۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان
  • شناسه : 1207
  • ۱۲ قوس ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
  • 103 بازدید
سومین همایش رسالت علما، وحدت امت اسلامنی
سومین همایش «رسالت علماء، وحدت امت اسلامی»

سومین همایش «رسالت علماء، وحدت امت اسلامی»

شورای اخوت اسلامی؛ ما خواهان پایان جنگهای نابرابرعلیه مسلمین جهان هستیم. همزمان با فرا رسیدن میلاد با سعادت منجی عالم بشریت و خاتم پیامبران، حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله)، شورای اخوت اسلامی افغانستان قبل از ظهر شنبه ۱۱ قوس ۱۳۹۶ خورشیدی، سومین همایش رسالت علما، وحدت امت اسلامی به مناسبت میلاد پیامبر رحمت(صلی […]

شورای اخوت اسلامی؛ ما خواهان پایان جنگهای نابرابرعلیه مسلمین جهان هستیم.

همزمان با فرا رسیدن میلاد با سعادت منجی عالم بشریت و خاتم پیامبران، حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله)، شورای اخوت اسلامی افغانستان قبل از ظهر شنبه ۱۱ قوس ۱۳۹۶ خورشیدی، سومین همایش رسالت علما، وحدت امت اسلامی به مناسبت میلاد پیامبر رحمت(صلی الله علیه برگزار) در کابل برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی؛ این همایش به گردانندگی حجت الاسلام سید جعفر عادلی«حسینی»، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی و مولوی سعید احمد شریفی رئیس دارالانشاء شورای اخوت اسلامی همراه بود.

مولوی حبیب الله حسام، رئیس شورای اخوت اسلامی در این همایش گفت: وجود پیامبر گرامی اسلام(ص)سرشار از فضیلت های انسانی و صفت های پسندیده و سیر و سلوکی پایدار بود که از بزرگی، اصالت و خوی ناب وی را حکایت می کرد.

خداوند او را نیکو تربیت فرمود و از گزند محیطی که در آن می زیست، در امان نگاه داشت. پیامبر خدا(ص) آراسته به سجایای نکوی اخلاقی بود، به همین دلیل خدای متعال او را در قرآن بدین صفت توصیف فرمود: «وإِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظیم.» بنابراین، حضرت محمد(ص) برجسته ترین نمونه کمال انسانی و شایسته ترین الگوی مسلمانان است و از این رهگذر، خداوند به ما فرمان داده است که از او پیروی کنیم و برای دست یابی به رضوان الهی، به آموزه های وی عمل کنیم. خدای سبحان، مؤمنان را در قرآن مخاطب ساخته و فرموده است: لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللّه ِ اُسْوَهٌ حَسَنهٌ، این آیه، خود قوی ترین دلیل و بزرگ ترین گواه بر این است که رسول خدا(ص) از شایسته ترین اخلاق و پسنده ترین فضیلت های انسانی بهره مند بوده است.

وی اضافه کرد: بیشتر فرمانروایان صاحب قدرتی که زمام امور مردم را به دست دارند، از فروتنی به دورند؛ به ویژه در روزگاران گذشته که فخرفروشی لازمه حکومت حکم رانان کشورها به شمار می آمد.

رئیس شورای اخوت اسلامی تصریح نمود: ما باید پیامبر اسلام(ص) را به خوبی بشناسیم و بشناسانیم و ایشان را الگوی خویش در زندگی قرار دهیم تا همانند ایشان در خدمات‌رسانی عادل باشیم. پیامبر اکرم(ص) زندگی خود را برای اسلام گذاشتند تا ما در راحتی باشیم پس ما هم باید بر اساس اصول اسلامی زندگی خود را تنظیم و بر همان اصول رفتار نماییم و زندگی اسلامی را به جهانیان بشناسانیم تا بدانند که اسلام است که در همه‌چیز پیشرو بوده و سبب پیشرفت شده است. هرچند عده ای امروز، زیر نام نوگرایی که در حقیقت غرب زده و از آموختگان استشراقی غربی هستند  با گستاخی به ارزشهای اسلامی خودشان را روشنفکر می دانند که آنها در اشتباه بسر می برند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضوانی بامیانی عضو شورای علمای شیعه و رئیس دفتر حضرت آیت‌الله حکیم که در این مراسم سخن می‌گفت، ضمن ابراز تبریک و تهنیت به مناسبت میلاد نبی اکرم(ص) و خوش آمدگویی از میهمانان این همایش، شرایط امروزِ مسلمانان جهان را بحرانی خواند و گفت: تهاجم فرهنگی در بین اقشار مختلف خانواده‌ها امروز یک بحث خانمان سوز است و  ارزش‌های اسلامی امروز از سوی دشمنان اسلام مورد تهاجم قرار گرفته که نیاز است علما این تهاجم را جدی بگیرند.

این عالم دینی افزود: امروز نام اسلام با ترور، وحشت، قتل و خشونت تلفیق شده است، امروز جهان اسلام در جنگ می‌سوزد و دشمنان چهره خشن و کریه از اسلام به جهانیان ترسیم کرده و پدیده تروریزم امروزی، حاصل این توطئه دشمنان است.

آقای رضوانی تصریح کرد که تروریست‌ها بعد از شکست در سوریه و عراق، حالا در افغانستان جنایت‌های سان را تکرار می‌کند و در حال گسترش ناامنی در کشور است. امروز کشور ما با وضعیت بد امنیتی، مواد مخدر و تهاجم فرهنگی دست و پنجه نرم می کند، در این شرایط حساس، شورای اخوت اسلامی نقش بسیار بارز و مهمی دارد؛ چنان‌که تمام دسایسی که در راستای جنگ های مذهبی طراحی شده بود را خنثی کرده است.

وی تاکید کرد که یکی از کارهای مهمی شورای اخوت اسلامی، جلوگیری از اختلافات مذهبی در کشور است.

در ادامه مولوی عبدالقادر ابراهیمی، معاون دوم شورای اخوت اسلامی گفت: امروز علما در محور توطئه دشمن قرار دارند و بعضی علمای دیگر هم قربانی استخبارات منطقه شده‌اند و در طول تاریخ علمای شیعه و سنی قربانی دین اسلام شده و در این راه شکنجه و به قتل رسیده اند.

وی علاوه کرد که علما زمانی به هدفش می‌رسند که هم در محوریت قرار داشته باشند و هم وحدت خویش را حفظ نمایند و از موارد اختلافی پرهیز کنند.

آقای ابراهیمی رهبران طالبان را نیز از جلمه علما بر شمرد؛ اما با این تفاوت که آنان در خدمت استخبارات خارجی قرار گرفته و در برابر مردم افغانستان می‌جنگند. وی در این ارتباط تاکید کرد که علما نباید خود را وابسطه به عوامل خارجی بسازند.

معاون شورای اخوت اسلامی از مخالفان مسلح دولت خواست که سلاح شان را بر زمین گذاشته و دست از کشتار مردم و ویرانی کشور بردارند و مشکلات شان را از طریق گفتگو و مفاهمه با دولت حل کنند.

آقای ابراهیمی گفت که امروز امت اسلامی به نام مذهب، قوم، سمت و زبان قریانی می‌شوند و این وظیفه علما است که اختلافات موجود را برداشته و همه مسلمانان جهان را زیر چتر واحد اسلام گرد آورند و هم دولت نباید علما و مردم را قربانی سیاست های رنگارنگِ‌شان کند و ملت شریف و نجیب افغانستان را به بهانه‌ نژاد و مذهب از هم دور کند و بگذارند که مردم مانند گذشته، در کنارهم برادرانه و صلح آمیز زندگی کنند.

وی با بیان این مطلب که در موجودیت اختلافات، نمی‌شود به هدف اصلاح جامعه اسلامی دست یافت؛ لذا نیاز مبرم احساس می‌شود تا از تکفیر همدیگر بپرهیزیم و نقاط اشتراکی میان مذاهب را تقویت کنیم.

استاد محمد اکبری، نماینده بامیان در مجلس نمایندگان و رهبر حزب حراست اسلامی افغانستان گفت که دو جریان فکری در اسلام دچار انحراف شدند؛ یکی عقل گرایان افراطی که جز تعقل چیزی دیگری را نمی‌پذیرند و دیگری نقل گرایان افراطی که به غیر از قرآن و سنت چیزی دیگری را نمی‌پذیرند که در حقیقت این دو جریان آفت دین است.

این عضو شورای ملی افزود: خداوند متعال بارها در قرآن کریم بند‌گان خود را دعوت به تفکر کرده است، بدون شک کسانی که امروز از نام اسلام سوء استفاده می‌کنند، از جمله کسانی اند که خداوند آن‌ها را لعنت کرده است و و خداوند پیامبر گرامی اسلام(ص) آخرین سفیر نجات و رحمت‌العالمین برای بشر معرفی فرموده است.

وی از طالبان به نمایندگی از شورای عالی صلح و شورای اخوت اسلامی خواست که از جنگ در برابر مردم افغانستان دست بردارند و سلاح شان را بر زمین بگذارند.

آقای اکبری از مخالفین دولت خواست تا در این روزهای متبرک سال، به صلح بپیوندند و سلاح خود را از جبین برادران مسلمان بردارند و اظهار داشت: ما از طالبان نمی‌خواهیم تا بدون قید و شرط به دولت افغانستان تسلیم شوند؛ بلکه بیایند، به قانون اساسی اسلامی افغانستان تسلیم شوند و از راه گفتگو و مذاکره با دولت، به جنگ و ویرانی پایان دهند.

همچنین در آغاز این همایش حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی»، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی در شرایط فعلی کشور ضرورت جدی در راستای همبستگی جامعه اسلامی افغانستان خوانده و گفت: از سالیان متمادی بدینسو، تلاش علماء و مصلحان جهان اسلام در راه وحدت و همبستگی امت اسلامی،  ضرورت حضور در میدان مبارزه را بیش از پیش احساس و  در راه اتّحاد و اقتدار مسلمانان آغاز نمودند. و این تلاش و مبارزه تنها به علمای فرقه ای خاصی مربوط نمی شود، بلکه علمای تسنن و تشیع مشترکا در این مسیر انصافاً کوشیدند و در افغانستان نیز حدود پانزده سال هست که شورای اخوت اسلامی با حضور علمای اهل تشیع و اهل تسنن حفظ وحدت، همبستگی و اخوت اسلامی را یک فریضه می داننند، این شورا علاوه برهمایش و سمینار های بین المللی، پس از اولین همایش بین المللی«رسالت علماء وحدت امت اسلامی» و این سومین همایشی است که تحت عنوان«سومین سمینار رسالت علماء، وحدت امت اسلامی» در افغانستان برگزار می گردد.

و نیز در این همایش قطعنامه ۱۰ ماده ای توسط رئیس کمیسیون فرهنگی قرائت و در پایان حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین جعفری معاون اول شورای اخوت اسلامی با دعائیه محفل را خاتمه بخشید.