۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان » سیاسی
  • شناسه : 1678
  • ۲۲ حوت ۱۳۹۷ - ۲:۰۸
  • 118 بازدید
رسمیت سادات ۱
درج قوم سادات در تذکره الکترونیکی

درج قوم سادات در تذکره الکترونیکی

در نشست امروز سادات و رئیس جمهور افغانستان مطرح شد: ستر جنرال الحاج سید حسین انوری فقید، پروسه‌ی هویت خواهی سادات را آغاز کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، رئیس جمهور غنی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه۲۱ حوت ۱۳۹۷ خورشیدی در اجتماع بزرگ سادات افغانستان گفت: « فردا فرمان تقنینی در رابطه به […]

در نشست امروز سادات و رئیس جمهور افغانستان مطرح شد:

ستر جنرال الحاج سید حسین انوری فقید، پروسه‌ی هویت خواهی سادات را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، رئیس جمهور غنی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه۲۱ حوت ۱۳۹۷ خورشیدی در اجتماع بزرگ سادات افغانستان گفت: « فردا فرمان تقنینی در رابطه به درج قوم سادات در تذکره الکترونیکی صادر می‌گردد.»

در این نشست بیش از ۱۰۰۰ تن از علما، متنفذین، رهبران سیاسی،  بزرگان، جوانان و نمایندگان مراکز و نهادهای فرهنگی و مدنی سادات در ارگ ریاست جمهوری از سوی رئیس جمهور، جمهوری اسلامی افغانستان دعوت شدند.

محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، بعد از ظهر امروز با تعداد کثیری از بزرگان، متنفذین، علما و جوانان قوم سادات در قصر سلام‌خانۀ ارگ دیدار کرد. در این دیدار که سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری و شماری از اراکین بلند‌رتبۀ دولتی نیز حضور داشتند، رئیس‌جمهور غنی در صحبت‌هایش گفت: امروز جای افتخار است که نمایندگان قوم سادات در خانۀ خود، ارگ ریاست‌جمهوری حضور دارند.

رئیس‌جمهور کشور ضمن اتحاف دعا به روح شهید سید مصطفی کاظمی و مرحوم سترجنرال سید حسین انوری، خطاب به قوم سادات گفت: که فردا برای شناختن سادات افغانستان بحیث یک قوم، فرمان تقنینی صادر می‌گردد.

رئیس‌جمهور گفت: سادات افغانستان یک نمونه و مفکوره‌ی است که در علوم اجتماعی برایش سرمایۀ معنوی می‌گویند و این از نسب تان سرچشمه می‌گیرد.

وی افزود: احترام به شخصیت، سیرت و مقام پیشوای بشریت حضرت محمد(ص) به ‌گونۀ دایمی در خون هر افغان و مسلمان است و همیشه در سختی‌ها و انتخاب دشوار، سیرت محمد(ص) در پیش روی ما بوده و خواهد بود.

رئیس‌جمهور غنی از قوم سادات بابت چپن سفید که به وی هدیه کردند، تشکر نموده و گفت: این چپن پیام صلح، هم‌زیستی و وحدت ملی را دارد و ما صلح پایدار و باعزت برای تمام افغان‌ها می‌خواهیم و این صلح، قومی و سمتی نیست، بلکه سُچه افغانی است.

همچنان سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری نیز در این محفل گفت: سادات در دنیای اسلام، از اخلاف پیامبر(ص)، سلالۀ فاطمه الزهرا و نسل اهل بیت پیامبر هستند.

وی افزود: ما در سطح حکومت، مردم و جامعۀ افغانستان، به سادات احترام خاص داریم و به نقش تاریخی و جایگاه‌شان واقف هستیم. این قوم در ۱۴ قرن، خدمات بزرگی را انجام داده است و از میان آن‌ها شخصیت‌های بزرگی همچون سید جمال الدین افغان که در سطح جهان اسلام و بین‌المللی چهرۀ شناخته شده است و علامه سید اسماعیل بلخی که شخصیت مبارز، سیاستمدار، خطیب توانا و شاعر نام‌دار وطن است، برخاسته اند.

معاون دوم رئیس‌جمهور تاکید کرد: به اساس قانون اساسی کشور، ملت افغانستان از تمام اقوام کشور تشکیل یافته و این هویت کلان ملی، نباید ما را از وحدت ملی و منافع ملی غافل سازد. وی هرنوع صدای نفرت‌پراگنی و تفرقه‌افگنی بین قوم هزاره و سادات را صدای دشمن دانست.

دانش گفت: در رابطه به پیشنهاد رسمیت‌یافتن قوم سادات در کنار ۱۴ قوم دیگر، من کاملاً نظر موافق دارم و در این مورد هیچ نوع منع قانونی و حقوقی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام سید سکند شاه بلاغی به نمایندگی از سادات اهل تشیع صحبت نمود، صلح و امنیت را آرزوی دیرینۀ مردم افغانستان عنوان‌کرد وگفت: مردم ما علاقمند صلح و ثبات دایمی هستند و صلح مهم‌ترین مسئله‌ی ملی می‌باشد.

وی، یاد خاطره‌ی فقید سترجنرال سید حسین انوری را گرامی داشته و گفت: ستر جنرال الحاج سید حسین انوری فقید، پروسه هویت خواهی سادات را آغاز کرد.

بلاغی افزود: قوم بزرگ سادات همانطوری که همیشه حامی و پشتیبان صلح و برنامه های صلح طلبانه به رهبری حکومت بوده، در این برهه حساس تاریخی نیز  از طرح‌های حکومت در راستای صلح پایدار و همه شمول و برگزاری انتخابات شفاف، قاطعانه حمایت می کند.

وی ضمن اینکه خواستار درج قوم سادات در تذکره الکترونیکی گردید، برگزاری انتخابات شفاف را تنها راه بیرون‌رفت افغانستان از مشکلات خواند و تاکید کرد که هیچ بدیل دیگری، قابل پذیرش نیست.

بلاغی به نمایندگی از قوم سادات افغانستان، به رئیس  جمهور حکومت مطرح نمود: درج قومیت سادات در تذکره الکترونیکی در قالب فرمان تقنینی به عنوان حق شهروندی خود می‌دانند.

او در خاتمه به نمایندگی از سادات افغانستان یاد و خاطره‌ی مرحوم انوری گرامی داشته و گفت: به روح بزرگ الحاج ستر جنرال سید حسین انوری فقید درود می‌فرستم که پروسه‌ی هویت خواهی سادات را آغاز کرد و نیز تقدیر و تشکر می کنم از جناب آقای سید ناصر سادات عطایی و همکاران شان که این پروسه مهم را به خوبی مدیریت کردند.

در این دیدار سید اسحق گیلانی به نمایندگی از سادات اهل سنت در مورد قوم سادات صحبت کرد و گفت: افغانستان مانند یک باغ زیبا است که از گل‌دسته‌ی  بنام افغان ساخته شده و ما بنام افغان افتخار می‌کنیم.

او از رئیس جمهور تقاضا نمود که براى ثبت نام سائر اقوام همسو نیز فرمان صادر کند.

همچنان بی‌بی نگارین کیانی به نمایندگی از سادات اسماعیلیه صحبت نمود و ضمن ستایش از برنامه‌های اقتصادی رئیس‌جمهور و تطبیق پروژه‌های بزرگ ملی، گفت که قوم سادات و سایر مردم افغانستان از مدیریت راهبردی شما در زمینۀ‌های مختلف حمایت می‌کنند.

گفتنی است که در پایان محفل از سوی سادات لوح تقدیر به نمایندگی از قوم سادات اهدا و یک ثوب چپن توسط حاج سید خلیل انوری به شانه‌ی رئیس‌جمهور به پاس قدر دانی انداخته شد.

پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی/ سید رضا احسانی

https://www.youtube.com/watch?v=Q1k4IOF1V1E&feature=youtu.be