۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 2005
  • ۱۶ ثور ۱۴۰۰ - ۳:۴۱
  • 89 بازدید
شب های قدر جوادیه
شبهای قدر کابل

شبهای قدر کابل

مراسم احیاء شب­های پر فیض قدر (۱۹ تا ۲۳ رمضان) در تکیه خانه­ی جوادیه دهبوری کابل برگزار گردید. این مراسم در سه شب قدر با  برگزاری نماز جماعت، قرائت دعای پر مضامین جوشن کبیر، مداحی و سخنرانی حجت­الاسلام سید جعفر عادلی«حسینی» و عزاداری شهادت مولای متقیان حضرت امام علی(ع) همراه بود. به گزارش خبرگزاری فرهنگی، […]

مراسم احیاء شب­های پر فیض قدر (۱۹ تا ۲۳ رمضان) در تکیه خانه­ی جوادیه دهبوری کابل برگزار گردید.

این مراسم در سه شب قدر با  برگزاری نماز جماعت، قرائت دعای پر مضامین جوشن کبیر، مداحی و سخنرانی حجت­الاسلام سید جعفر عادلی«حسینی» و عزاداری شهادت مولای متقیان حضرت امام علی(ع) همراه بود.

به گزارش خبرگزاری فرهنگی، تحلیلی عصرانتظار، طبق بسیاری از منابع مسلمان و روایات، این شب را به عنوان یکی از شب‌های با شماره فرد از ثلث پایانی رمضان شناخته‌اند. مسلمانان مخصوصاً ده شب آخر ماه رمضان را مبارک می‌دانند. مسلمانان معتقدند که شب قدر با نعمت و رحمت فراوان خدا فرا می‌رسد، گناهان آمرزیده می‌شود، دعاها پذیرفته می‌شوند و این فرمان سالانه برای فرشتگان است که آن را طبق نقشه خدا انجام می‌دهند، آشکار می‌شود.

مسلمانان در بسیاری از کشورهای جهان، همچون افغانستان، با برپایی مجالس و مراسم احیا به شب زنده داری در شب­های قدر می پردازند. مردم افغانستان در شب­های نوزدهم، بیست ویکم، بیست و سوم و بیست و هفتم ماه رمضان به مسجد رفته، با خواند جوشن کبیر، همچنین ۱۰۰ رکعت نماز، قرآن بر سر می‏‌گذارند و اعمالی که در این شب­ها تأکید شده را انجام می‌دهند.

در این موضوع حجت­الاسلام سید جعفرعادلی«حسینی» رئیس مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) در یکی از شب­های قدر پایان دهه­ی دوم ماه مبارک رمضان در تکیه خانه­ی جوادیه واقع دهبوری کابل گفت:

در میان تمام شب‌های سال، یک شب از ماه مبارک رمضان به عنوان شب قدر شناخته می‌شود. این شب، برترین شب‌های سال و لحظات آن مهم‌ترین لحظات عمر انسان‌ها به حساب می‌آید که در مورد اهمیت این شب مطالب مهمی در میان آیات قرآن کریم و همچنین روایات و احادیث پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد فرهنگی افغانستان اضافه نمود: آن طور که کارشناسان قرآنی توضیح می‌دهد، طبق تفاسیر قرآن کریم و برداشت‌هایی که از احادیث پیامبر(ص) و اهل­بیت(ع) به ما رسیده، به نظر می‌رسد که احتمال دارد علت مخفی بودن شب قدر در بین همه شب‌های ماه مبارک رمضان آن باشد که مردم توجه بیشتری نسبت به این شب عظیم داشته باشند و منزلت و عظمت آن را درک کنند. به همین دلیل بیشتر تلاش می‌کنند تا از لحظه لحظه آن استفاده کنند. از سوی دیگر وقتی ندانیم که شب قدر، کدام یک از شب‌های ماه مبارک رمضان است، در تمام شب‌های این ماه از گناه پرهیز و سعی ‌کنیم اعمال عبادی را در این شب­ها به جا بیاوریم. در حالی که اگر زمان دقیق آن را می‌دانستیم، شاید تا این اندازه به آن توجه و اهمیت نداده و حرمت شب‌ها را نگه نمی‌داشتیم.

گفتنی است همه ساله، مخصوصاً در دو سال اخیر با ورود کرونا مراسم شب­های قدر چون سال­های قبل در افغانستان با شکو برگزار است، امسال نیز مردم مومن و روزه دار شهرهای مختلف افغانستان، مخصوصاً در پایتخت کشور با رعایت پروتکل‌ها و ضوابط که از سوی وزارت صحت عامه­ی این کشور توصیه گردیده مراسم شب‌های قدر را با نجوای قرائت دعای جوشن کبیر و دیگر اعمال آن، با خدای خویش عهدی دوباره برای بندگی خالصانه بستند و امسال هم مراسم احیای  3 شب 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان به صورت ویژه در نقاط مختلف کشور برگزار شد.

گزارش از پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی

برچسب ها