۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » جهان اسلام » زندگی نامه » سیاسی » مقاله
  • شناسه : 242
  • ۲۱ سرطان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
  • 102 بازدید
Qods 2
روند شکل گیری حمایت مردم افغانستان ازمجاهدین فلسطین

روند شکل گیری حمایت مردم افغانستان ازمجاهدین فلسطین

قدس یا بیت المقدس همان مسجد بزرگ و تاریخى در سرزمین فلسطین است که توسط حضرت داود نبى(ع) تهداب گذارى و بناى آن آغاز یافت و حضرت سلیمان(ع) که فرزند حضرت داود(ع) بود، علاوه بر وظیفه نبوت، قیادت و حکومت مقتدر و با شکوه داشت آن را به پایه ى اکمال رسانید. این مسجد قبله […]

قدس یا بیت المقدس همان مسجد بزرگ و تاریخى در سرزمین فلسطین است که توسط حضرت داود نبى(ع) تهداب گذارى و بناى آن آغاز یافت و حضرت سلیمان(ع) که فرزند حضرت داود(ع) بود، علاوه بر وظیفه نبوت، قیادت و حکومت مقتدر و با شکوه داشت آن را به پایه ى اکمال رسانید.

این مسجد قبله ى اول مسلمین بوده، زیرا مسلمانها تا در مکه بودند به طرف بیت المقدس نماز مى خواندند و زمان که به مدینه هجرت نمودند به سوى بیت الحرام نماز را ادا نمودند، بدین ترتیب فلسطین سرزمین انبیاء(ع)، مدفن حضرت ابراهیم خلیل(ع)، معراج پیامبر اسلام(ص) و… لذا قدس (بیت المقدس) در نزد مسلمانان از جایگاه رفیعى برخوردار مى باشد.

اکنون حدود شش دهه مسجدالاقصی زیر چکمه‌ی صهیونیسم بی رحمانه و ستمگرانه به وسیله غداران و فرعونیان زمان در خون می تبد و از اشغال قدس و کشتار خونبارانه بر مردم مظلوم فلسطین می گذرد واین جنایات تا کنون ادامه دارد و هر روز ما شاهد خونین شدن صفحات تاریخ فلسطین هستیم. هر روز مقامات رژیم اشغالگر قدس از تمامی ابزارهای ممکن برای تخریب حرم قدس شریف واحداث معبد ساختگی خود استفاده می‌کنند و به منظور گسترش حاکمیت خود بر این حرم شریف و تخریب مسجدالاقصی تدابیری را نیز اندیشیده‌اند که اجرای این تدابیر از همان اولین روز استیلای صهیونیست‌ها بر بخش شرقی شهر قدس آغاز شده بود.

براساس شواهد تاریخی که وجود دارد، مردم مسلمان افغانستان از سالیان درازی بدینسو با مجاهدین فلسطینی همنوایی و همدردی داشته و به روایت اسناد، مردم افغانستان به رهبری علما و دانشمندان از نخستین روزهای اشغال بیت المقدس حمایت خویش را از ملت مسلمان فلسطین اعلام داشتند، در سال۱۳۲۷ خورشیدی مسلمانان افغانستان، مخصوصا شهروندان کابل در چندنقطه پایتخت کشور از جمله در مرکز شهر(تکیه خانه میراکبرآغا واقع در چنداول) با جمع آوری کمک های نقدی و آن را به مجاهد فلسطینی ارسال داشتند.

سالهای نخستین اشغال قدس شریف، مسلمانان افغانستان، به رهبری شخصیت های دینی و با احساس این کشور به اهمیت و جایگاه رفیع مسجد الاقصی و بیت المقدس و ارتباط متین شان با باورهای اسلامی واقف شدند، آنها در نخستین روزهای اشغال بیت المقدس درصدد ایجاد حمایت از مجاهدین و مبارزین فلسطینی برآمدند، تکیه مرحوم میر اکبرآغا شعبه ۴۰۳ کمیته اعانه به مجاهدین قلسطینی که شهید استاد میرعلی اصغرشعاع و علامه شهید سید اسماعیل بلخی در راس این تشکیلات قرار داشتند و یک نمونه از رسید پولی (مورخ ۷ جوزا ۱۳۲۷ هجری شمسی)که اصل سند نزد نگارنده موجود است که در آن سند مبلغ نُه صد(۹۰۰) افغانی از شعبه ۴۰۳ کمک نقدی برای مجاهدین فلسطین به جهاد اسلامی فلسطین کمک گردیده بود.

در سال ۱۳۲۷وقتی مردم افغانستان خبر اشغال فلسطین و جریان اولین جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی را از طریق رادیوی لندن و رسانه های دیگر شنیدند، استاد شعاع، مرحوم مجددی، علامه بلخی، مولانا محمد عطاالله فیضانی و دیگر بزرگان این کشور که در اوج مبارزات سیاسی شان در کابل بسرمی بردند و مردم شیعه وسنی کابل و ولایات همجوار را به برگزاری تجمع و تظاهرات اعتراض آمیز به مسجد پل خشتی فراخواندند، و مسجد نامبرده را محل تجمع برای حمایت از مجاهدین فلسطینی قرار دادند که این حرکت بیانگر حضور برجسته و از افتخارات سابقه مبارزات و ویژگی خاص بزرگان آن روز در حمایت از مظلومین فلسطین و دیگر کشورهای اسلامی را می افزاید.

در این تظاهرات هزاران تن زن و مرد، شیعه و سنی شرکت نموده بودند که آنها در محوطه و اطراف مسجد جامع پل خشتی کابل تجمع نمودند و نیز آنها کمیته هایی را جهت جمع آوری کمک به ملت مظلوم فلسطین در نقاط مختلف افغانستان با همکاری علما و دانشمندان اهل تشیع و اهل تسنن تشکیل دادند.

علامه شهید بلخی دریکی از این تجمعات بر علیه این توطئه استعماری سخنرانی آتشینی ایراد کرد و به مردم گفت: «قدر تهای استعماری و به ویژه انگلیس پیر، یک عده از یهودیان نژاد پرست را از سراسر جهان آورده اند و بر مردم مظلوم فلسطین مسلط کرده اند و می خواهند به این بهانه قدس، اولین قبله مسلمین را اشغال کنند.

ای مسلمانان جهان، ای کشورهای عرب، ای ملل مسلمان، ای بزرگان و علمای دینی؟! چرا یک اقلیت صهیونیست بر اکثر مسلمانان پیروز شوند؟ این در نتیجه پراکندگی و سستی ما مسلمانان است.

امروز یک میلیارد مسلمان در دنیا زندگی می کنند، چه شده است اینها را که کوچکترین حرکت علیه استعمار پیر انگلیس و این شیطان قرن انجام نمی دهند؟! چرا یک عده ی محدود صهیونیست نژادپرست و پول پرست آمده اند و فلسطین را گرفته اند. مگر این ها به فلسطین اکتفا می کنند؟ این ها هدف شان نیل تا فرات و از فرات تا ایران و از ایران تا هرات و از هرات تا بلخ و بخارا است، می خواهند در آینده برهمه جوامع اسلامی تسلط پیدا کنند و ذخایر طبیعی این کشورها را غارت کنند. و در حقیقت نگذارند چیزی به نام اسلام قدر تمند، در جهان وجود داشته باشد و دنیا دربست باید تحت سلطه ی استعمار و قدر ت های استکباری باشد.»

شهید بلخی در ادامه این سخنرانی داغ و آتشین به مسلمانان هشدار می دهد و می گوید: «صهیونیست ها از هم اکنون در ممالک اسلامی ریشه گرفته اند. ا گر مسلمانان یکپارچه نشوند و یهودیان را از سرزمین فلسطین بیرون نکنند، این بلای سرطانی در آینده مشکل و معضل بزرگی برای همه مسلمین خواهد شد. اگر جمعیت یهودیان صهیونیست نژادپرست با نیرنگ های استعمارگرانه افزایش یابد، آنگاه ما نمی توانیم آ ن ها را از این سرزمین بیرون کنیم. بعدها کار فتنه گری آ نها در جهان اسلام آغاز می شود. این طرح استعماری غربی برای نابودی ما و شما تدارک دیده شده است.

ای مسلمین ما باید آگاه و بیدار باشیم. گرایشات شیعه و سنی، افغانی و ایرانی و عرب و عجم را کنار بگذاریم. وقتی پیامبر اسلام(ص) مبعوث شد، اسلام به شیعه و سنی و عرب و عجم تعلق نداشت. برای همه بشریت و جهان بود. توده های مسلمانان باید پیرو حقیقی اسلام باشند. قبله، قرآن، پیامبر و مکتب ما یکی است. ما باید بیدار باشیم و فریب استعمار انگلیس و آمریکا را نخوریم.

ای مسلمانان جهان، و ای کسانی که وجدان بیدار دارید، دست به دست هم دهیم و این یهودیان را که در فلسطین لانه کرده اند بیرون کنیم، مگر سرزمین وحی و پیامبران جای پای شرک و الحاد است. ما نباید اجازه بدهیم آ نها سرزمین های ما را غصب کنند. زیرا یهودیان نژاد پرست و رژیم غاصب اسرائیل خطرنا کترین موجود در روی زمین هستند و اگر اینها در آینده قدرت بیابند به هیچ کس رحم نمی کنند.»(۱)

در پی این تجمع شهید شعاع، شهید بلخی و دیگر بزرگان نامه اعتراض آمیز و هشدار دهنده به سازمان ملل متحد و برخی محافل جهانی می فرستند و از آ نها می خواهند که از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنند. همین حرکت باعث زندانی شدن استاد شهید شعاع، علامه شهید بلخی و بعضی دیگری از بزرگان کشور گردیده بود و شهید بلخی چهارده سال در زندان بسر می برد.

همچنین سال ۱۳۴۹ خورشیدی حرکتی از بین جوانان و توده های اهل سنت به رهبری شهید عبدالرحیم نیازی تحت عنوان «سازمان جوانان مسلمان» و نیز اعتراضات علمای اهل سنت در مظاهره مسجد پل خشتی به رهبری مولانا عطاالله فیضانی(ره) آغاز گردید که علماء و جوانان روشنفکر مسلمان سعی در افشای چهره ی احزاب وابسته به کمونیست ها و خود فروخته گان جریانات چپی داشتند.

همزمان با همین حرکت، در بین تشیع در آغاز دهه پنجاه حضرت‏آیت ‏اللّه العظمى واعظ شهید با گامى بلند و محکم اقدام به انتشار اولین مجله‏ى دینی، سیاسی در افغانستان تحت عنوان «برهان» نمود که «برهان» در آن شرایط مجله‏ى دینی، سیاسى و فرهنگى بود که آن نشریه در جهت همبستگی امت اسلامی تلاش می نمود و حضرت آیت الله واعظ شهید(ره) و دیگر بزرگانی که همکار قلمی با این نشریه مذهبی بودند با ارائه مقالات ارزنده به دفاع از کیان اسلام پرداختند، علاوه برآن شهید آیت الله واعظ در منابر خویش نیز این گونه سئوالاتی را مطرح می کرد که چرا قدرت های استعمارگر، مخصوصا غرب میان ملت های مسلمان اختلافات را دامن می زند و آنها را پارچه پارچه می کنند و آنها صهیونیسم و کمونیسم را به وجود آورده اند و بین جوامع اسلامی اختلاف و دوگانگی ایجاد کرده اند.

شکی نیست که توجه این عالم مجاهد به ملت فلسطین محدود نبوده و در سخنرانی های خود همواره از انقلاب الجزایر و سایر نهضت های اسلامی در جهان اسلام دفاع کرده و چانچه در یکی از سخنرانی های خویش می فرماید: «از غرب آوازه ای بلند می شود که او خیر خواه بشر است، از شرق آوازه‌ی دیگری می آید که او خیرخواه کارگر است، تمام این ها مثلش، مثل قصاب و گوسفند است، که یکدسته رشقه را به بغل گرفته، شصت و هفتاد رأس گوسفند بیچاره را به دنبال خود به کشتار گاه می برد…»

«… جهان خواران شرق و غرب چون نهنگ دهان باز کرده اند، تا ممالک عقب مانده را فرو ببرند…»

«… کجایند این جمعیتی که برای فرستادن یک قلاده سگ با قمر مصنوعی به فضا، مظاهره می کنند، میتینگ و مجلس تشکیل می دهند، کجایند در شب ها و روز های که هزاران نفر در ویتنام شمالی زیر بمباران ها وزیر رگبار مسلسل ها کشته می شوند؟ کو مظاهره‌ی این ها؟ این یک میلیون نفوسی که در بنگلادش کشته شد چه کسی مظاهره کرد؟ چه کسی میتینگ دایرکرد؟ برای یک سگ شعار دادند، اما برای یک میلیون انسان که عموماً مسلمان بودند، نه یک مظاهره، نه یک متینگ، نه حتی یک شعار ، ابدا سرو صدای نشد…»(۲)

اهداف وکوشش های آیت الله واعظ شهید در بیانات و نوشته ها یش دعوت مبارزه با استعمار، استبداد، استثمار و صهیونیزم بود و همین طور دیگر علمای افغانستان در گذشته نه تنها به این کشور که  به همه جهان اسلام نظرداشتند، جهان اسلام را سرزمین خود دانسته  و از آن دفاع می کردند. چنانچه در ۲۵ میزان ۱۳۵۲ (برابر ۲۱رمضان۱۳۹۳) چند تن از شخصیت های علمی کشور با اهداء خون های شان برای مجروحین و مجاهدین فلسطینی نامه های نیز عنوان سفارت های مصر و عراق، رؤسای جمهور سوریه، لیبی و الجزایر و یاسر عرفات قومندان عمومی نهضت مقاومت فلسطین ارسال و در آن ضمن اظهار تنفر و انزجار شان نسبت به جنایات و تجاوزات صهیونیزم و ارباب امپریالیستیش امریکا و اشغال فلسطین و به خاک و خون کشانیدند مردم مظلوم و بی دفاع آن سرزمین، از عملیات و پیروزی های ظفرمندانه فلسطینیان قدر دانی و آن را تبریک گفتند. در آن نامه پس از تبریکات پیروزی های فلسطینی ها و اعلام همدردی و همبستگی با ملت مظلوم فلسطین از مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی خواستند تا برای آزادی مسجد الاقصی از مبارزین و مجاهدین فلسطینی دفاع و حمایت نمایند.

این ابتکار نیز توسط علمای بزرگ و مطرح وقت همانند؛ حضرت آیت الله شهید میرعلی احمد عالم و علامه شهید سید عبدالحمید ناصر صورت می گیرد؛ این بزرگواران و همچنین علامه شهید سید محمدحسین مصباح وکالت مرجع دینی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره) در امور شرعیه را عهده دار بودند و هرکدام آن بزرگان، در برابر جنایات یهود سکوت نکردند، مخصوصا زبان گویای روحانیت آن عصر، شهید مصباح بارها در سخنرانی هایش در مورد فلسطین و اشغال بیت المقدس اعلام موضع و در برابر جنایات اسرائیل و بیداری افکار جامعه اسلامی اظهار وجود نموده و در سخنرانی های حماسی و علمی خویش توده های مردم، مخصوصا جوانان تحصیلکرده را آگاهی بخشیدند.

همچنین در دهه پنجاه مولانا محمد عطاالله فیضانی(ره) از علمای اهل سنت در مباحث تحت عنوان: «نظریات مختلف کشف ضعف اسلام» در مورد اشغال بیت المقدس و هبستگی امت اسلامی جهت آگاهی بخشیدن اقشار مختلف جامعه تلاش نموده و سال ۱۳۵۴ این اثر در زندان توسط آن شهید بزرگوار تحریر یافته و سال ۱۳۵۸ در پشاور پاکستان به چاپ می رسد، در بخش از این کتاب آمده:

«… از این جاست اگر به دقت بنگریم، شرق و غرب همین احساس را کردند که ممالک عربی از پول سرشار نفت اسلحه های مدرن را خریداری نمودند، آنها ترسیدند، مبادا در کشورهای اسلامی کارخانه های بزرگ اسلحه به میان آید و به کمترین فرصت اعلام موجودیت نمایند و با ما در سر ستیز و به مقابله بر آیند، بنا براین غرب با در نظر داشت مسائل سیاسی و اقتصادی خویش یهود را ۳۴ سال قبل بطور غده ی در قلب ممالک اسلامی گذاشت و فتنه جنگ را در این جا در داده و اما این غده سرطانی در واقع برای کمرشکن اقتصاد و عواید ملی خالص عرب این غوغا را به میان آوردند که امروز دو نیم میلیون یهود، یکصدو بیست میلیون عرب را به شکست های مفتضحانه سیاسی و اقتصادی رو برو ساخته و کار به جای رسیده که یکی از اقلام عمده عواید شان صرف خریداری اسلحه های از مد رفته جنگ گردیده که نه تنها از آن به کوچکترین فتح در حفاظت سرحدات خود کامیاب نشده بلکه به شکست مواجه گشته و حتی قروض کمرشکن برعمده ترین ممالک اسلامی مانند مصر، سوریه، اردون و… بار کردند که سرآن به میلیاردها دالر می رسد.»(۳)

پس از ۷ ثور ۱۳۵۷ خورشیدی که کمونیست ها در افغانستان قدرت را به دست گرفتند و این کشور مورد تهاجم و تجاوز ابر قدرت شرق شوروی سابق قرار گرفت، علمای طراز اول توسط کمونیست ها زندانی و به شهادت رسیدند، مردم افغانستان برای دفاع از سرزمین شان و تداوم سه دهه جنگهای خانمانسوز دراین کشور و نابسامانی‌ها باعث شد که عده ای کثیری از مردم افغانستان به کشورهای همسایه مهاجرت نمایند، دفاع و جهاد مردم افغانستان از این کشور، باعث شد که ملت مسلمان افغانستان نسبت به مجاهدین فلسطینی در تداوم حمایت شان فاصله ای ایجاد گردد.

پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای اسرائیل، مرجع عالیقدر شیعیان حضرت آیت الله العظمی سید روح الله خمینی(ره) از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز، همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.

بنا براین ۱۶ اسد ۱۳۵۸ خورشیدی برابر با سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ هجری قمری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری گردید و در پیام امام خمینی(ره) خطاب به مسلمانان جهان آمده است: «من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون، این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند.

پس از صدور پیام تاریخی امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۸ مبنی بر نام‏گذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس مسمی شده و همه ساله این روز، در سراسر جهان و در میان تمام امت اسلامی، مورد تجلیل قرار می‎گیرد.

امام خمینی(ره) در ۲۵ اسد ۱۳۵۸ چند روز پس از صدور این پیام در جمع اقشار مختلف مردم در شهر قم به تشریح ویژگی‌های روز جهانی قدس پرداخته و روز جهانی قدس را محور وحدت مسلمانان قرار داد و در مورد روز قدس گفته بود: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم(ص) می‌دانم، و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم.»(۴)

هر چند سران بعضی کشورهای اسلامی به دلیل پاره‌ای ملاحظات سیاسی و امنیتی در داخل و خارج از مرزهای خود، در قبال جنایات اسرائیل و در حق ملت فلسطین سکوت اختیار کردند و اما ملت های مسلمان در برابر اشغال فلسطین سکوت نکردند و در بسیاری از کشورهای اسلامی از مبارزه و قیام مشروع مظلومین فلسطینی حمایت کردند، مردم مسلمان افغانستان پس از سقوط رژیم کمونیستی در این کشور، مخصوصا سالهای اخیر با ایجاد صلح و ثبات نسبی در افغانستان، یکبار دیگر داعیه همدردی با ملت مسلمان فلسطینی از سال ۱۳۸۵ خورشیدی برای اولین بار به ابتکار شورای اخوت اسلامی(مرکب از علمای شیعه و سنی) ما شاهد برگزاری مراسم و اعتراضات مسالمت آمیز و همبستگی مردم افغانستان با مردم فلسطین و تجلیل از روز جهانی قدس بودیم، با فراخوانی شورای اخوت اسلامی از سال ۱۳۸۵جمعه اخیر ماه مبارک رمضان، پس از ادای نمازجمعه در صحن و اطراف مسجد پل خشتی، جاده های اطراف مسجد شاه دو شمشیره و چند سال اخیر جاده ای متصل به مسجد میلادالنبی(ص) و اقع باغ بالا و سرک های متصل به کارته پروان به راهپیمایی پرداختند و با اشتراک اقشار گوناگون از نقاط مختلف کابل، در باغ بالا تجمع می نمودند و شخصیت های علمی و سیاسی کشور درجمع اشتراک کنند گان به سخنرانی می پرداختند. این روند در دو سال اخیر نسبت به سالهای قبل از لحاظ کمی و کیفی تفاوت های دارد که عوامل و انگیزه چالش و موانع آن در پایان ذکر خواهد شد.

مسئولیت ما در قبال فلسطین چیست؟

شاید نزد بسیاری‌ها سوال پیدا شود که چه چیزی ما را با مردم فلسطین پیوند می‌دهد؟ جواب واضح است و آن اینکه فقط اسلام است که ما را با سایر برادران و خواهران مسلمان ولو درهر جایی از دنیا که باشند پیوند داده و رابطه‌یی ناگسستنی ایجاد می‌کند.

پشتیبانی از حقوق مسلم مردم ستمدیه و آواره فلسطین و حمایت همه جانبه از آنان برای بیرون راندن متجاوزان صهیونیستی از سراسر فلسطین و حاکمیّت بر سرنوشت خویش از روشن‎ترین مصادیق مسئولیت دینی هر مسلمان است.

به حکم آیه کریمه «اِنّ هذه اُمّتکم اُمَّهً واحدهً»(۵) همه مسلمانان در چارچوب مسئولیت مشترک و متقابل قرار می‎گیرند بر اساس مفهوم «امت اسلامی» که برخاسته از اندیشه اسلامی و مستند به متون صریح و مؤکد دینی است دیگر مرزهای شناخته شده بین‎المللی و نژاد و زبان و حتی نوع حکومت‎ها نمی‎توانند هیچ مسلمانی را از شمول دایره امت بیرون ببرد و همه سرزمین‎های مسلمانان به عنوان سرزمین امت اسلامی در حمایت آحاد امت اسلامی قرار می‎گیرد از این منظر ملت مسلمان افغانستان نمی‎تواند و نباید خود را از سرنوشت دیگر ملت‎های اسلامی و مردمان مسلمان فارغ و جدا بداند، فرهنگ اسلامی ما سرشار از آموزه‎های مبارزه با ظلم و عدم پذیرش آن و حمایت از مظلومان است. «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتِلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ»(۶) اجازه داده است خداوند به جنگجویان اسلام زیرا آنها از دشمن ستم کشیده‎اند و خدا بر یاری آنها قادر است آن مؤمنانی که به ناحق از خانه‎هایشان آواره شدند جز آنکه می‎گفتند پروردگار ما خدای یکتاست…» «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ…»(۷) محمد(ص) فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار دل‎سخت و با یکدیگر مهربانند…» پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «مَنْ اَصْبَحَ‌لا یَهتَمُ بِاُمُورِ المُسلِمینَ فَلَیْسَ بِمُسٌلِمِ»(۸) کسی که صبح کند و به امور مسلمانان اهتمام نکند مسلمان نیست. حضرت امام علی(ع) فرمودند:‌«کونوا لِلظالِمِ‌خَصْما وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»(۹) دشمن ستمگر و یاور ستمیده باشید.

روشن است که طبق آیات و روایات حمایت از مظلومان از وظایف مؤمنان است و لذا در این راستا حمایت از مردم ستمدیده فلسطین وظیفه و مسؤولیت دینی ماست.

حتی با صرف‎نظر از مسؤولیت‎های دینی و علایق ایمانی و منافع ملی از مسؤولیتی که «وجدان انسانی» در دفاع از عدالت و صلح و حمایت از مظلومان فلسطینی و رانده شدگان از سرزمین خویش و زنان و کودکانی که خانه بر سرشان خراب می‎شود نمی‎توان شانه خالی کرد. این منطق انسانی امیرالمؤمنین(ع) است که می‎فرمایند: «اِمّا اَخٌ‌لَکَ فی‎الدّینِ‌اَوْ نظیرٌ لَکَ فِی‎الخَلْقِ»(۱۰) مردمان یا برادر ایمانی تو هستند یا همانند تو اند در آفرینش پس بر هر انسان آزاده و دارای وجدانی لازم است که به حمایت از مردم فلسطین و سایر مظلومین بشتابد فراتر از عقیده و آرمانی که دارد و این مسؤولیتی است که وجدان، اخلاق و فطرت انسان‎ها بر دوش آن‎ها قرار می‎دهد.

روند شکل گیری حمایت مردم افغانستان ازمجاهدین فلسطین تا کنون به منظور ادای رسالت و مسئولیت دینی بوده، تجلیل از روز جهانی قدس در این کشور فریاد آزادی خواهی و همدردی و معرفی ملت مظلوم فلسطین برای نسل جوان کشورما بوده تا آنان بدانند که فلسطین و قدس عضو از خانواده جهان اسلام است، دفاع از این ملت مظلوم، مسؤولیت ایمانی و انسانی ماست و غفلت از آن به معنای بی اعتنایی در برابر این رسالت ایمانی و موجب تقویت استبداد در سرزمین فلسطین می شود.

براساس همین انگیزه‌ی دینی و مسئولیت سترگ اسلامی، وظیفه خطیر علما و اندیشمندان کشور را بیشتر از هرقشردیگر جامعه سنگین نموده تا در شرایط کنونی که دشمنان آگاه و دوستان نادان با هراندیشه افراطی و یا تفریط گرایانه ای شان موجب به انحراف کشاندن حرکت های اسلامی می شوند، چنانچه لائیک ها و دشمنان اسلام به بهانه های مختلف تبلیغات مسموم کننده علیه مسلمانان را به راه می اندازند و ایجاد شبهه می کنند، از این رو علمای امروز، چون علمای گذشته کشور در قبال جامعه خویش احساس مسئولیت نمایند و در مقابل نابرابری ها، قانونی و شرعی عمل کنند، سکوت را بشکانند و در برابر بی عدالتی، ستم و سایر مشکلات و معضلات که در جامعه ای اسلامی مان می گذرد سکوت نکنند و حق و باطل را برای مردم روشن سازند و جلو استفاده جویی ها به آدرس احیای ارزشهای دینی را بگیرند، به افراد و اشخاص فرصت طلب اجازه ندهند که قداست و معنویت حرکت های اسلامی را خدشه دار سازند و برعلما هست که در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزند.

وظیفه علما است که از یکسو حمایت از ملت مسلمان فلسطین را همانند اندیشمندان گذشته کشور بومی و به آن جنبه معنوی و مردمی دهند و از سوی دیگر، حرکت های اسلامی و مدنی را فرهنگ سازی نموده و در برابر هر گونه بی عدالتی و ظلم در کشور و دفاع از ملت های مسلمان و ستمدیده با اعترضات مسالمت آمیز شان اظهار وجود نمایند، نباید منتظر تمویل کنندگان اجرای پروژه های مشخص وموردی بیرون مرزی بود که این نوع برنامه های وارداتی جامعه ما را آسیب پذیر می سازد.

از آنجاییکه نگارنده این نوشتار در چند دوره انتخابات سالانه مجمع عمومی شورای اخوت اسلامی مسئولیت دارالانشاء این شورا را عهده دار بوده و یکی از اعضای تاثیرگذار کمیسیون برگزاری روز جهانی قدس در سالهای گذشته و در اکثر تجمعات، از گردانندگان برنامه های برگزاری روزجهانی قدس بودم، به این باور هستم که سالهای اخیر تجلیل از روز جهانی قدس و حمایت از ملت مظلوم فلسطین پروژه تجارتی و اقتصادی شده و حتی بسیاری از افراد برگزار کننده و سینه چاکان این مناسبت با جایگاه واقعی قدس بیگانه هستند و حتی شناخت ابتدایی از سرزمین فلسطین ندارند، دلیل شان برآورده شدن منافع شان در برگزاری تجلیل از روز جهانی قدس می باشند، تجلیل از روز جهانی قدس در سالهای اخیر گاها انسان را بیاد کامپاین دو دوره ریاست جمهوری گذشته کشور می اندازند که تعهدات افراد و اشخاص در قبال این برنامه رسیدن به منافع مالی شان هستند و بس…

در پایان امید وارم که با توفیق پروردگار به باورها و ارزشهای دینی اهمیت داده و آن را بصورت واقعی احیا نموده تا در قبال جامعه خویش و ملت های مسلمان متعهدانه احساس مسئولیت نماییم.

پی نوشت ها:

  1. فریاد های جاویدانه، ص ۲۲۶، جایگاه شهید علامه بلخی….، ص ۲۱، مجله شاهد یاران، دور جدید شماه ۶۴ ۱۳۸۹٫
  2. کوثرالنبی، چاپ دوم، ص ۴۳۷-۴۳۹ و مجموعه نور(سخنرانی های آیت الله واعظ شهید پیرامون عدالت اجتماعی).
  3. نظریات مختلف کشف ضعف اسلام، ص ۷۸ (جاپ پشاور پاکستان).
  4. صحیفه امام، جلد ۹، صفحه ۲۷۸ .
  5. سوره انبیاء، آیه ۹۲٫
  6. سوره حج، آیات ۳۹ و ۴۰٫
  7. سوره فتح، آیه ۲۹٫
  8. تحف العقول، (تهران: انتشارات اسلامیه ۱۳۵۸)، ص ۵۸٫
  9. نهج‎البلاغه، ترجمه دشتی، محمد، نامه ۴۷، ص ۵۵۸٫
  10. نهج‎البلاغه، ترجمه دشتی، محمد، نامه ۵۳، ص ۵۶۶٫

نویسنده: سیدجعفرعادلی«حسینی»