۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان
  • شناسه : 1353
  • ۰۵ حمل ۱۳۹۷ - ۲:۰۰
  • 84 بازدید
سید خلیل الله انوری لولنج
درافغانستان هیچ قانون نمی‌تواند مخالف معتقدات و احکام دین مقدس اسلام باشد

درافغانستان هیچ قانون نمی‌تواند مخالف معتقدات و احکام دین مقدس اسلام باشد

حلول سال نور را حضور یکا شما حاضرین وملت شریف افغانستان تبریک و تهنیت میگویم. امید وارم سال ۱۳۹۷ شمسی، سال پر از خیر و برکت بوده باشد برای رسیدن به اهداف و خواسته های انسانی و اسلامی مردم افغانستان و رسیدن به فرهنگ غنی، صلح وخیر، امنیت و رفاه، آسایش و انکشاف بوده باشد. […]

حلول سال نور را حضور یکا شما حاضرین وملت شریف افغانستان تبریک و تهنیت میگویم.

امید وارم سال ۱۳۹۷ شمسی، سال پر از خیر و برکت بوده باشد برای رسیدن به اهداف و خواسته های انسانی و اسلامی مردم افغانستان و رسیدن به فرهنگ غنی، صلح وخیر، امنیت و رفاه، آسایش و انکشاف بوده باشد.

تجدید تعهد را سال یکبار  ما و شما با جمع شدن در یکجا انجام می دهیم، امید واریم که امسال برای رسیدن به اهداف خویش گام های مان را استوارتر، بازوهای مان را با قوت تر نسبت به گذشته بکار برداریم و به این اهداف عالی برسیم.

وقتی که به خزان نزدیک می شویم، طبیعت پیرامون ما رو به زردی می گراید، برگ های درختان کم کم می ریزد، فصل یأس و نا امید نمایان می شود، در این فصل طبیعت به خفتن و نزدیک به مردن گرایش پیدا میکند، در پی  گرایش به خفتن، حیاتی به وجود می آید که سرمنشاء آن حیات را دو باره با عنایت پروردگار عالمیان، هستی، گیتی و زندگی دو باره آغاز می شود، برگ های تازه جوانه میزند و سبزی می روید و این بزرگ ترین و عمیق ترین درسی است که در تمام سیر تاریخ، طبیعت به بشریت ارزانی نموده و این درسی است  که نا امیدی  فقط از آنانی هست که از درگاه  حق تعالی رانده شده باشد ورنه هیچگاهی، هیچ گونه یأس و نا امیدی در دل مردم، علی الخصوص مسلمانها نباید جا بگیرد و آن را به نحوی از فعالیت و تلاش بخاطر فلاح و رستگاری و حرکت کردن به سمت سیر صعودی باز دارند.

بناء در این تجدید حیات طبیعت باید ما وشما نیز تجدید حیات کنیم؛ آن تجدید حیات ما و شما عبارت از این است که درکالبد وروح خفته مان نعره الله اکبر را بدمیم و به اثبات برسانیم که ما زنده ایم و با ندای طبیعت، ندای درونی تان نیز سر ریزه می کند.(تکبیر حضار)

بدون شک ما و شما دوره های متفاوت و برهه های مختلف تاریخ را گذراندیم، تلخ کامی، یاس و نا امیدی ها را تجربه کردیم، مشکلات بهینه ای را که مردم ما سردچار آن شده بود با تمام جان خود احساس کردیم، امسال که در کنار این زیارت یکی از صلحا و خوبان جمع شدیم، جای تعدادی از اکابر ما خالیست، باید مشی، یاد و خاطره ای آنها همواره نه تنها در اذهان ما، بلکه در جان و قلوب ما زنده بماند تا بتوانیم از ارزشهای دینی، حمایت از مردم، دفاع از مرزو بوم، تقویت فرهنگ و پشرفت خواهی و انکشاف طلبی جامعه ای خویش داشته و در این راستا گام برداریم.

امسال جای انوری بزرگ، شهید پرافتخار جهاد حاج ابراهیم شاه حسینی، شهید کاظمی و دیگر شهدای نام آوران چهار ولسوالی غوربند و از آخرین نقطه ای که متصل می شود به بامیان و دیگر ولایات همجوار ولایت پروان خالیست.

اکابر زحمت کش و پرتلاش که امسال در میان ما نیستند، جبران جای خالی آنها تنها به عزا نشستن برای آنها نیست، بلکه باید تجدید عهد با آرمان های آنهابست و اندک ترین کار که شهدا و بزرگان ما زحمت کشیده اند و کمترین تحفه ای که اجر و پاداش معقول و مساوی برای خون شهدا باشد، ادامه دهنده راه و آرمانهای مقدس آنهاست و به شما عزیزان عرض می کنم وصمیمانه از شما تقاضا دارم که زنده نگه داشتن این راه، خط مشی آنها را دنبال نمودن، پیروی و حرکت کردن در مسیر آنهاست.

یکی از ارشادات انوری بزرگ این بود که ما در افغانستان نیاز به یک انقلاب فکری داریم، من می خواهم امروز در این جمع به آن انقلاب فکری که انوری بزرگ برآن تأکید داشت آن را شرح داده و به آن اشاره داشته باشم.

انقلاب فکری که انوری بزرگ در مورد آن صحبت می کرد چند محور را در بر دارد:

  1. وحدت و اخوت اسلامی در جامعه ای افغانستان، تا زمانی که پیروان فرق و مذاهب اسلامی مختلف دست به دست هم ندهند و در مسیر انکشاف و آبادانی کشور و امنیت افغانستان کار نکند به سرمنزل مقصود پیروزی نخواهیم رسید، یقینا تقاضای همه ای ما و شما این است.

انوری بزرگ اگر با من رابطه خونی دارم، شما همه جزو خانواده انوری هستید، به نسبت ارتباط فکری که همانا بالا تر از ارتباط خونی است، مسئله اول ‌از این جهت اخوت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی یک ضرورت و اصل عمده و حتمی در این کشور بوده و باید به آن توجه صورت گیرد.

  1. حرکت جمعی اقوام مختلف و شریف افغانستان که در محیط زیبا زندگی می کند، کسانیکه در میان ما و شما رخنه نموده و موضوع قوم گرایی را دامن می زند، من با جرأت می گویم که اینها از ما نیستند و اینها مزدوران خارجی هستند برای خواسته های خارجی را بنام فرقه گرایی و قوم گرایی بخاطر بخاک مذلت نشاندن مردم ما کار می کند و مسائل جغرافیایی را باب می سازد، در این صورت اینها از ما و شما نیستند، دست های تفرقه انگیز شان در همه جا ظاهر می شود و اینگونه حلقات را نباید اجازه داد که در میان مردم ما جولان نمایند، در گذشته اشاعه کنندگان اینگونه فکر قومی در میان مردم ما جا نداشتند.
  2. محور سومی که انوری بزرگ به آن تأکید داشت این بود که نباید اجازه داد که در برابر نظامی که از برکت خون شهدا و بازوان مجاهدین شکل گرفته از هم بپاشد، ما در کشوری زندگی می کنیم که طبق ماده ای سوم قانون اساسی این کشور؛ «درافغانستان هیچ قانون نمی‌تواند مخالف معتقدات و احکام دین مقدس اسلام باشد».(تکبیرحضار)

و از سوی دیگر بدین معنا هم نیست که در این نظام هیچ مشکل و خلاء وجود نداشته باشد، در نظام کنونی مشکلات و معضلات فراوان وجود دارد، اما وقتی بُنیه قانونی و مشروعیت لازیم را خود ما بوجود آوردیم و این وظیفه ماست که باید دست به دست هم داده، کمبودی و خلاء و ضعف ها را برطرف نماییم.

سخنی آخرم در باره انتخابات پارلمانی پیش رو دارم؛ وکلای شما مِنهای آنهای که صادقانه خدمت می کنند و اکثر آنان به کمیشن کاری مصروف هستند و ادای مسئولیت در قبال مردم خویش کرده نتوانستند؛ باید در رای دادن تان هوشیار باشید، من از همین جا صدا می کنم که شما مردم عزیز، گروهی و دسته جمعی در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی اشتراک کنید و خود در سرنوشت تان تصمیم بگیرید و تا خودتان حکومت بالای خود ننمایید و هیچ کسی دیگر به این کار قادر نخواهد شد و خواسته های شما را برآورده نخواهد توانست.

ونیز از همین تربیون هماهنگ با شما مردم از تمامی گروههای مخالف که گاها در چهار ولسوالی و دره غوربند نا امنی هایی را ایجاد میکنند و به آنها می گویم که دست صلح  حکومت افغانستان بسوی تان دراز است، این دست صلح را بفشارید و این ندا را لبیک بگویید تا باشد که همه ی ما و شما در کنار هم در جامعه اسلامی با مساوات، برادرانه زندگی کنیم  و شاهد آبادانی کشور مان  باشیم.

جمله آخر خطاب به جوان و هم نسل های خودم هست و آن اینکه انوری شدن و یا قرار گرفتن در قطار سایر بزرگان و شهدا کار مشکلی است، ولی غیر ممکن نیست، فرمول آن را من برای شما می گویم و آن اینکه؛ انوری و دیگر بزرگان یک روزی جوانانی بودند مثل من و شما، چرا آنها در تاریخ افغانستان و مبارزات این کشور تبلور و تباز نموده و از دیگر متمایز ساخته و نقش آنها را در تاریخ مبارزات یک ملت مسلمان حک نموده، فرمولش این است:

اولا؛ انوری و امثال وی، استقامت و پایمردی در راه ارزشها داشت، آنها از ارزشهای دینی تخطی نمی کردند و با همه مشکلات خط ارزشی را رها نکردند.

دوما؛ ابتکار عمل و پشت کار در برنامه های آنان می تواند ما و شما را به آینده نوین و درخشان رهمنون باشد.

برادران عزیزم تک تک شما قابلیت های درونی تان را درک کنید، هرکدام تان می توانید پنج سال آینده با حفظ ارزشها و پشت کار  داشتن در مسیر درست انوری بزرگ باشید، این افتخار را ما داشته باشیم که بجای یک انوری بزرگ، در این منطقه دهها انوری داشته باشیم و هرکدام باعث افتخار این جامعه و ملت باشند.

در اخیر امید  وارم که سال جاری، سال پر از خیر، برکت، میمنت، سال مملو از صلح، آزادی، رفاه، آبادی و سربلندی برای ما باشد و من در این جمع وعده می دهم که تصمیم گرفتم پس از این نسبت به گذشته بیشتر در خدمت برادران چهار ولسوالی غوربند باشم و در حد توان و حیطه ای صلاحیت خود مصدر خدمت به مردم قرار گیرم.(تکبیر حضار برای تایید گفته های حاج سید خلیل الله انوری).

یکبار دیگر درود و صلوات می فرستم بر ارواح رزمندگان اسلام، سرداران جهاد و شهدای مظلوم افغانستان از اینجا تا مرز های غربی، شمالی، جنوبی، شرقی و مناطق مرکزی و از پیشگاه خداوند منان این آرزو دارم که تک تک ما و شما بتوانیم مطابق به ارزشهای دینی، فرهنگی و عنعنوی خود در راستای یک افغانستان  بهتر و آباد گام برداریم.

گزارش از خبرگزاری جهاد فرهنگی/ سید جان احمدی