۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مشاهیر و نخبگان
  • شناسه : 745
  • ۲۲ جوزا ۱۳۹۶ - ۹:۲۹
  • 82 بازدید
شهید سیّد عبدالعظیم مبلغ
از تبار علم و ادب

از تبار علم و ادب

(حجت‌الاسلام شهید سیّد عبدالعظیم مبلغ) یکی از شهدایی که توسط کمونیست‌ها زندانی و به شهادت رسیده طلبه و مداح اهل بیت(ع) حجت‌الاسلام سید عبدالعظیم مبلغ است که عمری را در راه نشرمعارف اسلام و فرهنگ اهل بیت(ع) سپری نمود و پس از حاکمیت کمونیست‌ها دستگیر و زندانی شد. شهید مبلغ  از تبار علم و ادب […]

(حجت‌الاسلام شهید سیّد عبدالعظیم مبلغ)

یکی از شهدایی که توسط کمونیست‌ها زندانی و به شهادت رسیده طلبه و مداح اهل بیت(ع) حجت‌الاسلام سید عبدالعظیم مبلغ است که عمری را در راه نشرمعارف اسلام و فرهنگ اهل بیت(ع) سپری نمود و پس از حاکمیت کمونیست‌ها دستگیر و زندانی شد.

شهید مبلغ  از تبار علم و ادب در دامان خانواده مذهبی و علمی و از دودمان سید یحیی (مشهور به شاه قلندر) در کجاب بهسود متولد شد که نسب وی به زید شهید بن علی بن الحسین(ع) منتهی می‌شود.

حجت‌الاسلام شهید سید عبدالعظیم مبلغ، فرزند آیت اللّه سیّد عوض على آخوند بهسودى[۱] در سال ۱۳۲۴ خورشیدی در کجاب سفلى بهسود چشم به جهان گشود، از کودکى نزد پدر و برادرش آیت اللّه سیّد محمد مهدى عالم به فراگیرى دروس دینى پرداخته وآن راتا شرح لمعه در فقه و قوانین در اصول ادامه داد. حجت‌الاسلام آقاى مبلغ ضمن کسب علوم معارف اسلامى در زادگاهش به ارشاد و تبلیغ مؤمنین اشتغال داشت. او علاوه بر شجاعت انسان خوش اخلاق، خنده رو، بشاش، خوش مشرب و آگاه به اوضاع زمان بود. صداى دل نشینى داشت و مؤذن معروفى بود و همانند «رحیم» مؤذن مشهورجهان اسلام اذان مى‏گفت، سخنران بسیار فصیح و بلیغى بود که بدین جهت شهرت مبلغ را کسب نمود.

پدرش حاج آقای آخوند  مردی با ایمان و با تقوا که با زحمت فراوان و مشکلات اقتصادی که داشت در شرایط سخت و دشوار تحصیلات خویش را تا سطوح عالیه به پایان رسانیده بود و بدین جهت می کوشید تا فرزندانش نیز با فراگیری علوم به رُشد و بالندگی برسند، حضرت آیت الله سید مهدی عالم، مدرس و اهل منبر و همین طور حجج اسلام؛ آقایان سید محمدباقر ذکی از شاگردان حضرت آیت الله واعظ شهید که در تبلیغ و تحصیل مورد توجه آن عالم بزرگوار و افتخار جهان اسلام قرار داشت و همچنین سیدمحمد جواد جید که هردو شخصیت از تحصیل کردگان حوزه علمیه قم می باشند.

شهید مبلغ که دارای هوش و ذکاوت خاصی بود ضمن درس خواندن از طریق کارهای آزاد امرار معاش می‌نمود و از آنجائیکه علاقه شدید به علم داشت، با تشویق پدرش همراه دیگر طلبه های جوان از محضر مرحوم حاج آقای آخوند با جدیت و تلاش به تحصیل علم پرداخت و در برابر خداوند تسلیم محض بود و علاقه و ارادت خاصی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) داشت و در جلسات مذهبی، مخصوصاً ایام شهادت این بزرگواران شرکت و با نفس گرم خویش محبین اهل بیت(ع) بهره‌مند می‌ساخت.

او جوان مرد، ایثار گر و از خود گذشتگى داشت. چنانچه پس از کودتاى هفت ثور ۱۳۵۷ خورشیدی وقتى کمونیست‏ها سراغ برادر بزرگش مى‏آیند او خود را به جاى برادر بزرگش آقاى عالم که از علماى مشهور منطقه بوده معرفى مى‏کند و به جاى برادرش زندانى گردید که تا کنون مفقود الاثر مى‏باشد.[۲]

[۱]. پدرش حاج سیّد عوض على آخوند، عالم با و قار و مجتهد وارسته بود، او غیر از حد ضرورت حرف نمى‏زد، و دائم مشغول مطالعه وتفکر بود. مادرش سیّده‏ى مؤمنه‏ى بود که دائم با قرآن، مفاتح و عبادت مأنوس واهل نماز شب و تهجد بود که در اثر عبادت مواضع سجودش در سجاده فرسوده وسوراخ شده بود.

[۲]. مصاحبه‏ى اختصاصى نگارنده با فرزندش حجت‌الاسلام والمسلمین سیّد حسین مبلغ زاده.