۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سیاسی
  • شناسه : 525
  • ۱۲ جوزا ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
  • 86 بازدید
سومین نشست ۸ ثور
سومین نشست ۸ ثور سند عزت و اقتدار مردم افغانستان در کابل برگزار شد

سومین نشست ۸ ثور سند عزت و اقتدار مردم افغانستان در کابل برگزار شد

سومین نشست ۸ ثور، سند عزت و اقتدار ملت افغانستان به مناسبت سالروز تجلیل از هشت ثور، گفتمانی از سوی شورای اخوت اسلامی افغانستان با حضور علما، روحانیون، رهبران جهادی، نمایندگان مردم در شورای ملی، رهبران احزاب سیاسی، استادان دانشگاه و دانشجویان و اقشار مختلف مردم، در غرب کابل قبل از ظهر یکشنبه ۱۰ ثور […]

سومین نشست ۸ ثور، سند عزت و اقتدار ملت افغانستان به مناسبت سالروز تجلیل از هشت ثور، گفتمانی از سوی شورای اخوت اسلامی افغانستان با حضور علما، روحانیون، رهبران جهادی، نمایندگان مردم در شورای ملی، رهبران احزاب سیاسی، استادان دانشگاه و دانشجویان و اقشار مختلف مردم، در غرب کابل قبل از ظهر یکشنبه ۱۰ ثور ۱۳۹۶ خورشیدی در کابل برگزار شد.

هدف از برگزاری این نشست تجلیل از پیروزی مجاهدین، ارزشهای جهاد و حفظ وحدت برای رسیدن به هدف مشترک که سنگ بنای آن را جهادگران گذاشتند، در این نشست موضوعات ذیل عنوان شد:

مظالم و جنایات روسها و کمونیست ها

عدم موفقیت مجاهدین جهت تشکیل حکومت اسلامی

نتائیج جهاد

فضائل جهاد

حفظ ارزشهای جهاد

عوامل وانگیزه جهاد

هدف از برگزاری این نشست یک‎روزه که در موسسه فرهنگی-هنری نمارسانه، واقع «دشت برچی» برگزاری شده بود، بررسی ابعاد تاریخی، سیاسی و اجتماعی ۸ ثور(سالروز پیروزی مجاهدین) را شامل می‌شد.

این همایش با گردانندگی مولوی شریفی، منشی اول شورای اخوت اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی همراه بود.

مولوی شریف در نخست طی صحبت‌هایی از تلاش‌ این شورا در ایجاد پیوند اخوت و یگانگی بین مذاهب در افغانستان یاد کرد و افزود: همانطور که تمام اقوام و مذاهب کشور در زمان جنگ با شوروی دوشادوش یکدیگر در مقابل دشمن ایستادگی کردند، امروز نیز در کنار یکدیگر برادروار زندگی می‌کنند.
عادلی حسینی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی در صحبت مقدماتی این نشست، به اهمیت هشت ثور، سالروز پیروزی مجاهدین اشاره نموده و گفت: چهارده سال جهاد و مبارزه مردم افغانستان در برابر ارتش سرخ در هشتم ثور سال ۱۳۷۱ به ثمر نشست و می باید  از این روز همه ساله توسط حکومت و مردم افغانستان هرچه با شکوهتر تجلیل بعمل آورده و محققانه آن را بررسی نمایند و بدین جهت شورای اخوت اسلامی در این راستا قبلا موضوعات بحث را به سخنرانان اعلام و طبق موضوع از پیش تعیین شده در این نشست بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

در مراسم گرامی داشت از هشت، ثور مولوی حبیب الله حسام رئیس شورای اخوت اسلامی گفت: جنایات شوروی نه تنها در افغانستان که در گوشه و کنار دنیا قابل انکار نیست طبق آمارها این نظام ملحد در طول کشور گشایی های خود کمونیست ها برای تطبیق اهداف شان در جهان بیش از ۴۵ میلیون انسان را برای اهداف کمونیستی شان کشته اند.

مولوی حسام گفت: شوروی و نوکران شان در دو محور انسانی و فکری جنایات بزرگی را در افغانستان مرتکب شدند، وحشت و کشتار کمونیست‌ها در افغانستان صبر و حوصله ملت ما را به سر رسانیده بود، لهذا جهاد کردند.

وی با بیان اینکه عظمت ارتش سرخ جهان را به لرزه در آورده بود و هیچ قدرتی نمی توانست در مقابل آنها ایستادگی کند، گفت: قوت و ایمان افغان‌ها همه دنیا را به تعجب واداشته بود که چگونه افغان‌ها با دست خالی چنین ارتش را شکست داد.
حسام گفت: کمونیست‌ها در افغانستان از هیچ جنایت بشری، ناموسی و حقوقی دریغ نکرد و ما شاهد بی رحمی، فساد و بی‌ناموسی و کشتار دسته جمعی ارتش سرخ در افغانستان بودیم و وحشت آنها در کشور به اوج خود رسیده بود.

او نظام کمونیستی را در افغانستان یک جریان عقده و شجره خبیثه خواند و گفت: کمونیست ها هر چیزی که زیر نام ارزش درجامعه مطرح بود نابود می کردند.

در همین حال حجت  الاسلام والمسلمین داکتر سید محمد علی جاوید، رهبر حزب حرکت اسلامی و یک تن از رهبران جهادی گفت: هشتم ثور روز عزت و سند افتخار با هفتم ثور که روز سیاه و مصیبت بار است با هم تناقض دارد و اگر کسانی این دو روز را یکی می دانند یا دشمن هستند یا بی خبر.

به گفته او، هفت ثور سر آغاز بد بختی ها است که با حاکم شدن نظام کمونیستی صاعقه وحشت و جنایت تمام هست و بود مردم را سوزاند درحالی که هشت ثور در متن و مفهوم خود پیام عزت، آزادی و استقلال کشور را دارد، هشت ثور روز عزت و آزادی و به ثمر نشستن چهارده سال جهاد مقدس است.

وی افزود: جهاد مردم افغانستان در برابر ارتش سرخ نه تنها که باعث شکست آنها شد؛ بلکه باعث گردید تا اروپای شرقی و چندین کشور دیگر نیز از اشغال روس‌ها خلاصی یابد.
آقای جاوید به عوامل بوجود آمدن اختلافات، پس از پیروزی مجاهدین پرداخته گفت: دو عامل باعث شد که مجاهدین یک حکومت اسلامی را تشکیل داده نتوانند.
وی ادامه داد: یکی دست امریکا بود که به هیچ وجه نمی‌خواست یک حکومت اسلامی در افغانستان ایجاد شود و تنها به انتقام گیری از روس ها توسط مجاهدین اکتفا کرد؛ امریکا توانست با حمایت مجاهدین انتقام جنگ ویتنام را از روس‌ها بگیرد و بعد از پیروزی، دیگر حمایت از مجاهدین و تشکیل حکومت اسلامی برای امریکا معنی نداشت.
جاوید می گوید: امریکا به فکر تشکیل یک حکومت سکولار در افغانستان شد و لهذا اختلافات را در میان مجاهدین اوج داد.
سید محمد علی جاوید گفت: قدرت طلبی بعضی از احزاب سیاسی جهادی هم باعث درهم خوردن اوضاع شد، که یک کرسی ریاست جمهوری موجود بود و چندین متقاضی و همین طور رسیدن برخی از سران احزاب به وزارت کلیدی.

آقای جاوید در ادامه سخنان خود به عوامل ناکامی سران مجاهدین پس از پیروزی جهاد و تشکیل نشدن دولت با قاعده اسلامی گفت: امریکا که در ابتدا مجاهدین را کمک می کرد اما پس از پیروزی جهاد به زعم اینکه انتقام خود را از شوروی در ویتنام گرفته است افغانستان راتنها گذاشت. به گفته او، قدرت طلبی های برخی از سران مجاهدین و نزاع بالای کرسی ریاست جمهوری که فقط یک نفر می خواست از عوامل دیگری است که مانع تشکیل یک حکومت قدرت مند اسلامی در افغانستان شد.

وی، مهم‌ترین عامل عدم موفقیت مجاهدین را دخالت کشورهای همسایه نظیر پاکستان دانست که با تازه نمودن زخم چرگین خط دیورند هیچگاه خواستار ثبات و امنیت در افغانستان نبوده‌اند.
به گفته او، عامل دیگر که سبب ناکامی سران مجاهدین گردید این بود که امریکا نخواست که که یک حکومت مقتدر اسلامی در افغانستان تشکیل شود بلکه می خواست دولت دلخواه سکولاریستی خود را حاکم بسازد.

آقای جاوید همچنان اظهار داشت: امریکا که از تشکیل حکومت اسلامی در افغانستان هراس داشت تلاش کرد تا اختلافات داخلی را دامن بزند به همین دلیل دست امریکا به صورت غیر مستقیم در جنگهای داخلی افغانستان دخیل است.

محمد اکبری عضو شورای اخوت اسلامی و عضو مجلس نمایندگان یک تن دیگر از رهبران جهادی به برخی از پیامدهای جهاد اشاره کرد و در مورد دست آوردهای جهاد گفت: اولین دست آورد جهاد مردم افغانستان شکست یک ابرقدرت نظامی بود که با ۱۱۵ هزار افسر و سرباز وارد افغانستان شده بود.
آقای اکبری افزود: یک پارچه شدن کشور آلمان، فرو پاشی کاخ کرملین، پایان جنگ سرد در جهان و عبرت بزرگ برای کشورهای اشغالگر، از مهم ترین دست آورد های جهاد مردم افغانستان است.
آقای اکبری گفت: متاسفانه مجاهدین بعد از پیروزی از خط اعتدال خارج شدند و آنچه که مردم می خواست تا یک حکومت اسلامی که در راس آن یک فرد صالح قرار گیرد، نشد.
اکبری باور دارد که بعد از پیروزی مجاهدین تا امروز از شعار الله اکبر سوء استفاده می‌شود و تاوان آن را هم ملت مظلوم مسلمان افغانستان می پردازد.
این عضو مجلس نمایندگان می گوید: آفت افراطیت دامن گیر جهاد مردم افغانستان شد و ما نسبت به یتیمان شهداء جهاد، کوتاهی کرده و شاهد نوازش یتیم نوازی از طرف مجاهدین و دولت نبوده‌ایم.
همچنین او گفت: گسترش روحیه جهاد درجهان اسلام و شکل گیری جنبش های آزادی بخش، یک قطبی شدن جهان، از بین رفتن دیوار برلین و دها موارد دیگر از پیامدهای بیرونی جهاد مقدس به شمار می رود.

اما به گفته او، تبعات و پیامدهای داخلی اعم از مثبت و منفی آن شهید شدن بیش از یک میلیون تن، میلیونها نامعلوم و معیوب بیوه و یتیم، خراب شدن کشور، پخش بیش از یک میلیون اسلحه، گسترش روحیه پرخاشگری و خشونت، بوجود امدن صد ها حکومت خود سر و همچنین گسترش روحیه عدم حمایت از حکومت مرکزی و دامن زدن مسئله قومیت می باشد.

سخنران دیگر مولوی عبدالقادر ابراهیمی معاون شورای اخوت اسلامی پیرامون فضائل جهاد تفصیلا صحبت نموده و گفت: جهاد فرمان خدا است و خدا به مسلمانان گفته اگر جهاد را ترک کنید؛ ذلت به دنبال شما خواهد آمد.
وی افزود: هدفی تجلیل ازهشتم ثور،زنده نگهداشتن افتخارات جهاد است تا نسل آینده با آن آشنا شود.
وی با بیان اینکه زنده نگهداشتن افتخارات صبغه دینی داشته گفت: امروز تقویت اندیشه و فکر اسلامی و جهادی برای نسل جدید اشد ضرورت است.
این عالم دین خطاب به سران حکومت وحدت ملی می گوید: دیگر صبر و حوصله مردم افغانستان را آزمون نکنید و پرونده های قتل سران جهادی و رخدادهای اخیر را با مردم شریک سازید.
فرصت ندادن به مدعیان کاذب قومی و تعریف مشخص از دوست و دشمن از دیگر خواست های شورای اخوت اسلامی از حکومت وحدت ملی است.
لازم به ذکر است که عبد الله افضلی عضو شورای اخوت اسلامی پیرامون حفظ ارزشهای جهاد و  مولوی لطف الله حق پرست عوامل و انگیزه جهاد را به بحث گرفتند و در پایان محفل با صدور قطعنامه توسط حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی و عائیه مولوی نادرشاه بلیغ خاتمه یافت.

گزارشگر: سید رضا احسانی