۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مشاهیر و نخبگان
  • شناسه : 727
  • ۲۲ جوزا ۱۳۹۶ - ۹:۱۸
  • 91 بازدید
شهید سید محمد مظفری
ادیب چیره دست

ادیب چیره دست

(حجت الاسلام والمسلمین شهید سید محمد مظفری) یکی از روحانیون فاضل و خدمتگذار به جامعه توسط کمونیست‌ها  زندانی و به شهادت رسید حجت‌الاسلام سید محمد مظفری است. شهید مظفری علاوه بر کمال دانش و شایستگی فردی از خانواده روحانی، سرشناس و با نفوذ و در میان مردم منطقه از محبوبیت برخوردار و مورد احترام بود، […]

(حجت الاسلام والمسلمین شهید سید محمد مظفری)

یکی از روحانیون فاضل و خدمتگذار به جامعه توسط کمونیست‌ها  زندانی و به شهادت رسید حجت‌الاسلام سید محمد مظفری است.

شهید مظفری علاوه بر کمال دانش و شایستگی فردی از خانواده روحانی، سرشناس و با نفوذ و در میان مردم منطقه از محبوبیت برخوردار و مورد احترام بود، از این جهت  کمونیست‌ها نسبت او حساس بود و نقشه دستگیری وی را ریختند و از میان جامعه بردند.

شهید سید محمد مظفری در سال ۱۳۳۰ خورشیدی در قریه باغچار ولایت  ارزگان در خانواده روحانی متولد شد، پس از سپری شدن دوران کودکی خواندن و نوشتن و صرف و مقدمات را نزد پدر خواند.

در سن ۱۶ سالگی در مدرسه محل رفت چند سال را نزد روحانی محترم آخوند ملا محمد نظر به تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۴۹ خورشیدی رهسپار نجف اشرف شد و نزدیک هفت سال در حوزه نجف اشرف به کسب دانش پرداخت.

ادبیات و بخش از فقه را نزد مرحوم علامه مدرس افغانی(ره) خواند و سپس سطوح عالیه را نزد اساتید بزرگ حوزه فرا گرفت و بعد هم مدتی به درس خارج رفت و می‌خواست به تحصیلش ادامه دهد که رژیم بعث عراق به خاطر فتوای تاریخی مرحوم آیت الله العظمی حکیم(ره) (که کمونیست‌ها کافر و ملحد هستند) تصمیم گرفت حوزه نجف اشرف را منحل نماید و به بهانه هایی مانند: ایرانی، افغانی ، پاکستانی و… بودن اساتید و طلاب را از حوزه نجف اشرف بیرون نمود که آقای مظفری به وطن بازگشت و از ثمرات مدرسه ای که روحانیون آن منطقه با همکاری و همفکری یکدیگر ساختند وحدت و همبستگی در میان خودشان بود که باعث دلگرمی مردم منطقه  و محصلین نیز گردید و از این طریق توانست با حمایت مردمی در طی سالیانی خدمات شایان انجام دهند و مانند روحانیون دیگر مناطق کشور به تبلیغ پرداخت تا بدین وسیله آن کمبود ها را جبران نمایند و مردم را با دستورات اسلامی آشنا، بیدار و آگاه نمایند.

کمونیست‌های خود فرخته که به قیمت فروختن خودشان در افغانستان به قدرت رسیدند و در حالی که مست قدرت بودند با طرح و فرمان روسیه تصمیم به دستگیری علما و دانشمندان، معلمان مکاتب، محصلین و حتی افراد عادی را به خاطر رسیدن به هدف شان زندانی و به قتل می رسانیدند.

یکی از کارهای مهم کمونیست‌ها که  به آن اهمیت قایل بودند و آن را بر هرعمل دیگر مقدم می دانستند، دستگیریی روحانیون بود، که حوصله نتوانستند و پس از چند ماه به قدرت رسیدن، به دستگیری روحانیون آغاز نمودند. که یکی از روحانیونی زندانی شده، حجت‌الاسلام شهید سیدمحمد مظفری است. که در روز عید قربان ۱۳۵۷ خورشیدی مأمورین مسلح آمدند وی را از خانه اش دستگیر و زندانی نموند و عید را برای مردم منطقه و به خصوص بستگان او تلخ کردند.[۱]

[۱] . برگرفته از بخش زندانیان روحانیت تشیع افغانستان، صص ۲۱۷-۲۱۰، حسین شفائى .

برچسب ها