۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان
  • شناسه : 1217
  • ۱۷ قوس ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
  • 84 بازدید
جشن میلاد شورای ملیت سادات
پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) رحمت براى جهانیان

پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) رحمت براى جهانیان

  بعد از ظهر جمعه ۱۷ قوس  ۱۳۹۶ خورشیدی در محفل تجلیل از میلاد پیامبر بزرگ اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) مطرح شد: تغییر نام مسجد و یا هر مرکز دینی از نام پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و یا سایر معصومین(علیهم السلام) شرعا حرام  است. شورای ملیت سادات افغانستان از میلاد […]

 

بعد از ظهر جمعه ۱۷ قوس  ۱۳۹۶ خورشیدی در محفل تجلیل از میلاد پیامبر بزرگ اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) مطرح شد:

تغییر نام مسجد و یا هر مرکز دینی از نام پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و یا سایر معصومین(علیهم السلام) شرعا حرام  است.

شورای ملیت سادات افغانستان از میلاد پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) و فرزندش امام جعفرصادق(علیه السلام در  غرب کابل تجلیل به عمل آوردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی: در این محفل در دفتر شورای ملیت سادات برگزار گردیده بود، حجج اسلام؛ سید محمد علی جاوید رهبرحرکت اسلامی افغانستان، سید جعفرعالی«حسینی» رئیس سازمان جهاد فرهنگی و محترم سید ناصر عطایی رئیس شورای ملیت سادات افغانستان سخنرانی نمودند، سخنرانان پیرامون میلاد منجی عالم بشریت حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله وسلم) و فرزندش امام جعفرصادق(علیه السلام) و نیز در رابطه با اظهارات ترامپ رئیس جمهور امریکا به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و همین طور در رابطه با اختلافات قومی در افغانستان تحت عنوان اکثریت و اقلیت  بعنوان واردات خارجی ها بیان نمودند.

محفل جشن مولودین شریفین با برنامه های متنوع و از جمله تواشیح زیبایی از گروه تواشیح مجمع فرهنگی بقیه ا لله(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و نیز حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی»، رئیس مجمع فرهنگی بقیه ا لله(عجل الله تعالی فرجه الشریف)‌ همراه بود، رئیس سازمان جهاد فرهنگی در رابطه با دو مولود شریف ماه ربیع ا لاول و همین گونه در پیوند به اظهارات ترامپ و جایگاه اقوام در شناسنامه های الکترینکی بیان داشتند و تفصیل آن را حضور خوانندگان محترم تقیدم می داریم:

ولادت پیامبرگرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و همچنین بعثت آن بزرگوار، روحی بود که در کالبد دنیای مرده‌ی آن روز دمیده شد. آن دنیا بظاهر زنده بود؛ حکومتها، سلطنت‌ها، تلاشها، فعّالیّتها برقرار بود، امّا در آن دنیا مرگ انسانیّت بود، مرگ فضیلت بود. آنچه بود جفا بود، ظلم بود، تبعیض بود، قساوت بود؛ فضیلت‌ها مرده بود و رسول اکرم(صلی الله علیه و اله)، خودش و دعوتش در آن دنیا روحی دمیدند. پیامبر(صلی الله علیه و آله) و دین مبین اسلام در آن دنیای مرده روحی دمیدند. اِستَجیبوا للهِ‌ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم؛ حیات بود آنچه او آورد برای آن مردم و دنیای ظلمانی و مرگ‌زده و آفت‌زده.

وظایف ما در برابر پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلّم)

انبیاء یک صفات عمومی دارند. مثلاً همه آنها معصوم هستند. همه آنها بهترین فرد زمان خود هستند، یک کمالاتی برای همه انبیاء است. اما یک چیزهایی پیغمبر ما خصوصی دارد.  در این جلسه می‌خواهیم وظیفه ما نسبت به پیغمبر را هم بگوییم.

۱.  ویژگی‌ها و امتیازات پیامبر اسلام

پیغمبری که نام و نشانش در تورات و انجیل آمده است. «مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراهِ وَ الْإِنْجیل‏» (اعراف/۱۵۷)، پیغمبری که آخرین پیغمبر است. «خاتَمَ النَّبِیِّین‏» (احزاب/۴۰)، پیغمبری که به معراج رفت، «أَسْرى‏ بِعَبْدِه‏» (اسرا/۱). این کلمه را برای پیغمبرهای دیگر نگفته است. پیغمبری که خدا به او می‌گوید:«وَ إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظیمٍ» (قلم/۴) درباره هیچ پیغمبری این تعبیر را نکرده است. تنها پیغمبری است که می‌گوید: « ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى، فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَى» ‏(نجم/۸ و۹) نزدیک ترین مقام قرب را به خداوند دارد.

تنها پیغمبری است که خدا به او می‌گوید: «وَ رَفَعْنا لَکَ ذِکْرَکَ» (شرح/۴) تنها پیغمبری است که می‌گوید: مکتب تو کره‌ی زمین را فرا خواهد گرفت. خداوند سه مرتبه در قرآن، سفارش کرده، فرمود: اسلام کره‌ی زمین را خواهد گرفت. اسلام کره‌ی زمین را خواهد گرفت. اسلام کره‌ی زمین را خواهد گرفت. «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه/۳۳) این تعبیر را برای هیچ پیغمبری نگفته است. تنها پیغمبری است که خداوند دائماً و فرشته‌ها دائماً و مومنین بر او صلوات می‌فرستند: «إِنَّ الله وَمَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» (احزاب/۵۶) (صلوات حضار)

تنها پیغمبری است که عضو عضوش معصوم است. چشم پیغمبر معصوم است. «ما زاغَ الْبَصَر» (نجم/۱۷)، زبان پیغمبر معصوم است.«وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏» (نجم/۳)، قلب پیغمبر معصوم است «ما کَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى‏» (نجم/۱۱)، تنها پیغمبری است که عضو عضوش در قرآن آمده است. «وَجْهَک‏»، «أَقِمْ وَجْهَک»‏ (یونس/۱۰۵) صورتت، «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» (شرح/۱) سینه‌ی تو، تنها پیغمبری است که می‌گوید: «إِنَّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبیناً» (فتح/۱)

پیامبر رحمت براى جهانیان است؛ «وَ ما اَرْسَلناکَ اِلاّ رَحْمَهً لِلْعالَمینَ»(انبیاء/ ۱۰۷) ما تو را جز رحمت براى جهانیان نفرستادیم.

رحمت پیامبر همه را فرا مى گیرد. «الحمدللّه رَبِّ العالَمین»!

  1. لزوم احترام به پیامبر و نام مبارکش

احترام پیامبر، «تُوَقِّرُوه‏» (فتح/۹) احترام بگذارید. نمی‌شود دست بی‌وضو را روی اسم پیغمبر گذاشت. کسانی که پیشانی بند دارند، یا زنجیری گردن کردند، اگر اسم الله، علی، اسم یکی از چهارده معصوم باشد، بدن شان با وضو نباشد، دائماً در حال گناه هستند. یک مسأله‌ی فقهی، زنجیر الله است. هیچ کس حق ندارد که حتی نام سایر معصومین(علیهم السلام) را هم جایگزین نام مبارک پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) نمایند چه رسد به افراد عادی جامعه؛ تغییر نام مسجد و یا هر مرکز دینی از نام پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و یا سایرین معصومین(علیهم السلام) شرعا حرام و تغییر دهندگان آن طبق فتوای مراجع خلاف شرع و عمل حرام را مرتکب شده است. با کمال تأسف برخی علما در اعمال مستحبی و مکروهات مردم را گیر می دهند و اما در برابر این گونه افراد اهانت کنندگان  به مقدسات و اعمال خلاف شرع سکوت مرگبار را اختیار می نمایند که حتی به فتوای مراجع شان نیز عمل نمی کنند.

  1. الگو پذیری از سیره و رویش پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)

چنانچه قرآن کریم می فرماید: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَه» (احزاب/۲۱)

رجوع به پیغمبر، قرآن یک آیه دارد می‌گوید: هر وقت اختلاف دارید، «فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی‏ شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُول‏» (نساء/۵۹) اگر اختلاف دارید که حق با چه کسی است، ببینید رسول چه می‌گوید؟ هرچه رسول گفت. داور باید او باشد.

شکست مسلمین در اندلس، عبرتى بزرگ برای نسل امروز است

بر مسلمانان زیبنده نیست که از گذشته تاریخ خود پند نگیرند و دوباره بلکه چند باره به سرنوشت گذشتگان دچار شوند . تاریخ اندلس از این جهت‏بسیار خواندنى است; چرا تمدنى با آن همه عظمت و شکوه به سُستى و اضمحلال گرایید.
بیاییم بر اساس دستور قرآن کریم در تاریخ گذشتگان سیر کنیم و از آن عبرت بیاموزیم و از آرمانها و اصول جهاد اسلامى و شهدا پاسدارى نماییم; چرا که سنت الهى بر این است: «ان الله لایغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم‏» همانا خداوند سرنوشت هیچ گروهى را تغییر نمى‏دهد مگر آن که آنان آنچه را که در خودشان است تغییر دهند.

در شرایط کنونی، علمای افغانستان متحدانه برای نجات مردم مسلمان این کشور در قبال اندیشه افراط گرایی موضیع روشن  ومستقلانه داشته باشند، علما باید نظارت بر اوضاع جاری افغانستان داشته باشند، با در بار بودن و با  انتقال فرمایشی دیدگاه ارگ مشکل حل نخواهد شد و همگرایی علمای شیعه و سنی در چنین شرایطی حساس یک ضرورت جدی احساس می شود.

میرزای شیرازی بزرگ در سال ۱۲۸۷ هجری قمری(برابر حوت ۱۲۴۹ خورشیدی)، در زمان خلافت شریف عبدالله حسنی پادشاه عربستان به حج مشرف شد و در خانه موسی بغدادی در مکه سکنی گزید. صاحب خانه ورود میرزا را به اطلاع شریف رساند شریف تکلیف کرد که میرزا را نزد او ببرد. او قضیه را برای میرزا نقل کرد، میرزا برای شریف پاسخ داد که: «اذا رأیتم العلماء علی باب الملوک فقولوا بئس العلماء و بئس الملوک و اذا رأیتم الملوک علی باب العلماء فقولوا نعم العلماء و نعم الملوک» پیامبر گرامی اسلام فرموده است: اگر علما را بر سرای پادشاهان دیدید بگوئید اینان بدترین علماء و بدترین ملوکند و هرگاه پادشاهان را بر سرای علما دیدید بگوئید اینان بهترین علماء و بهترین پادشاهانند. شریف چون این سخن را شنید خود مبادرت به دیدار میرزا کرد.

آیا اسلام دین ترور و خشونت است؟

خشونت و کشتار گروه هاى تروریستى نوعى اسلام هراسى را در اذهان بشر امروزى  زنده نموده است. در حالى که چهره ى اصلى اسلام چنین نیست و از آدم کشى و ترور و خشونت بیزار است.  اما سوال هاى فوق الذکر چه بسا اذهان برخى از جوانان نا آگاه مسلمان را به خود مشغول ساخته تا جایى که عده اى از آنان دین اسلام را عامل خشونت ها و آدم کشى هاى تروریست هاى مسلمان دانسته از آن روى گردان شده و در قطار لائیک ها در آمده اند. پاسخ دقیق و مشروح به سوال هاى فوق، خود، بحث و تحقیق مفصلی را می طلبد.

اکنون مسلمانان در میانمار به بد ترین وجه از سوی ارتش این کشور قتل عام می شوند، آیا این جنایت کاران مسلمان است؟

آیا اینها و عاملین کشتار جنگ های جهانی اول و دوم مسلمان بودند و دهها نمونه دیگر…

تربیت و توظیف گروههای تروریستی در کشورهای اسلامی کار یهود و نصارا هست و مسلمانان، تروریست نیستند و تروریست ها مسلمان نیستند. هیچ یک از سلاح های کشتار جمعی و یورشی، توسط مسلمانان اختراع نشده است. در سده ای اخیر نیز یهود و اسرائل سرزمین فلسطین را اشغال و بیش شصت سال می باشد که در آن سرزمین قتل و کشتار بی رحمانه دوام دارد، مردم افغانستان از اولین کشورهای اسلامی بود که از آنها دفاع و به حمایت شان اقدام عملی نمودند.

حمایت مردم مسلمان افغانستان به رهبری علمای شان از مظلومین عالم، مخصوصا از مجاهدین فلسطینی در نخستین روزهای اشغال فلسطین کمیته دفاع و حمایت از مجاهدین فلسطینی در افغانستان و مخصوصا کابل ایجاد شده بود که رهبری این کمیته را استاد شهید میرعلی اصغر شعاع؛ نورالمشایخ مجددی؛ علامه شهید فیضانی؛ علامه شهید بلخی که مرکز فعالیت شان، تکیه خانه میراکبر آغا و مسجد پل خشتی بود که با حمایت مالی و اهدآء خون دفاع نمودند، آن زمان بر اساس عقیده و باورهای ارزشی بود، متاسفانه دفاع از مردم فلسطین اخیرا بصورت پروژه توسط افرادی صورت می گرفت که امروزه در برابر تصمیم ترامپ همان ها سکوت نموده و هیچ گون موضع و حتی محکوم هم ننموده اند.

سال ۱۳۲۷ خورشیدی کمک های مالی از سوی مردم افغانستان به مجاهدین فلسطینی صورت گرفت و نیز نامه علمای افغانستان در سال ۱۳۵۲ خورشیدی عنوان سازمان ملل متحد و رؤسای جمهور و شاهان، سعودی، سوریه، لیبی، مصر و دیگر کشورهای اسلامی و عربی و در آن نامه ها تاکید شده بود که سران کشورهای های عربی و اسلامی نباید در برابر جنایات اسرائل غاصب سکوت ننمایند..

امروز غرب در متن کشورهای اسلامی غده سرطانی را گذاشته و ترورو خشونت و حمایت از گروههای تروریستی را  ببار آورده و در پیوند با موضع اخیر ترامپ رئیس جمهور امریکا علیه قدس و بیت المقدس، می طلبد که بزرگان و نخبگان جهان اسلام سران کشورهای اسلامی وا دارد تا کشورهای اسلامی و عربی برای پاسخ به تصمیم «ترامپ» علیه قدس؛ خواستار بستن سفارتخانه‌های آمریکا و اسرائیل در کشورهای عربی و اسلامی شوند که در شرایط کنونی بهترین گزینه مقابله با بان تصمیم خصمانه غرب در برابر اسلام و مسلمین است.

سخن اخیر اینکه؛ متاسفانه سیاست وارداتی اکثریت و اقلیت برخی از مردم ما را از حقوق شهروندی شان محروم ساخته و ما با این سیاست مخالف هستیم و با اینگونه بی عدالتی ها باید مبارزه شود؛ ای کاش در افغانستان مثل سایر کشورها موضوع قومی این قدر برجسته نمی شد و فقط لیاقت و شایستگی را در نظر می گرفت، ما مخالف بی عدالتی و محروم شدن برخی ها از حقوق شهروندی شان هستیم.

بحث هویت سادات نیر در راستای حقوق شهروند و عدالت اجتماعی و مبارزه با تبعیض خواهد بود.

امید وارم جانب حکومت، مخصوصا رئیس جمهور در این زمینه اقدام عملی و دور از هرگونه تبعیضات و عادلانه تصمیم بگیرند.

گفتنی است که در اخیر محفل سید ناصر عطایی رئیس شورای ملیت سادات گزارشی از پیگیری کار کمیسیون توظیف شده از سوی ریاست جمهوری با مسئولیت وزارت عدلیه را تفصیلا  برای حاضرین در محفل شرح داده و اظهار داشت که همه منتظر فرمان ریاست جمهوری هستند و در ضمن وی برای حضور سیاسی سادات در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این قشر عظیم پیشنهاد حضور منسجم سادات را جهت ادغام شوراهای متعددی که زیر نام سادات فعالیت دارند، تحت عنوان: «شورای هماهنگی سادات افغانستان» نمودند.

گزارشگر: پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی