۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مشاهیر و نخبگان
  • شناسه : 681
  • ۲۲ جوزا ۱۳۹۶ - ۸:۵۰
  • 88 بازدید
داکتر عبدالفتاح همراه
افتخار جامعه پزشکی کشور

افتخار جامعه پزشکی کشور

(پروفیسور شهید داکتر عبدالفتاح همراه) یکی از شخصیت هایی که در دانش، لیاقت، شایستگی، تدین و خدمتگذاری در جامعه افغانستان، مخصوصاً شهروندان کابل پوشیده نیست، پروفیسورشهید داکتر عبدالفتاح همراه است. پروفیسور همراه علاوه بر برخور داری از احترام در میان اقشار مختلف جامعه، بخاطر صداقت، تدین و خدمات اجتماعی شان که سالیان متمادی به عنوان […]

(پروفیسور شهید داکتر عبدالفتاح همراه)

یکی از شخصیت هایی که در دانش، لیاقت، شایستگی، تدین و خدمتگذاری در جامعه افغانستان، مخصوصاً شهروندان کابل پوشیده نیست، پروفیسورشهید داکتر عبدالفتاح همراه است.

پروفیسور همراه علاوه بر برخور داری از احترام در میان اقشار مختلف جامعه، بخاطر صداقت، تدین و خدمات اجتماعی شان که سالیان متمادی به عنوان شخصیت علمی و طبیب طراز اول کشور و یکی از اساتید برجسته دانشگاه کابل که با تربیت شاگردان دانشمند مصدر خدمت قرار گرفت و عاقبت کمونیست‌ها او را به جرم مسلمان بودن زندانی و به شهادت رسانیدند.

پروفیسور شهید داکتر عبدالفتاح همراه از هزاره های قدیم کابل و از اساتید مبرز و متدین افغانستان بود که در سال ۱۳۰۴ خورشیدی در منطقه‌ی چنداول کابل چشم به دنیا گشود.

بعد از سپری کردن دوره بکلوریا وارد فاکولته طب کابل گردید و دروه تحصیلات خود را در رشته طب زیر نظر اساتید مجرب و پرافتخار جامعه علمی و پزشکی افغانستان مانند پروفیسور صفرعلی خان، پروفیسور سیدمحمدحسینی، پروفیسور صمدعلی حکمت، پروفیسور علی احمد خان و پروفیسور فتاح نجم که از پیشکسوتان و ستاره گان پرفروغ علم پزشکی نوین آن زمان بودند و با تمام رسانید و به ا ثر علم و  درایتی که داشت در کدر دانشگاه کابل پذیرفته گردید و به حیث استاد فاکولته طب مشغول تدریس در رشته هستولوژی(علم الحجره) و پتالوژی …. گردید.

موصوف ضمن تدریس در دانشگاه کابل جهت خدمت در جامعه، معاینه خانه در جاده میوند کابل مقابل شفاخانه مستورات(میوند) داشت و همچنان برنامه های منظم پزشکی را از طریق رادیو کابل نیز به سمع جامعه می‌رساند. او از محدود کسانی بود که در رابطه با اعجاز و اسرار خوراکیها مطالعات تحقیقی و آفاقی داشت که از طریق برنامه های رادیو ارایه می‌کرد. وی دارای شخصیت مهربان، دلسوز و ضمنا شوخ طبیعت و خندان بود.

موصوف در سال ۱۳۵۷ در زمان حاکمیت جلادان  حزب دموکراتیک خلق در سن ۵۳ سالگی دستگیر و به مقام رفیع شهادت نائل گردید.[۱]

[۱] . طی مصاحبه ای با میرآقا حقجو، استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر و فعلا سرپرست سفارت افغانستان در کشور عراق .