۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان
  • شناسه : 917
  • ۳۱ سرطان ۱۳۹۶ - ۵:۴۷
  • 64 بازدید
پیام، محسنی، حسام و ابراهیمی
پیام های؛ رئیس شورای علمای شیعه، رئیس شورای اخوت اسلامی و رئیس شورای ملی افغانستان  در پیوند با برگزاری پنجمین سمینار اندیشه و سیره عملی امام صادق علیه  السلام

پیام های؛ رئیس شورای علمای شیعه، رئیس شورای اخوت اسلامی و رئیس شورای ملی افغانستان در پیوند با برگزاری پنجمین سمینار اندیشه و سیره عملی امام صادق علیه السلام

پیام حضرت آیت الله العظمی محسنی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان یه مناسبت پنجمین سمینار اندیشه و سیره عملی امام صادق علیه السلام   بسم الله الرحمن الرحیم قل لا اسئَلُکُم عَلَیهِ اَجراً اِلاَ المَوَدَّۀَ فِی القُربَی(شوری / ۲۳) با اهداء سلام و تقدیم سپاس به همه‌ی عزیزانی که این فضای روحانی را پدیده آورده […]

پیام حضرت آیت الله العظمی محسنی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان

یه مناسبت پنجمین سمینار اندیشه و سیره عملی امام صادق علیه السلام

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قل لا اسئَلُکُم عَلَیهِ اَجراً اِلاَ المَوَدَّۀَ فِی القُربَی(شوری / ۲۳)

با اهداء سلام و تقدیم سپاس به همه‌ی عزیزانی که این فضای روحانی را پدیده آورده و «پنجمین سمینار اندیشه و سیره عملی امام صادق علیه السلام»  را برگزار  و از دست اندکاران سلسله نشست های علمی و پژوهشی و بررسی مقام معنوی و علمی آن حضرت، مخصوصا مسئولین محترم شورای اخوت اسلامی و نهادهای همسو با این نهاد دینی قدر  دانی می نمایم.

در  آغاز می خواهم شخصیت امام جعفرصادق علیه السلام  را از زبان خود آن حضرت به معرفی  گرفته که در منابع مختلف و از جمله علامه مجلسی(ره)  در بحارالانوار شعری منسوب به امام صادق علیه السلام را  چنین آورده:

فى الاصل کنا نجوما یستضاء بنا

وللبریه نحن الیوم برهان

نحن البحور التى فیها لغائصکم

در ثمین و یاقوت و مرجان

مساکن القدس والفردوس نملکها

ونحن للقدس والفردوس خزان

من شذ عنا فبرهوت مساکنه

ومن اتانا فجنات و ولدان(المناقب: ۲۷۷ – ۲۷۶/۴، بحار الأنوار، ج ۴۷ ، ص ۲۵)

این اشعار از امام صادق علیه السلام در منابع مختلف و از جمله علامه مجلسی در بحارالانوار آورده  که در آن حضرت از گذشته و آینده خود و اهل بیت علیهم السلام چنین فرموده است:

ما در اصل، ستارگانی بودیم که ملکوتیان به وسیله ما طلب روشنایی می کردند و ما امروز هم از برای آفریدگان دلیل و برهان هستیم.

ما همان دریاهایی هستیم که در میان آنان، شناوران شما دُرهای گرانبها و گوهر و یاقوت و مرجان بدست می آورند.

ما جایگاه قدس و بهشت برین را مالک می شویم؛ و خزانه داران آن جایگاه قدسی و بهشت برین ما هستیم.

هر که از ما رو گرداند، برهوت جایگاه اوست و کسی که به سوی ما بیاید بهشت و ولدان  برای اوست.

حضرت امام صادق علیه السلام  از فضای موجود و شرایطی نسبتاً آماده ی سیاسی و اجتماعی کمال استفاده را برد وشاگردان زیاد را در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی از سراسر جهان آن روز تربیت نمود و هر چند در روایت مرسله تعداد شاگردان امام صادق علیه السلام تا چهارهزار ذکر شده و  اما آ نچه را شیخ طوسی درکتاب رجال خود نام برده، به سه هزار و چند صد تن می رسد.
در زمان امام صادق علیه السلام که شاید تعداد تمام انسان ها در روی زمین از پنج میلیون تجاوز نمی کرد، در مقایسه با امروز می توان گفت شا گردان آن حضرت با سه صد میلیون نفر امروز برابری می کند.

در این میان، امام  ابوحنیفه که در افغانستان و جهان پیرو و مقلدین زیادی دارند، بیش از دیگران به شاگردی امام صادق مباهات می نمود، درکتاب تهذیب الکمال از امام اعظم ابوحنیفه(ره) روایت شده که گفت: «ما رایت احداً افقه من جعفر ابن محمد»  من عالم تر از جعفر ابن محمد در زندگی خود ندیدم.

همانگونه که ما به امام صادق علیه السلام احترام داریم به مقام علمی امام ابوحنیفه(ره) معتقد و باورمندیم، در بیشتر منابع، اصلیت امام ابوحنیفه را از کابل می دانند، مردم مسلمان افغانستان اعم از تشیع و تسنن افتخار دارند که او از افغانستان هست و شیعیان این کشور به امام ابوحنیفه و سایر ائمه مذاهب اسلامی احترام و اکثر مردم افغانستان و جهان در فقه از نظر امام ابوحنیفه(ره) پیروی می کنند.
سنت الهی واصول اعتقادی، از زمان حضرت آدم تا کنون تغییرنکرده است و پیروان تمام ادیان و تمام فرق اسلامی به توحید، نبوت و معاد اعتقاد دارند. اما این اختلاف نظرها هیچگاه اصول را زیر سوال نبرده است، اگر کسی پیدا شود که در اصول اختلاف داشته باشد او قهرمان خواهد بود و مسلمانان باید توجه داشته باشند که اختلافات اندک را فربه نسازند و بهانه به دست دشمن ندهند و اگر مسلمانان اختلافات فرعی را کنار بگذارند هیچ مشکلی بین شیعه و سنی باقی نمی ماند.

امام صادق علیه السلام به تمام نظریات علمای موافق و مخالف عصر خود آ گاه بود و آن حضرت افزود: دانا ترین فرد کسی است که آ گاه به اختلاف آراء مردم باشد و بدون شک امام صادق علیه السلام  از این مزیت برخور دار بود.
بنا بر این علما اعم از شیعه و سنی مبنی براینکه اهل بیت علیهم السلام به خصوص امام جعفرصادق علیه السلام را محور وحدت و عظمت اسلامی میدانند، بنا بر این پیروی از این نمادهای واقعی وحدت، به سر افرازی و عظمت و اقتدار امت اسلامی تلاش همه جانبه نمایند و امام صادق علیه السلام با ممزوج نمودن علوم قرآنی و سنت با علوم جدید پیوند ناگسستنی را میان انسانیت و دانش و فرهنگ ناب اسلامی بوجود آورد.
امام صادق علیه السلام در زمان حیات پربارخود برای احیای دین و اعتلای کلمه توحید سخت تلاش کرد وآن حضرت با بیان اینکه بنوسید و نوشته های خود را حفظ کنید، زمینه ی بوجود آمدن حوزات بزرگ علوم ینی را فراهم ساخت و از برکت وجود آن امام همام امروز حوزات علمیه درحال گسترش است.
در پایان تاکید می دارم که برگزاری این گونه نشست و سمینارها در واقع زمینه همبستگی، اخوت اسلامی و شناخت پیشوایان دینی را فراهم می سازد و در واقع اگر این گونه سمینارها در کشور نباشد و بر مشترکات تاکید نگردد، دشمن در بین ما سخت در حال فعالیت و خدشه دار نمودن اتحاد مسلمانان است و بحمدالله اختلافات مذهبی در افغانستان به واسته اینگونه نشست ها کنترول گردیده و در حال حاضر هم تحت کنترل هست و در شرایط کنونی ما نیاز مبرم داریم که علمای شیعه و سنی دست به دست هم داده و یک انقلاب و تحول عظیم را بوجود آورند، مدارس دینی شیعه و سنی،  دانشگاه ها، لیسه ها و سایر مراکز علمی، فرهنگی و  آموزشی  ما به یک انقلاب فکری نیازمند هست.

زنده باد برادری شیعه و سنی در افغانستان و جهان!

 

با احترام

محمد آصف محسنی- مشهد مقدس

۲۴ شوال المکرم ۱۴۳۸ هجری قمری برابر با  ۲۸ سرطان ۱۳۹۶ خورشیدی

 

================================

 

پیام مولوی حبیب الله حسام رئیس شورای اخوت اسلامی

به مناسبت برگزاری «پنجمین سمینار اندیشه و سیره عملی امام صادق(رح)»

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العلمین والصلاه والسلام علی اشرف الانبیاء والمرسلین وعلی آله وصحبه اجمعین.

اولین سمینار سه روزه و بین المللی مقام معنوی و علمی امام صادق(رح)  حدود هشت سال قبل به ابتکارمرکزفقه وقانون اکادمی علوم افغانستان به همکاری علمای سنی و شیعه و نهادهای همسو و از آن میان اعضای محترم شورای اخوت اسلامی راه اندازی گردید.

اینک  شاهد پنجمین سیمنار اندیشه و سیره عملی امام صادق(رح)  همزمان با سالروز شهادت  آن امام همام و نواده  پیامبر بزرگوار اسلام(ص) که  توسط مجمع همبستگی راه نبوی(مِهر)،  شورای اخوت اسلامی و دیگر نهادهای همسو برگزار گردیده هستیم.

اینجانب جهت تداوی به خارج از کشور سفر نمودم  و با تأسف که توفیق حضور در  این سمینار را ندارم؛ خواستم با استفاده از فرصت، علاوه با قدر دانی از دست اندکاران و اعضای محترم شورای اخوت اسلامی و دیگر نهادهای همسو که در برگزاری این سمینار علمی و فرهنگی تلاش همه جانبه نمودند، فرصت را غنیمت شمرده و نکاتی را حضور شخصیت های علمی، سیاسی و فرهنگی کشور یاد آوری نمایم:

  1. همانگونه که علما و شخصیت های عالی قدر و دست اندکاران این سمینار در گذشته گامهای مهم و حیاتی در راستای تحکیم اخوت و برادری میان پیروان مذاهب اسلامی برداشته، امید وارم که پس از این نیز جهت ترقی و پیشرفت، این گونه نشست ها را در راستای اهداف کلان مجمع همبستگی راه نبوی(مهر) و شورای اخوت اسلامی شاهد تلاش های موثر علمای بزگوار باشیم.
  2. در این شرایط حساس و شکننده ای که کشور ما به آن سردچار شده، بیش از هر زمانی دیگر ما نیازمند وحدت و همدلی میان تمامی اتباع افغانستان هستیم که در این راستا بیشترین نقش را علمای کرام ایفا کرده می توانند.

زیرا تنها نهادی که هم مصالح و مفاسد کلان دینی و ملی مردم را تشخیص میدهند و هم دلسوز مردم هستند، علمای ربانی و جید کشور هستند و امید وارم  برگزاری این گونه نشست ها در میان علما و ملت مسلمان افغانستان و شخصیت های سیاسی کشور  گامی جهت تحکیم وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی واقع گردد.

  1. از آنجاییکه امام جعفر صادق(رح) محور تجمع ارزشهای اسلامی بوده؛ فقه و تفکر فقهی مذاهب اسلامی از یک مرکز و یک مرجع شروع شده و آن حضرت استاد ائمه مذاهب چهارگانه اهل سنت بصورت مستقیم یا با واسطه بوده و از این جهت و نیز انتساب ایشان به پیامبر گرامی اسلام(ص) می طلبد که مسلمانان و پیروان مذاهب اسلامی یکپارچه از امام صادق(رح) و سایر ائمه مذاهب اسلامی درس وحدت، همبستگی، اخوت و برادری را آموخته و سرمشق زندگی خویش قرار دهند.
  2. چنانچه در تاریخ داریم که گرایش امام ابوحنیفه(رح) به اهل بیت پیامبر اسلام(ص) و حمایت ایشان از قیام زید شهید از نمونه های وحدت بین مسلمانان در آن عصر بوده و امام صادق(رح) به عنوان یک عالم و استاد علوم مختلفه بیش از چهار هزار شاگرد تربیت نمودند و هرکدام در جامعه اسلامی آن روز مصدر خدمات فراوان دینی قرار گرفتند، امروز مسلمانان نیز در شرایط حساس کنونی به دانش و اهل علم اهمیت داده و در برابر چالش ها و نیز تحقق اهداف خویش، بزرگان و شخصیت های بزرگ اسلامی را بشناسند و در مورد زندگی آنان تحقیق نموده و آنان را الگو قرار دهند.
  3. در شرایط حساس فعلی که دشمنان اسلام به انواع مختلف، وحدت، همبستگی و اخوت اسلامی مسلمانان را نشانه گرفته اند، مسلمانان باید دستورات امام صادق(رح) و امام ابوحنیفه(رح) را سرلوحه برنامه های خویش قرار داده و پیروان مذاهب اسلامی به باورهای یکدیگر احترام قایل شده و با حفظ همبستگی دینی در برابر توطئه مخالفین هوشیار باشند و بازیچه دست دشمنان اسلام و منحرفین قرار نگیرند.

در پایان یکبار دیگر لازم میدانم که از نهادهای همسو که درتدویر این سیمینار با اعضای محترم مجمع همبستگی راه نبوی(مِهر) و شورای اخوت اسلامی همکاری نموده اند قدر دانی و سپاسگذاری نمایم وازخداوند لایزال برای یکا یک این عزیزان توفیق مزید خوهانم تا در آینده نیز شاهد اینگونه محافل و نشست ها، میان شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی پیروان مذاهب اسلامی در همبستگی جامعه ای اسلامی مان باشیم.

 

با احترام

حبیب الله حسام

۲۴ شوال ۱۴۳۸ هجری قمری برابر ۲۸ سرطان ۱۳۹۶ خورشیدی

 

================================================

 

پیام عبدالرئوف ابراهیمی، رئیس ولسی جرگه شورای ملی جمهوری اسلامی افغانستان

به «پنجمین سمینار اندیشه و سیره عملی امام صادق(رح)» 

بسم الله الرحمان الرحیم

حضار گرامی و اشتراک کننده گان در پنجمین سمینار اندیشه وسیره عملی امام صادق رحمۀ الله علیه !

السلام علیکم و رحمۀ الله و برکاته

حضرت امام جعفرصادق(رح) فرزند حضرت امام باقر(رح) که در سال ۸۳ هجری قمری در مدینه منوره چشم به جهان گشود، او پرورده دامان خانواده نبوت بوده، شخص عالم، زاهد، و در در عصر خود از نوابغ دانش به حساب می رفت.

زمان امام جعفرصادق(رح) عصر برخورد مکاتب و ایدئولوژی ها و عصر تضاد افکار فلسفی و کلامی مختلف بود که از فرهنگ های متنوع ملت های فتح شده و نیز از گسترش روابط مراکز اسلامی با کشورهای دیگر، به وجود آمده و شور و هیجانی را برای دانشجویان و پژوهشگران علم، پدید آورده بود.

در چنین شرایطی، ایشان توانستند با استعداد علمی خود، مسایل فقهی و کلامی پراکنده را تنظیم نموده و نظرات متقن در رشته های مختلف علوم و معارف اسلامی ارائه نماید. برای همین منظور در شهرهای مختلف قلمرو اسلام، به ویژه در مدینه منوره، مکه مکرمه، کوفه و بصره، مجالس درس و مناظره های علمی را دایر و حوزه های علمی این شهرها را رونق خاصی بخشیدند و دانشمندان زیادی را چون امام ابوحنیفه، هشام بن حکم، محمد بن مسلم، جابر بن حیان، سفیان ثوری، سفیان بن عیینه، ابن جریح که افتخار شاگردی شان را داشتند، به عالم بشریت تقدیم نمودند.

جمله ای از حضرت ابو حنیفه(رح) نیز مشهور است که گفت :(ما رایت افقه من جعفر بن محمد) یعنی:  از جعفر بن محمد فقیه تر ندیده ام.

مالک بن انس امام مشهور می گوید: بهتر از جعفر بن محمد در علم و تقوا ندیدم و هر وقت که او را می دیدم یا در ذکر بود و یا روزه و یا مشغول نماز بود.

تجلیل از چنین شخصیتی و تحقیق بر زوایای علمی و معنوی آن بدون شک گام ارزشمندی است که مجمع همبستگی راه نبوی(مِهر)،  شورای اخوت اسلامی و دیگر نهادهای علمی و فرهنگی افتخار راه اندازی سلسله نشست های بررسی مقام معنوی و علمی امام صادق(رح) و اکنون پنچمین دوره آن را بر عهده گرفته و با تدویر سمینار امروزی این امکان را میسر گردانیده است تا ابعاد علمی و معنوی این شخصیت بزرگ هر چه بیشتر روشن گردد که یقینا تدویر چنین سیمینار های علمی و تحقیقی در آگاهی دهی به مردم و جامعه نقش اساسی و ارزنده دارد.

حاضرین محترم!

این نشست با شکوه در شرایطی برگزار می گردد که کشور و مردم ما گرفتار چالش های فراوان سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می باشد که ریشه های آن بر میگردد به نبود وحدت ملی و حاکمیت قانون، سیطره فرقه گرایی های سیاسی و قومی، که هرکدام از این فاکتورهای یاد شده بخشی از مشکلات مردم را به وجود آورده است.

برای مقابله با این مشکلات، تنها با ابراز احساسات، اظهارات نفرت و انزجار، کاری ساخته نمی شود، بایست با راه اندازی جریان های علمی و آگاهی دیهی علمی و اجتماعی، مبارزه ریشه ای کرد، تا توان ملت شدن با یک ایدیولوژی واحد اسلامی و احساس واحد ملی، در روح جمعی مردم ایجاد نموده، بر  تفرقه گرایی های گروهی و قومی، نقطه پایان گذاشت.

هرچند، هر قومی از اقوام کثیرالملیت افغانستان، الگوی معین خود را دارد، ولی برای نهادینه شدن وحدت ملی در کشور، دست به دامان قهرمانان و شخصیت های معنوی؛ همچون امام صادق(رح) یا امام ابوحنیفه(رح) و امثال ایشان، یازید و با اسوه گرفتن آنها، حس همگرایی، همسویی دینی و ملی را تقویت نمود.

در پایان یکبار دیگر از دست اندرکان و سازماندهنده گان این سمینار مهم و ارزشمند، تقدیر و تمجید نموده و برای آنان از بارگاه رب العزۀ توفیق مزید استدعا می نماید.

 

با احترام

عبدالرئوف ابراهیمی

پنج شنبه ۲۹ سرطان ۱۳۹۶

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.