۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان
  • شناسه : 1246
  • ۲۶ جدی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹
  • 88 بازدید
سخنرانی عادلی در قم ۱
چرا در حوزه علمیه قم از علمای شهید و مصلحان بیدار گر تجلیل نمی شود؟

چرا در حوزه علمیه قم از علمای شهید و مصلحان بیدار گر تجلیل نمی شود؟

شام روز شنبه ۱۶ جدی ۱۳۹۶ خورشیدی به مناسبت ورود حاج سید خلیل الله انوری و هیئت همراه به قم محفلی در تالار فرهنگسرای جوان قم برگزار و از کارکردهای مرحوم سترجنرال سید حسین انوری تجلیل به عمل آمد. این محفل که به شکرانه تشریف آوری حاج سید خلیل الله انوری از عتبات عالیات عراق […]

شام روز شنبه ۱۶ جدی ۱۳۹۶ خورشیدی به مناسبت ورود حاج سید خلیل الله انوری و هیئت همراه به قم محفلی در تالار فرهنگسرای جوان قم برگزار و از کارکردهای مرحوم سترجنرال سید حسین انوری تجلیل به عمل آمد.
این محفل که به شکرانه تشریف آوری حاج سید خلیل الله انوری از عتبات عالیات عراق به قم و استقبال از رهبر جوان، یاد گار سپه سالار جهاد و مقاومت افغانستان تشکیل یافته بود سخنرانان از خدمات مرحوم انوری وبه  موضوعات سیاسی و فرهنگی پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، در این محفل حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی»، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی با یاد آوری و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دوران جهاد و شهدای اخیر کابل، مخصوصا شهدای روحانیت مظلوم و گمنام افغانستان افزودند که چرا در حوزه علمیه قم از علمای شهید و مصلحان بیدار گر تجلیل نمی شود؟

اینک توجه خوانندگان محترم را به متن سخنرانی رئیس سازمان جهاد فرهنگی جلب می نمایم:

محفل بزرگداشت به مناسبت تشریف آوری حاج سید خلیل الله انوری رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی مردم، عضو مجمع فرهنگی بقیه الله(عج)، عضو شورای احزاب جهاد و ملی و مشاور ارشد شورای امنیت افغانستان…

در این فرصت کوتاه به نکات قابل توجه اشاره می کنم:

  1. نادیده گرفتن مبارزات مرحوم سید حسین انوری در عرصه های نظامی، سیاسی و فرهنگی جهاد افغانستان، در حقیقت نادیده گرفتن بخش از تاریخ پرافتخار جهاد و مقاومت ملت مسلمان افغانستان در برابر تهاجمات بیگانگان است.

فرماندهان این حزب، مخصوصا مرحوم آقای انوری فرا مذهبی و قومی عمل نمودند، جبهات این فرمانده نامدار در مناطق مختلف کشور و قبرستان شهدای آن در منطقه جاجی که فارسی زبان وجود ندارد، قبرستان شهدای جاجی شاهد این مدعای ماست.

  1. مرحوم انوری در دهه هفتاد و عضو رهبری دولت اسلامی و علاوه بر دفاع از مردم خویش جهت مهار نمودن جنگ های خانمانسوز داخلی در دهه هفتاد و نیز در دوران مقاومت اولین رهبر از احزاب سیاسی شیعی بود که کنار مردم خویش قرار گرفته و از آنها دفاع نمایند و با آنکه دفاع از مردم و جنگ با طالبان از نظر برخی ها حرام پنداشته می شد که در نهایت منجر به انشعاب حزب حرکت اسلامی گردبد، ایشان در اجلاس بن از شخصیت های تأثیر گذار و پس از آن در سِمت های حکومتی از شخصیت های موثر وا توان فیصله را نیز داشت که به چند نمونه ای آن اشاره می شود:

– مرحوم انوری در همایش بزرگ و تاریخی ۵ حمل ۱۳۹۵ خورشیدی، برای اولین بار بود که از میان رهبران سیاسی داعش را پدیده ای اسرائیلی خوانده و تا آن زمان خیلی از رهبران موضع روشن در قبال داعش را نداشتند.

– در جنگ عربستان سعودی و یمن برخی ها تلاش داشتند که به حمایت عربستان سعودی نیروی نظامی بفرستند و بعضی رهبران محافظه کارانه عمل نمودند، اما مرحوم انوری با استدلال و تحلیل از وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان جو نشست را تغییر داده و فیصله می نمایند که در این موضوع افغانستان بی طرفی شان را حفظ نمایند.

– حاج سید خلیل الله انوری، رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان همانند پدر در نشست مهمی با سیاسی که در کانتیی نینتال هوتل بین اللملی کابل داشتند، با حضور ده تن از رهبران سیاسی و جهادی بر خلاف مواضع مصلحت اندیشان، در قبال پیوستن مخالفین حکومت و احترام گذاشتن به قانون اساسی کشور، موضع روشن خود را اعلام می دارد، آن عده از رهبران مصلحت اندیش و حافظه کار با اظهار دیدگاه شان امروز عذاب وجدان می کشند.

  1. مرحوم انوری در ایجاد همسویی میان احزاب جهادی و خصوصا ائتلاف احزاب شیعی تلاش فراوان نمودند، او در دهه هفتاد بعنوان یکی از اعضای فعال و برجسته شورای صلح خیلی تلاش نمود که جنگ های خانمانسوز داخلی مهار گردد و همین طور مرحوم انوری در متحد ساختن شاخه های حرکت اسلامی تلاش نمود و بدون هیچ پیش شرط اعلام آمادگی نمودند.

– جانشین وی جناب حاج سید خلیل الله انوری و تیم همراهش نیز همان روش را دنبال نمود، تفاهم نامه سه جانبه(سید خلیل الله انوری، سید محمد علی جاوید و سید محمد هادی«هادی») به امضاء رسید و همین طور ادغام حزب حرکت اسلامی ملت به حرکت اسلامی مردم که در این مرحله و یا قبل از آن پس از امضاء تفاهم نامه تخلفاتی صورت و اینجانب را مقصر میداند تکذیب و تفصیل آن در زمان دیگری بیان خواهد شد.

  1. در پایان، سخنی با علمای بزرگوار هموطن ساکن در قم دارم!

انتظار می رود که علماء در منافع علیای کشور و مردم افغانستان نقش جدی و تعیین کننده داشته باشند واز آرمان های جهاد اسلامی، مخصوصا شهدای روحانیت و مرزبانان اندیشه هیا اسلامی پاسداری نمایند.

– در حوزه علمیه قم از علمای شهید و مصلحان بیدار گر تجلیل نمی شود و اما از چهره های سیاسی با همه اگر و مگرها در باره آنان وجود دارد، در حوزه علمیه زمان و امکانات در اختیار شان قرار می دهند.

– در قداست زدایی که امروز در جامعه ما هست، با کمال تأسف خیلی ها بی تفاوت هستند، حتی اهانت به پیامبر گرامی اسلام(ص) تا حدی پیش می روند که نام افراد را جایگزین نام پیامبراسلام(ص) می نمایند، حد اقل در برابر اینگونه قداست زدایی این است که علمای بزرگوار در این زمینه وظیفه شرعی خویش را انجام دهند و می توانند بگویند که این کار شرعا حرام است.

– کسانیکه منافع ملی را به خطر انداخته و باعث اختلافات قومی شدند، امروز لقب وحدت را به آنها اهداء می کنند.

– کسانیکه با حمایت روسها و کمونیست های داخلی بقدرت رسیدند و جمع کثیری از مسلمانان را شهید نمودند، امروز به او لقب شهید را می دهند، در حالیکه شهید و جهاد از خود شرایطی دارد، باید خطوط قرمرز در نظر گرفته شود.

– کسان دیگری جهاد را به انحصار گرفته، مگر آنها آغازگر جهاد بودند و یا فتوای جهاد را صادر نمودند که لقب ابوجهاد را به او می دهند، این لقب به امیرالمومنین علی(ع) می زیبد که لحظه ای پشت به دشمن نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در پایان از فعالیت مشترک علمای شیعه و سنی در افغانستان و دست آورد های شورای اخوت اسلامی یاد آوری نمود، تروریستان ارتباط با مذاهب اسلامی ندارد و آنها را دشمنان مشترک شیعه و سنی خوانده و افزود:

تروریستان دشمن مسلمانان شیعه و سنی هست، مسلمان تروریست نیستند و تروریستان هم مسلمان نمی باشند و این گروههای تروریستی می خواهند اسلام بد معرفی و دین خشونت معرفی نمایند.

حادثه تروریستی اخیر در کابل که جمع از نخبگان جوان  کشور را به کام مرگ فرستادند، مبادا تنها به محکوم نمودن دشمن اکتفا نمود، کسانیکه غفلت نمودند(حتی نیروهای امنیتی کشور را هم در جریان نگذاشتند) پاسخگو باشند، اشتباهات و تندوروی های آنان بهانه به دشمن داده و باید نخبگان کشور جلو این گونه تندروی های برخی افراد را بگیرند و نا سنجیده عمل نکنند و برخی ها در خارج از کشور گلو پاره می کند اگر حرف و سخنی با رهبران حکومت افغانستان دارند به داخل کشور رفته و مردانه موضع داشته باشند.

گزارشگر: پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی