۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مصاحبه
  • شناسه : 1465
  • ۱۹ جوزا ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
  • 127 بازدید
حمایت بزرگان افغانستان از مردم مظلوم فلسطین
نگاهی به قدمت تاریخی دفاع ملت افغانستان از قدس

نگاهی به قدمت تاریخی دفاع ملت افغانستان از قدس

به گزارش کابل – ایرنا – دفاع از مردم مظلوم فلسطین و ابراز انزجار از اشغال بیت المقدس توسط صهیونیست ها در جهان اسلام، قدمتی به اندازه خود زمان اشغال آن دیار دارد و به استناد مدارک تاریخی، ملت محروم افغانستان از پیشگامان عرصه دفاع شرعی از ملت مظلوم فلسطین محسوب می شوند.   نگاهی […]

به گزارش کابل – ایرنا – دفاع از مردم مظلوم فلسطین و ابراز انزجار از اشغال بیت المقدس توسط صهیونیست ها در جهان اسلام، قدمتی به اندازه خود زمان اشغال آن دیار دارد و به استناد مدارک تاریخی، ملت محروم افغانستان از پیشگامان عرصه دفاع شرعی از ملت مظلوم فلسطین محسوب می شوند.

 

نگاهی به قدمت تاریخی دفاع ملت افغانستان از قدس

به گزارش ایرنا، یکی از اندیشمندانی که در مورد عملکرد تاریخی ملت افغانستان در موضوع اشغال فلسطین تحقیقات جامعی انجام داده است روز جمعه به مناسبت روز قدس به خبرنگار ایرنا در کابل گفت: می توان ادعا کرد افغانستان از نخستین کشورهایی است که برای دفاع از قدس وارد عمل شده است.

« سید جعفر عادلی » به اسناد و مدارک تاریخی مانده از ۷۰ سال افت و خیز حاکمیت سیاسی و امنیتی در افغانستان افزود: می توان از سال ۱۳۲۷ خورشیدی یعنی شروع روند اشغال فلسطین تا امروز حمایت ملت افغانستان را از آرمان قدس در چهار مقطع مهم بازخوانی کرد.

وی از ماه مبارک رمضان به عنوان زمان مشترک در شروع همه مقاطع تاریخی برای حرکت ملت افغانستان در دفاع از قدس و مردم مظلوم فلسطین یاد می کند و به تشریح مستندات تاریخی این حمایت ها در چهار مقطع زمانی می پردازد.

**مقطع نخست؛ ایجاد کمیته حمایت از مجاهدین فلسطینی در خرداد ۱۳۲۷

در نخستین روزهای اشغال بیت‌ المقدس یکی از اولین کشورهایی که جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم و از مجاهدت مردم فلسطین حمایت نمودند، افغانستان است .

دقیقا ۷۰ سال قبل وقتی مسلمانان افغانستان و رهبران و شخصیت های دینی آنها خبر اشغال فلسطین را در جریان جنگ اول اعراب و رژیم صهیونیستی از طریق رادیو لندن و دیگر رسانه ها شنیدند شعباتی را با عنوان اعانه به مجاهدین فلسطین برای جمع آوری کمک‌های نقدی دایر کردند.

اولین کمک مالی از شعبه ۴۰۳ در تکیه مرحوم «میر اکبرآغا» کابل برای مجاهدان فلسطین حواله شده و سند انتقال آن به مبلغ ۹۰۰ افغانی در تاریخ ۷ خرداد سال ۱۳۲۷ خورشیدی مصادف با ۲۸ می ۱۹۴۸ میلادی ثبت شده است.

باید در نظر داشت که در ۱۴ می ۱۹۴۸ میلادی تنها چند ساعت پیش از آن که انگلستان پایان حاکمیت خود را بر فلسطین اعلام کند خبر تاسیس کشوری به نام ‘اسرائیل’ منتشر شد.

توجه به تقدم و تاخر تاریخ وقایع نشان می دهد که ملسمانان افغانستان با توجه به ابزارهای محدود ارتباطاتی در آن سال ها، اشراف به هنگامی در مورد معضل پدیده ای شوم با عنوان رژیم صهیونیستی داشته اند.

در آن مقطع علمایی مانند شهید «میرعلی اصغر شعاع »، مولوی «نورالمشایخ مجددی»، شهید «سید اسماعیل بلخی» و مولوی شهید «عطاالله فیضانی» از جمع عالمان اهل سنت و تشیع افغانستان هدایت برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز علیه اشغال قدس را در کابل و برخی از استان های افغانستان بر عهده داشتند.

در جمع هزاران زن و مرد، شیعه و سنی حاضر در تظاهرات سال ۱۳۲۷ کابل شهید بلخی در تبیین توطئه استعماری برای فلسطین می گوید: «قدرت های استعماری، یک عده از یهودیان نژاد پرست را از سراسر جهان آورده اند و بر مردم مظلوم فلسطین مسلط کرده اند و می خواهند به این بهانه ، قدس، اولین قبله مسلمین را اشغال کنند.»

وی ادامه می دهد : « چرا یک عده‌ محدود صهیونیست آمده اند و فلسطین را گرفته اند. مگر آنها به فلسطین اکتفا می‌کنند؟ این ها هدفشان نیل تا فرات و از فرات تا ایران و از ایران تا هرات و از هرات تا بلخ و بخارا است، می خواهند در آینده برهمه جوامع اسلامی تسلط پیدا کنند و ذخایر طبیعی این کشورها را غارت کنند و در حقیقت نگذارند چیزی به نام اسلام قدرتمند، در جهان وجود داشته باشد و دنیا دربست باید تحت سلطه‌ استعمار و قدر ت های استکباری باشد.»

این سخنان در آن سال های نشانگر وجود بصیرتی روشن میان علمای و ملت آگاه افغانستان در مورد تحولات سیاسی منطقه و تحرکات دشمنان اسلام است که به گفته عادلی محقق این پژوهش تاریخی شاید روند نابود سازی زیر ساخت های افغانستان در سنوات بعد از آن ناشی از احساس خطری باشد که مستکبران جهان از وجود این سطح از آگاهی در افغانستان دیدند.

** مقطع دوم حمایت؛ اعتراض نهضت جوانان مسلمان افغانستان به جنایات ‘ اسرائیل’

در سال ۱۳۴۸ خورشیدی حرکتی از بین جوانان اهل سنت افغانستان تحت عنوان «نهضت اسلامی جوانان مسلمان» آغاز شد و نخستین حضور خود را در عرصه مبارزات سیاسی در تقابل با جریان های چپ مارکسیستی نشان داد.

در اولین تظاهرات این نهضت در ۲۸ آذر ماه ۱۳۴۹ خورشیدی مصادف با ۲۱ رمضان ۱۳۹۰ هجری قمری که در اعتراض به توهین مارکسیست ها به قرآن در خوابگاه دانشگاه کابل صورت گرفت، موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین و افشای چهره منافقانه احزاب وابسته به کمونیست ها در این مورد برجسته بود.

در این اعتراض مولوی «محمد عطاالله فیضانی» از علمای اهل سنت افغانستان به عنوان برگزار کنند تظاهرات در بحثی با عنوان «نظریات مختلف کشف ضعف اسلام» به موضوع اشغال بیت المقدس و ضرورت همبستگی امت اسلامی پرداخت و البته او بعدها این دیدگاه خود در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در قالب یک کتاب در حالی که از سوی دولت افغانستان زندانی بود، مدون کرد.

در بخش از آن کتاب آمده است: « … از این جاست که اگر به دقت بنگریم، شرق و غرب همین احساس را کردند که ممالک عربی از پول سرشار نفت ، اسلحه‌های مدرن را خریداری نموده اند و آنها ترسیدند، مبادا در کشورهای اسلامی کارخانه های بزرگ اسلحه سازی به میان آید و به کمترین فرصت اعلام موجودیت نمایند و با ما در سر ستیز و به مقابله بر آیند، بنابراین غرب با در نظر داشت مسائل سیاسی و اقتصادی خویش یهود را ۳۴ سال قبل به شکل غده‌ای در قلب ممالک اسلامی گذاشت و فتنه جنگ را در این جا در داد و اما این غده‌ سرطانی در واقع برای کمرشکن اقتصاد و عواید ملی خالص عرب، این غوغا را به میان آوردند که امروز دو و نیم میلیون یهود، ۱۲۰ میلیون عرب را به شکست های مفتضحانه سیاسی و اقتصادی روبرو ساخته و کار به جای رسیده که یکی از اقلام عمده عواید شان صرف خریدار اسلحه های از مد رفته جنگ گردیده که نه تنها از آن به کوچکترین فتح در حفاظت سرحدات خود کامیاب نشده بلکه به شکست مواجه گشته و حتی قروض کمرشکن برعمده ترین ممالک اسلامی مانند مصر، سوریه، اردن و دیگر ممالک اسلامی بار کردند که سر آن به میلیاردها دلارمی رسد.»

** مقطع سوم حمایت؛‌ ارسال نامه به سازمان ملل و سران کشورهای اسلامی وعربی

در ۲۵ مهر ۱۳۵۲ خورشیدی برابر با ۲۱ رمضان ۱۳۹۳ هجری قمری جمعی از علمای اهل تشیع و اهل سنت با اهدای خون به مجروحین و مجاهدین فلسطینی نامه ای نیز به عنوان سازمان ملل متحد، سفارت های مصر و عراق، رؤسای جمهوری سوریه، لیبی و الجزایر و یاسر عرفات در نهضت مقاومت فلسطین ارسال کردند.

این ابتکار نیز توسط علمای بزرگ و مطرح آن وقت مانند شهید «میرعلی احمد عالم»، شهید «میر عبدالحمید ناصر»، شهید «سید محمد حسین مصباح » و دیگر بزرگان افغانستان بر علیه جنایات رژیم غاصب صهیونیستی انجام شد و هرگز سکوت نکردند.

همزمان با همین تحرکات در دهه پنجاه شهید آیت الله «سید محمد سرور واعظ » اقدام به انتشار اولین مجله دینی، سیاسی تحت عنوان «برهان» در افغانستان می کند که این مجله در جهت همبستگی امت اسلامی تلاش می‌کرد نمودند و با ارایه مقالات متعددی به دفاع از کیان اسلام و افشای نقش قدرت های استعمارگر در ایجاد اختلاف بین ملل مسلمان به منظور حمایت رژیم غاصب فلسطین می پردازد.

** مقطع چهارم حمایت؛ از ۱۰ سال پیش تاکنون و مشارکت در روز جهانی قدس

مردم مسلمان افغانستان پس از کودتای مارکسیست‌ها در ۷ اردیبهشت ۱۳۵۷ خورشیدی و اشغال کشورشان توسط ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق وارد جهاد علیه متجاوزین شدند و سالیان متمادی در جنگ و آوار‌گی بودند و کشورشان در اشغال بیگانه قرار داشت.

مردم افغانستان با سپری نمودن چهار دهه جنگ و نا امنی ، در اولین فرصت ایجاد شده با رهایی از اشغالگران شوروی و حاکمیت نادانی و تحجر باز حمایت از مردم فلسطین و آرمان قدس را در اولویت خود گذاشتند و برای آن گام برداشتند.

در ابتکاری وحدت آفرین، شورای اخوت اسلامی متشکل از علمای اهل سنت و تشیع افغانستان در دی ماه ۱۳۸۷ خورشیدی تشکیل شد و از همان سال درمورد فجایع جاری در غزه و جنایات اشغالگران قدس واکنش منسجم نشان داده شد و در مسجد میلاد النبی(ص) و مسجد پل خشتی شهر کابل اولین تظاهرات روز جهانی قدس برگزار شد که همچنان ادامه دارد.

عادلی معتقد است: امسال روز جهانی قدس در حالی فرا رسید که منطقه و جهان شرایط تازه ای را تجربه می‌کنند و فلسطین هم پس از ۷۰ سال اشغال و آوارگی همچنان در نسل کشی، اسیر نقشه ها و توطئه های رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان آن است و جهان عرب و اسلام نیز با چالش های کهنه و خیانت روبرو است.

او تصمیم تحریک آمیز و خطر آفرین رئیس جمهوری آمریکا را مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل آویو به شهر قدس که برخلاف تمام توافقات بین المللی قبلی انجام شده و احساس میلیاردها انسان آزاده و مسلمان را جریحه دار ساخته است را اقدامی بر آمده از فرض غلط در مورد مشاهده شرایط مساعد زمان و مکان دانست.

این اندیشمند افغان گفت: اغلب کشورهای قدرتمند مستقل جهان اسلام که روزی تهدید برای صهیونیست ها محسوب می شدند، امروز یا متلاشی شده اند یا درگیری نابسامانی های داخلی خودهستند و همچنین خائنینی مانند آل سعود نیازی به پنهان کردن وابستگی خود نمی بینند و آمریکا با توجه به این شرایط تصمیم ۷۰ ساله را عملی کرده است.

به اعتقاد او دشمنان اسلام به توانایی ملت ها توجه نکرده اند و نمی توانند درک کنند چطور ممکن است ملتی مسلمان مانند افغانستان که خود درگیر نا امنی و دست به گریبان تروریست تکفیری و جنگ آشکار است، در میانه آتش و خون صدای دفاع از آرمان قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین سر می دهند و همین نادانی بر کارکرد مفاهیم دینی ، نقطه ضعف دشمن و دلیل شکست آنها خواهد شد.

پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی/  به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی

http://www.irna.ir/fa/News/82936640