۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان » خبر و گزارش
  • شناسه : 1570
  • ۱۷ سنبله ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
  • 82 بازدید
گفتمان اخوت اسلامی
دهه محرم، دهه وحدت امت اسلامی

دهه محرم، دهه وحدت امت اسلامی

در دوازدهمین گفتمان امام حسین(ع) و اخوت اسلامی مطرح شد: به دفاع از اسلام، خون شیعه و سنی در هم آمیخته شده است. طبق سنوات گذشته همه ساله از سوی شورای اخوت اسلامی نشست مشترک میان پیروان مذاهب جعفری و حنفی تحت عنوان: گفتمان عاشورا پژوهی(امام حسین(ع) و اخوت اسلامی) برگزاری می‌گردد. به گزارش پایگاه […]

در دوازدهمین گفتمان امام حسین(ع) و اخوت اسلامی مطرح شد: به دفاع از اسلام، خون شیعه و سنی در هم آمیخته شده است.

طبق سنوات گذشته همه ساله از سوی شورای اخوت اسلامی نشست مشترک میان پیروان مذاهب جعفری و حنفی تحت عنوان: گفتمان عاشورا پژوهی(امام حسین(ع) و اخوت اسلامی) برگزاری می‌گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی؛  دوازدهمین گفتمان امام حسین(ع) و اخوت اسلامی، به ابتکار شورای اخوت اسلامی در کابل به راه انداخته شد و هدف این گفتمان همبستگی، تقریب و همبستگی پیروان مذاهب جعفری و حنفی است.

در همین رابطه اعضای شورای اخوت اسلامی می‌گوید که دهه محرم، دهه وحدت امت اسلامی است؛ لذا در این ایام بیشترین تاکید بر وحدت میان مسلمانان صورت بگیرد و مشترکات جامعه مسلمان افغانستان برجسته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، شورای اخوت اسلامی،  قبل از ظهر ۱۶ سنبله ۱۳۹۷ خورشیدی در آستانه‌ی فرا رسیدن ماه محرم و ایام عاشورای حسینی، گفتمان عاشورا پژوهی را زیر عنوان «امام حسین(ع) و اخوت اسلامی» در کابل برگزار کرد.

حجت‌الاسلام سیدجعفر عادلی حسینی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی گفت : طبق سنوات گذشته که جمع کثیری از رهبران اهل تشیع و اهل سنت در گفتمان عاشورا پژوهی حضور بهم می‌رسانید، امسال بخاطر نا امنی‌های شدید در آن سطح برنامه ریزی صورت نگرفته است.

وی افزود: که برطبق گزارش‌ها دشمنان اسلام قصد دارند تا با استفاده از پرچم‌های امام حسین(ع) بر عزاداران امام حسین(ع) حمله کنند؛ لذا مردم باید هوشیار باشند و فریب دشمنان را نخورند.

این روحانی شیعه تأکید نمود که روی‌دادهای اخیر کابل و ولایات بر روحیه شهروندان تاثیر منفی گذاشته و آنان را نگران ساخته است، از این‌رو میزان اشتراک مردم در مراسم‌های مذهبی کاهش یافته است. او در عین حال تاکید کرد که دشمن در پوشش حملات تروریستی بر اماکن مقدسه و مراسم مذهبی، در حال نابودی ارزش‌های اعتقادی مردم است.

حجت‌الاسلام سید حسن فاضل زاده، عضو شورای اخوت اسلامی نیز گفت که مهم‌ترین پیام‌های عاشورا حفظ دین اسلام و ایستادگی در برابر منافقین است؛ زیرا قیام امام حسین(ع) سبب نجات دین اسلام از انحرافات منافقین و معاندین شد.

وی تاکید کرد که ما امروز نیاز داریم تا از تفرقه‌ها دوری بجویم؛ زیرا در پشت این گونه قضایا دست‌های فتنه و نفاق دشمنان ما قرار دارد و می‌خواهد وحدت اسلامی ما را از میان ببرد.

از سوی‌هم دکتر نورالله کوثر، عضو دیگر شورای اخوت اسلامی گفت: امروز دشمنان اسلام با انجام حملات تروریستی در مساجد، مراکز آموزشی، تجمعات مردمی، شفاخانه‌ها، دانشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها تمام مناطق را نا امن ساخته و هیچ جای کشور امنیت و ثبات وجود ندارد.

وی افزود: تروریستان افراطی از دومنبع آب می‌خورد؛ یکی بی‌باوری ایمانی و دیگری اسلام هراسی دشمنان اسلام است؛ زیرا دشمنان دین اسلام از وحدت و همدلی مسلمانان می‌ترسند و در پی نفاق افکنی هستند.

به گفته‌ی مولوی کوثر اختلافات زاده دین اسلام نیست؛ زیرا نه خدا، نه پیامبر اسلام و نه امامان‌مان اجازه اختلاف ورزی را داده است، از این‌رو هر کسی که به دنبال دامن زدن به اختلافات است، از دایره دین اسلام خارج است.

آیت‌الله دکتر جعفری کندوزی، معاون نخست شورای اخوت اسلامی گفت، هر انقلابی که با فطرت انسان سازگار نباشد و نیز خدا محور نباشد، در نهایت رو به زوال خواهد بود و سرانجام فرو خواهد ریخت.

وی در این رابطه بیان داشت که قیام امام حسین(ع) دارای شاخصه‌های چون خدا محوری، عزت طلبی، عدالت خواهی، حق طلبی، آزادگی است، شاخصه‌های که با روح و روان انسان سازگاری کامل دارد.

آقای کندزی تاکید کرد که دشمن به دنبال کشاندن ما به طرف جنگ فرقه‌ای و مذهبی است؛ اما آنان بدانند که ما هرگز به سوی منازعات مذهبی نخواهیم رفت و وحدت‌مان را حفظ می‌کنیم.

معاون شورای اخوت اسلامی از حکومت خواست که امنیت مراسم مذهبی شهروندان را با کمک جستن از خود آن‌ها به گونه جدی تامین کند، هرچند که خود نیز امنیت‌مان تامین خواهیم کرد؛ ولی دولت نیز باید به وظایف خود عمل کند.

مولوی عبدالقادر ابراهیمی، رئیس کمیسیون ارتباطات شورای اخوت اسلامی گفت که محبت با امام حسین(ع) بخشی از الزامات دین اسلام است و هرکسی که با پیامبر اسلام محبت دارد، باید محبت امام حسین(ع) را نیز در دل داشته باشد، وگرنه محبتش به پیامبر پذیرفته نمی‌شود.

او نیز تاکید کرد که دهه محرم، دهه تحول و وحدت امت اسلامی است و در این دهه تمام مسلمانان باید در برابر دشمنان تفرقه‌افکن متحد شوند و انسجام خود را حفظ نمایند.

شورای اخوت اسلامی از تمام مبلغین و خطیبان مساجد می‌خواهد که در دهه عاشورا برای ایجاد وحدت میان امت اسلامی روی مشترکات جامعه تمرکز نمایند و از بیان موارد اختلافی دوری جویند.

این شورا همچنان از سوگواران حسینی می‌خواهند که برای تامین امنیت مراسم عزاداری با نیروهای امنیتی همکاری نمایند و از ایجاد مزاحمت‌های بی‌جا برای شهروندان جدا خودداری کنند.

شورای اخوت اسلامی در سال ۱۳۸۳ خورشیدی از سوی جمعی از علمای جید شیعه و سنی به هدف حفظ و ترویج اخوت اسلامی در کشور و پاسداری از ارزش‌های اسلامی در افغانستان ایجاد شد. این شورا تا کنون برای وحدت و نزدیکی مذاهب تشیع و تسنن کارهای ارزنده‌ای انجام داده است.

گفتنی است شورای اخوت اسلامی طبق سنوات سال‌های گذشته دوازدهمین گفتمان امام حسین(رضی‌الله‌عنه)‌ و اخوت اسلامی را در کابل برگزار نمودند، علاوه بر اینکه در این گفتمان سخنرانان تأکید نمودند که در محرم امسال مبلیغین کابل و ولایات  با هدف تبلیغ و تبیین درس‌های محرم و عاشورا در رسالت دینی و اسلامی خویش را اداء نمایند و ضروری است مبلغان و علمای گرامی نسبت به برگزاری مراسم عزاداری و تبیین فلسفه قیام عاشورا و نیز مواردی نظیر تبیین دستاوردهای شورای اخوت اسلامی در راستای همبستگی مردم مسلمان افغانستان  اهتمام ویژه ایی داشته باشند.

در اخیر با نشر بروشور و سرفصل دستورالعمل در پیوند وظایف مبلغین، سردسته‌های هیأت عزاداری، رسانه‌ها و اقشار مختلف مردم قرائت و در اختیار رسانه‌ها و شرکت کنندگان گذاشته شد.

گزارش از: سید نور آقا احسانی/ گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی