم ایجاد شد؛ از آن حالت فهمیدم که در این هنگام هر حاجت و در خواستی از خداوند نمایم، اجابت خواهد شد، فکر کردم چه در خواستی از امور دنیا و آخرت از درگاه خداوند متعال نمایم؛ که ناگاه صدای گریه فرزندم محمد باقر در گهواره اش بلند شد، و من بی درنگ به خداوند متعال عرضه داشتم:

پروردگارا!

به حق محمد و آل محمد علیهم السلام این کودک را مروج دینت و ناشر احکام پیامبر بزرگت قرار ده و او را به توفیقاتی بی پایان موفق گردان.
و این چنین بود که دعای این پدر عارف در سحرگاه آن شب مبارک به اجابت رسید و فرزندش در عرصه علم و دانش و تقوی آن چنان توفیقاتی یافت که امروزه بعد از چهار قرن، او را به عنوان طلایه دار ترویج دین و سرآمد علمای جهان اسلام می شناسیم. علامه مجلسی بر اثر همین دعای پدر موفق به پدید آوردن آثاری شد که مخالف و موافق را به تحیر وا داشته است و در مدت این چهار قرن هیچ پژوهشگری در حوزه دین و علوم اسلامی از تألیفات این عالم وارسته و سخت کوش بی نیاز نیست.

شخصیت دیگری که از برکت دعای پدر به مقام رفیع و کمالات رسید حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی بود، او بزرگ فرهنگ بان میراث اهل بیت علیهم السلام، در بیشتر علوم اسلامی صاحب نظر بود و تألیفات ارزشمند ایشان – که نزدیک به صد و پنجاه اثر در موضوعات مختلف است – گواه روشنی بر این حقیقت است.

کرامات معنوی، در یافت بیش از چهار صد اجازه اجتهادی و روایتی از علمای بزرگ اسلامی، تدریس متجاوز از شصت و هفت سال در حوزه علمیه قم و نجف، تربیت هزاران شاگرد و تأسیس صدها مدرسه علمی، مسجد، حسینیه، مراکز فرهنگی، رفاهی و درمانی و ایجاد بزرگترین و مشهورترین کتابخانه در جهان اسلام و از جمله توفیقات این فقیه فرزانه می باشد. او این همه توفیقات را از برکت محبت به پدر و دعای والدین می داند. او در خاطرات خود چنین می گوید: زمانی که در نجف بودیم، یک روز مادرم فرمودند: پدرت را صدا بزن، تا برای صرف نهار تشریف بیاورد. حقیر به طبقه بالا رفتم و دیدم پدرم در حال مطالعه، خوابش برده است. مانده بودم چه کنم: از طرفی می خواستم امر مادرم را اطاعت کنم و از طرفی دیگر می ترسیدم با بیدار کردن پدر باعث رنجش خاطر او گردم. خم شدم و لبهایم را کف پای پدر گذاشتم و چندین بوسه برداشتم، تا این که در اثر قلقلک پا، پدرم از خواب بیدار شد و دید من هستم، وقتی این علاقه و ادب و کمال و احترام را از من دید، فرمود: شهاب الدین تو هستی؟
عرض کردم: بلی آقا. دو دستش را به سوی آسمان بلند کرد و فرمود: پسرم خداوند عزتت را بالا ببرد، و تو را از خادمین اهل بیت علیهم السلام قرار دهد. حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی می فرمود: من هر چه دارم، از برکت آن دعای پدرم است.

لذا رضایت پدر و مادر خیلی مهم است، آنانیکه از نعمت وجود پدر محروم هستند با یاد بود و زنده نگه داشتن خاطرات و اعمال خیر و آنانیکه والدین شان در قید حیات هستند باید قدر شان را بشناسند.

گفتنی است که اولین ویژه گی آن مرحوم این بود که به جنبه های معنوی اهمیت می داد با توکل به پروردگار و  اعتقادات اسلامی، اعتماد به نفس، جایگاه و پایگاه مردمی او باعث شد که وی برای احقاق حقش شجاعانه دفاع نمود و نهایتا در برابر زورگویان کوتاه نیامده و در امورات مورد نظرش موفق گردید.

ویژگی دیگرش اینکه او آدم  منطقی  واقداماتش نیز براساس سند و مدارک متعبر بود، چنانچه به نمایندگی از مردم با دوستانش، در آن زمان موفق شده بود که اختلافات کوچی ها و ده نشین را در مرکز بهسود پس از سپری نمودن دعوا قانونا مشکل مرکز بهسود را حل و فصل و در نهایت  موفق به گرفتن خسارات وارده از سوی کوچی ها برای مردم مرکز بهسود گردید.

او پس از کودتای هفت ثور ۱۳۵۷ خورشیدی همزمان با بقدرت رسیدن کمونیست ها تحت حمایت شوروی سابق همگام با سایر همسنگرانش دست به قیام مسلحانه زدند، سال ۱۳۵۸ خورشیدی، حصه اول و دوم بهسود تا دره میدان وردک را از وجود نیروهای دشمن پاکسازی نمودند و مجاهدین به فرماندهی شهید ارباب محمد نسیم سلطانی و شهید ارباب سلطان عزیزمَرَگ در منطقه کوته عَشرو کوه قمچین باف(کُهنه خمار) سنگر گرفتند و در شب ۱۵ سنبله ۱۳۵۸ خورشیدی با حملات گسترده ای رژیم دست نشانده روسی ۲۱ تن از مجاهدین به درجه شهادت نائل و ۶۲ روز تحت محاصره دشمن قرار داشتند که پس از ۶۲ روز مجاهدین موفق می گردند تا پیکر شهداء را تشییع و تدفین نمایند، در این مدت هیچگونه آسیب و تغییراتی در وجود شهدا دیده نمی شد و مثل اینکه تازه به شهادت رسیده باشند، یاد و خاطره آن شهدای عزیز و جهاد گران که امروز در میان ما نیستند گرامی باد!

مرحوم سید آقا حسن حسینی از چهره‌های تاثیر گذار در دوران جهاد بود و پس از سپری کردن یک دوره بیماری، به تاریخ ۲۹ ثور ۱۳۶۷ خورشیدی در مرکز بهسود دار فانی را وداع گفت.

گزارشگر : نشریه عصر انتظار