۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان
  • شناسه : 1139
  • ۱۲ میزان ۱۳۹۶ - ۴:۱۶
  • 86 بازدید
شب سیزدهم محرم=بقیه‌الله(عج)
آداب و رسوم عزاداری به مناسبت ایام شهادت حضرت امام حسین علیه السلام و یارانش در افغانستان

آداب و رسوم عزاداری به مناسبت ایام شهادت حضرت امام حسین علیه السلام و یارانش در افغانستان

محرم در کشور افغانستان با نصب نوشته‌هایی به یاد شهدای کربلا و سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام آغاز می‌شود و با همین روش سیمای شهرها حال و هوای عزا به خود می گیرد. مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا در افغانستان با ذکر صلوات آغاز می‌شود و ابتدا شخصی در پله اول منبر […]

محرم در کشور افغانستان با نصب نوشته‌هایی به یاد شهدای کربلا و سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام آغاز می‌شود و با همین روش سیمای شهرها حال و هوای عزا به خود می گیرد.

مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا در افغانستان با ذکر صلوات آغاز می‌شود و ابتدا شخصی در پله اول منبر قرار می گیرد و چند بیت شعر می خواند که به آن «ذاکر» می گویند. بعضی اوقات خردسالان این کار را انجام می دهند؛ سپس دیباچه خوانان بر منبر قرار می گیرند و به صورت مختصر، موعظه می کند و روضه می خواند که زمینه برای حضور آخوندهای بزرگ تر فراهم شود. معمولاً معروف ترین و اصلی ترین سخنران در آخر از همه سخنرانی می کند و سپس دعای پایانی را می خواند و پس از آن سینه زنی شروع می شود. در این مراسم، افراد به صورت منظّم صفوفی را تنظیم کرده و در حالت نشسته و دو زانو روبه روی هم قرار می گیرند و با حرکاتی منظّم و هماهنگ با نوحه خوان دست ها را بر سینه و زانو می زنند.

معمولاً در ایام محرّم، پذیرایی بسیار خوبی از عزاداران صورت می گیرد و با کوچه(حلیم)، که غذایی محلی است و از گندم و گوشت تهیه می شود، از عزاداران پذیرایی می کنند.

منقبت خوانی از دیگر رسوم مذهبی در افغانستان است که در ایام محرم صورت می‌گیرد. این مراسم به صورت هفتگی در خانه های خصوصی یا تکیه خانه ها برگزار می شود. منقبت خوانان یا مدّاحان بر حسب توانایی، عصا در دست و در حالت قدم زدن میان مستمعان اشعاری را از حفظ در وصف خداوند، پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام و فرزندانش به نوبت می خوانند.

هیئت عزادای مراسم بیرقی را به نام علم حضرت ابوالفضل علیه السلام سبزپوش می کنند و در شب و روز هفتم ماه محرم در پایان روضه آخرین سخنرانی مراسم وارد مجلس و سینه زنان در اطرافش سینه زنی می نمایند و شب نهم ماه محرم  گهواره ای را به یاد گهواره کودک شیرخوار امام حسین علیه السلام سبز پوش می کنند و پس از آنکه روضه مصیبت شهادت حضرت علی اصغر به پایان رسید، گهواره آورده می شود و شرکت کنندگان نیز به یاد شهادت کودک شیر خوار امام حسین علیه السلام عزداری و سینه زنی می نمایند و اشک ماتم می ریزند.

اطعام در روز عاشورا از سنت های حسنه شیعیان افغانستان است، در روز عاشورا خانواده های شیعه اعم از فقیر و ثروتمند به اندازه توان خود اطعام می دهند یا اینکه اهالی مسجد و حسینیه نذورات خود را جمع آوری می کنند تا در روز عاشورا به صورت دسته جمعی نیازمندان را طعام دهند.

طبق نقل کتابهای تاریخی و مقاتل، دفن بدن مطهر امام حسین علیه اسلام و اجساد مطهر شهدای کربلاء در پایان روز دوازدهم (شب سیزدهم) محرم توسط گروهی از مردان قبیله بنی اسد که درنزدیکی کربلا چادر زده و سکونت داشتند انجام شده است و به همین جهت مراسم سوگواری تا شب سیزدهم و در برخی مناطق تا اربعین حسینی ادامه می یابد و ختم مراسم نیز با برنامه های ویژه صورت می گیرد.

بر ا ساس سنت و روش علمای گذشته جهت برپایی مراسم سوگواری علاوه بر مساجد، تکایا و دیگر مراکز دینی، مراسم مذهبی، مخصوصا عزاداری ایام محرم الحرام در منازل شخصی شان نیز برپا می داشتند و از آن جمله مرحوم حضرت آیت الله سید عبدالحمید مروج و حجت الاسلام والمسلمین حاج سید عبدالعظیم مبین در محرم ۱۳۸۴ هجری قمری برابر، ثور ۱۳۴۳ خورشیدی بدینسو، بخش از منزل مسکونی و شخصی شان را اختصاص به برگزاری مراسم دینی و مذهبی قرار داند و با حضور اهالی متدین منطقه سرکاریز قلعه شهاده در شرایط مختلف مناسبت ها، مخصوصا مراسم سوگوارای ایام محرم را  همه ساله برگزار گردیده است.

منزل مذکور بر اساس توافقات فی مابین حضرات مروج و مبین(اخوین)‌ متعلق به جناب آقای مبین و هم اکنون در اختیار ایشان قرار دارد و از دو سال بدینسو این مسئولیت به عهده ای حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی سپرده شده و ایشان با مشوره حجت الاسلام حاج آقای مبین نام این سالن را بنام حسینیه بقیه الله(عج) نامگذاری و اکثر مناسبت های دینی و مذهبی در آن برگزار می گردد.

امسال با آنکه تهدیدات امنیتی مخالفین حکومت و مردم افغانستان بود، اما مراسم سوگواری با همکاری نهادهای امنیتی و بسیج مردمی بحمدالله بخوبی انجام شد که جا دارد از مردم محل و محترم مرتضی، شاه محمد پردلی و عبدالقیوم که جهت تأمین امنیت این مرکز توظیف گردیده بودند، نامبردگان با تمام توان و تلاش جهت حفظ امنیت و بهتر برگزار شدن مراسم ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران وفادارآن حضرت انجام وظیفه نمودند و به لطف پروردگار بدون هیچ حادثه ای از اول تا شب سیزدهم محرم مراسم به خوبی انجام شد.