۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 1440
  • ۱۵ ثور ۱۳۹۷ - ۹:۴۶
  • 84 بازدید
گفتمان مهدویت ۲
مهدویت نقطه وصل مذاهب و همبستگی امت اسلامی

مهدویت نقطه وصل مذاهب و همبستگی امت اسلامی

شورای اخوت اسلامی افغانستان، مجمع فرهنگی بقیه الله(عجل الله فرجه الشریف) و حوزه علمیه حضرت نرگس(سلام الله علیها) مراسمی را تحت عنوان«اولین گفتان مهدویت و مذاهب اسلامی» در کابل برگزار نمودند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، این نسشت قبل از ظهر پنج‌شنبه ۱۳ ثور ۱۳۹۷ خورشیدی با حضور شخصیت های علمی، سیاسی، اساتید […]

شورای اخوت اسلامی افغانستان، مجمع فرهنگی بقیه الله(عجل الله فرجه الشریف) و حوزه علمیه حضرت نرگس(سلام الله علیها) مراسمی را تحت عنوان«اولین گفتان مهدویت و مذاهب اسلامی» در کابل برگزار نمودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، این نسشت قبل از ظهر پنج‌شنبه ۱۳ ثور ۱۳۹۷ خورشیدی با حضور شخصیت های علمی، سیاسی، اساتید حوزه علمیه و دانشگاه و متنفذین در تالار نمارسانه واقع غرب کابل برگزار گردید.

اولین گفتمان مهدویت و مذاهب اسلامی با تلاوت کلام الله مجید توسط سید ابوالقاسم جوادی عضو مجمع فرهنگی بقیه الله(عجل الله فرجه الشریف) و گردانندگی حجت الاسلام سید جاوید شکیب زاده آغاز گردید.

سخنرانان با تاکید بر اینکه بحث مهدویت در اسلام موارد اتفاق بین شیعه و سنی بیش از موارد اختلافی است، اصل مسأله مهدویت از مسلمات دین اسلام است و اختصاص به مذهب خاصی  ندارد بلکه بالاتر از آن اعتقاد به ظهور منجی عقیده‌ای است که در کیش‌های آسمانی یهودیت، زردشتی و مسیحیت به عنوان یک اصل مسلم قبول شده و حتی در آیین هندی و بودایی در این زمینه مطالبی نقل شده است.

مجری «گفتمان مهدویت و مذاهب اسلامی» مباحث مهدویت را بخش مهمی از عقاید اسلامی و یکی از مسائل ریشه دار اصول اسلامی شمرد و افزود: هم نام بودن حضرت مهدی(عجل الله فرجه الشریف) با پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)، علمای پیروان مذاهب اسلامی، مخصوصا جعفری و حنفی مذهب اتفاق نظر دارند که حضرت مهدی(عجل الله فرجه الشریف) هم نام رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است.

این عضو مجمع فرهنگی بقیه الله اضافه نمود: حضرت مهدی(عجل الله فرجه الشریف) فرزند حضرت زهرا(علیها السلام) که در این مورد ابن ماجه در سنن خود اینگونه نقل می کند: «سعید بن مسیب می گوید؛ نزد ام سلمه بودیم و در مورد مهدی صحبت می‌کردیم؛ ام سلمه گفت: از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شنیدم که فرمود: مهدی از فرزندان فاطمه است و در روایتی تصریح به نام آن حضرت شده و ابن مسعود از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل نموده که فرمود: «اسم المهدی محمّد»؛ اگرچه در بقیه روایات با همان تعبیر «اسمه اسمی» آورده اند.

حجت اسلام و المسلمین سید جعفر عادلی«حسینی» موسس و رئیس مجمع فرهنگی بقیه الله(عجل الله فرجه الشریف) ضمن خوش آمد گویی شرکت کنندگان در «اولین گفتمان مهدویت و مذاهب اسلامی» با ذکر آیات و روایات از منابع مشترک شیعه و سنی حضرت مهدی موعود(عجل الله فرجه الشریف) را نقطه وصل و تقریب مذاهب اسلامی خوانده افزود: مهدویت عامل وحدت مسلمین است، پیشنهاد می‌کنم علمای مسلمان شیعه و سنی باید در زمینه مهدویت همکاری کنند، زیرا مهدویت می تواند وحدت آفرین بین شیعه و سنی باشد.

مناسب می‌دانم که در این جمع یادی یکی از علمای خدوم گذشته‌ی کشور را داشته باشم که رحلت او، امسال همززمان با روز میلاد حضرت مهدی(عجل الله فرجه الشریف) واقع شده که آن بزرگوار مرحوم آیت الله العظمی حجت می باشد که با سیاست نرمش و معتدل معمار اخوت و برداری در این کشوربوده، مخصوصا با برگزاری مناسبت های دینی و از جمله تجلیل از سالروز میلاد حضرت مهدی(عجل الله فرجه الشریف) باعث تقویت مشترکات گردیده بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی با یاد آوری ازکارنامه ۱۲ ساله‌ی شورای اخوت اسلامی که عنقریب در اختیار علاقمندان قرار گرفت در آنجا نیز از تلاش های علمای جهان اسلام و افغانستان اشاره شده و در شرایط کنونی می‌طلبد که علمای امروز همانند بزرگان گذشته‌ی مان در این زمینه تلاش نمایند و با کمال تأسف آنطور که حقش بوده در این زمینه کمتر توجه شده وعده‌ی حقایق را به مردم نمی‌گویند و برخی‌ها سیاست زده شده و موضع ثابت ندارند، امید وارم که در عصر غیبت رسالت علما در حفظ ارزشهای دینی و اصلاح جامعه توجه بیشتر گردد.

در ادامه مولوی عبدالقادر ابراهیمی معاون دوم شورای اخوت اسلامی افغانستان بیان کردند که در مورد هم نام بودن با پیامبر و چگونگی ظهور امام مهدی(عجل الله فرجه الشریف) هیج اخلافی وجود ندارد و مشترکات نظرات بین اهل تشیع و سنن را در مورد آن حضرت به  ۹۹.۹٪  بیان کرد. وی ظهور حضرت مهدی(عجل الله فرجه الشریف) را نوری بعد از تاریکی و تنها کسی که میتواند عدالت را برای تمام مسلمین و جهانیان بیاورد خواند.

با توجه به این‌که روایات مربوط به مهدویت، خصوصاً در منابع اهل سنت، عمدتاً از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده، معلوم می‌شود بحث مهدویت از زمان نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) مطرح بوده وکلیّت موضوع مهدویت از مسایل مورد اتفاق بین شیعه و سنی می‌باشد که این مسئله می‌تواند در وحدت بین شیعه و سنی تأثیرگزار بوده و از طرفی شیعه و سنی در این بحث اشتراکات فراوانی با یکدیگر دارند؛ ولی در عین حال اختلافاتی جزئی هم وجود دارد که اینگونه موارد اختلافی در میان علمای سنی و نیز علمای شیعه هم گاها وجود دارد ولی ما را از اصل موضوع باز نمی دارد.

حجت الاسلام دکتر محمد حسین جعفری معاون اول شورای اخوت اسلامی افغانستان یکی دیگر از سخنرانان نیز اعتقاد به مهدویت را اعتقاد فرا مذهبی، دینی و آن را جهانی خوانده و گفت: حضرت مهدی(عجل الله فرجه الشریف) بعنوان منجی عالم بشریت نه تنها در دین اسلام بلکه در تمام ادیان آسمانی ذکر گردیده است.

موسس و رئیس حوزه علمیه حضرت نرگس(سلام الله علیها) در ادامه روایاتی را که درمورد ولادت حضرت مهدی(عجل الله فرجه الشریف) ذکر کرد که نشان میدهد حضرت مهدی(عجل الله فرجه الشریف) فرزند امام حسن عسکری(علیه السلام) است و تولد شده است و اختلافاتی را که  بین مذاهب اسلامی وجود دارد، آن را جزئی دانسته و افزود: مهدی موعود(عجل الله فرجه الشریف) از نسل پیامبر(صلی الله علیه و آله) و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) می‌باشد.

شیعه و سنی روایات متعددی را از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده‌اند که مهدی علیه‌السلام از نسل رسول خدا صلی الله علیه و آله است. روایاتی هم به طور خاص تأکید می‌کند که ایشان از عترت پیامبر صلی الله علیه و آله و از فرزندان حضرت زهرا علیها‌السلام می‌باشد.

این عالم دینی اضافه نمود: یکی از موارد اختلافی در بحث مهدویت، تاریخ ولادت حضرت مهدی(عجل الله فرجه الشریف) بوده، در بین شیعه این مطلب از بدیهیات، مشهورات و مسلّمات است که آن حضرت در نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری در سامرا به دنیا آمده و پدرش امام حسن عسکری علیه‌السلام می‌باشد و هیچ‌گونه تردیدی در این رابطه وجود ندارد و اما برخی از علمای اهل سنت بر این باورند که حضرت مهدی(عجل الله الشریف)، هنوز به دنیا نیامده و در آخر الزمان به دنیا خواهد آمد.

البته برخی از علمای بزرگوار اهل سنت به دنیا آمدن حضرت مهدی(عجل الله فرجه الشریف) که فرزند امام حسن عسکری(علیه‌السلام) را پذیرفته‌اند و یا آن را به شکل گزارش تاریخی نقل کرده‌اند؛ ابن اثیر جزری در الکامل فی التاریخ، محمد بن طلحه شافعی در مطالب السؤول، ابن خلکان در وفیات الاعیان، سنن ابی داود، معجم الکبیر طبرانی و المصنّف ابن ابی شیبه از جمله منابعی است که این مطلب در آن‌ها موجود است.

آقای جعفری اضافه نمود که برخی احادیث در کتب همانند؛ سنن ابی داود، المصنف، مسند احمد، مستدرک/حاکم نیشابوری و ابن ابی الحدید در جلد چهارم شرح نهج البلاغه در ذیل آیه ۴ سوره قصص از جمله منابعی است که این مطلب در آن‌ها به این شرح از رسو اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده: لو لم یبق من الدهر إلا یوم واحد لبعث الله رجلا من أهل بیتی، یملأها عدلا کما ملئت جورا؛ اگر ازدنیا یک روز باقی نمانده باشد، خداوند متعال یکی از اهل بیت مرا خواهد فرستاد که زمین را پر از عدل و داد کند؛ همان‌گونه که از ستم پر شده است.

این گفتمان با سخنان حجت الاسلام استاد محمد فیاض ارزگانی عضو شورای اخوت اسلامی با ذکر آیات و روایات امامت را ادامه دهنده راه  رسالت و نبوت خوانده و بحث مهدویت را بخش مهمی از عقاید اسلامی و یکی از مسائل ریشه دار اصول اسلامی خواند و افزود: در روایات اسلامی از آن حضرت به «مهدی» تعبیر شده و اندیشه ای که کم و بیش همه‌ی فرق و مذاهب اسلامی – با تفاوت ها و اختلاف هایی – بدان مومن و معتقدند؛ زیرا این اندیشه به حسب اصل و ریشه، قرآنی است؛ این قرآن مجید است که با قاطعیت تمام، پیروزی نهایی ایمان اسلامی، غلبه قطعی صالحان و متقیان، کوتاه شدن دست ستمکاران و جباران و آینده ی درخشان و سعادت مندانه ی بشریت را نوید داده است.

در پایان گفتمان مهدویت و مذاهب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین فاضل حسینی نیز با سخنان کوتاهی افزود: انتظار و امید به آینده یکی از مهمترین مسایلی است که ریشه در مهدویت دارد، جامعه ای که منتظر ظهور باشد می تواند جامعه ای امیدوار و پویا باشد و این  نشست با دعائیه آقای فاضل حسینی خاتمه یافت.

گفتنی است سخنرانان با تأکید به تأمین امنیت از حکومت خواستند که وظیفه حکومت است که از هر راه ممکن امنیت را تأمین نمایند و نیز مخالفین دولت باید آنچه را در ذهن دارند و می‌خواهند تطبیق کننده راهش خشونت نیست و خداوند را در نظر گرفته از راه مصالحه و تفاهم خاتمه دهد، زیرا دشمنان اسلام از این جنگ نفع می‌برند و می‌خواند اسلام را بد نام نمایند و مانع پی بردن نسل جوان غربی ایجاد فاصله‌ی آنها با اسلام می باشد.

اجرای زیبای گروه تواشیح مجمع فرهنگی بقیه الله(عجل الله فرجه الشریف) بر زیبایی این نشست رونق بیشتری بخشید.

سید نورآقا احسانی/ پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی/ کابل/ افغانستان