۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش » معرفی کتاب و پژوهشگران
  • شناسه : 2163
  • ۲۰ اسد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
  • 101 بازدید
Photo 2019 06 11 13 31 34
جامعه عاشورایی زمینه‌ساز ظهور

جامعه عاشورایی زمینه‌ساز ظهور

(درس هایی از عاشورای حسینی برای منتظران ظهور مصلح جهانی) صاحب اثر: حجت الاسلام سید جعفرعادلی«حسینی» (شامل 14 سخنرانی) صفحه‌آرا و طراح جلد: سيدعباس‌حسيني ناشر: مجمع فرهنگي بقيه‌الله(عج) کابل تيراژ: 2000 جلد نوبت چاپ: اول؛ بهار 1397 خورشیدی   پیش‌سخن جامعه عاشورایی؛ زمینه‌ساز ظهور (درس هایی از عاشورای حسینی برای منتظران ظهور مصلح جهانی) پس […]

(درس هایی از عاشورای حسینی برای منتظران ظهور مصلح جهانی)

صاحب اثر: حجت الاسلام سید جعفرعادلی«حسینی» (شامل 14 سخنرانی)

صفحه‌آرا و طراح جلد: سيدعباس‌حسيني

ناشر: مجمع فرهنگي بقيه‌الله(عج) کابل

تيراژ: 2000 جلد

نوبت چاپ: اول؛ بهار 1397 خورشیدی

 

پیش‌سخن

جامعه عاشورایی؛ زمینه‌ساز ظهور

(درس هایی از عاشورای حسینی برای منتظران ظهور مصلح جهانی)

پس از عاشورای 1439 هجری قمری(9 میزان 1396 خورشیدی)، 21 محرم 1439 هجری قمری(20 میزان 1396 خورشیدی)‌ اولین نشست، شب جمعه با همت مجمع فرهنگی بقیه‌الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مقیم کابل آغاز گردید.

مجمع فرهنگی بقیه‌الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف)  افتخار این را دارد که هر پنج شنبه شب(شب جمعه) برنامه های توسل، تربیت و اخلاق از قبیل قرائت دعای کمیل، سخنرانی، ذکر مصیبت  و دیگر اعمال ایمانی وارده را با حضور جمعی از مشتاقان و جوانان برگزار نمایند.

در اولین نشست سلسله مباحث«جامعه عاشورایی؛ زمینه‌ساز ظهور» حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی،  شناخت عاشورای حسینی را زمینه ظهور مصلح جهانی دانست و افزود: در زیارت عاشورا که یک حدیث قدسی مربوط به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، می‌خوانیم: «فاسئل الله الذی اکرمنی بمعرفتکم» یعنی به برکت شما من گرامی‌داشته شده ام. به عبارت دیگر پیوند با امام حسین(علیه‌السلام) و حادثه عاشورا راه عظمت و بزرگی است.

رئیس مجمع فرهنگی بقیه‌الله(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه الشریف) عاشورای حسینی را تجلی اسلام عملی و قرآن و سنت دانست و گفت: تمام دین در عاشورا جلوه عملی پیدا کرده و اگر در آیات قرآن تاکید به اخلاق شده و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) هدف خود از بعثت را تکمیل مکارم اخلاق فرموده، نمونه عملی آن را در مبارزه عاشورا می‌توان دید.

وی افزود: فهم و درک عاشورا برای دنیایی که تمدن آن براساس خودگرایی و فردگرایی شکل گرفته، بسیار سخت است. چون نمی‌تواند درک کند که چگونه ممکن است یک انسان همه چیز خود را فدا کند تا دیگران پیشرفت کنند. یعنی کسی که خود و فرزندان وزندگی خود را برای رضای پروردگار فدا می‌کند ولی درقبال آن هیچ چیزی به دست نمی‌آورد و می‌گوید من همه چیز خود را دادم تا جامعه بشری رشد پیدا کند برای آنان قابل درک نیست.

همچنین در این نشست جنرال حاج سید خلیل الله انوری در تفاوت وضعیت جامعه عرب قبل و بعد از ظهور اسلام با بیان حقایق تاریخی در رابطه صلح حُدیبیه و الگو قرار دادن آن در شرایط فعلی کشور و اهمیت صلح حدیبیه گفت: صلح حدیبیه یکی از شگفتی‌های تاریخ اسلام و از نشانه‌های خرد سیاسی ـ الهی رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) است که تأثیر شگرفی در روند توسعه دین اسلام داشت. این واقعه از آن جهت که به معماری شخص رسول اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) صورت گرفته و مورد اتفاق همه مسلمین بوده و گرفتار چالش اختلافات فرقه‌ای نشده است می‌تواند در کنار دیگر اصول، به عنوان یکی از اصول سیاست اسلامی‌جای گیرد. به همین جهت شناخت دقیق این حادثه مهم سیاسی، ضرورت می‌یابد.

این عضو مجمع فرهنگی بقیه‌الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف)‌  افزود: صلح حدیبیه بدان جهت که سرآغازی بر دوره جدید گسترش اسلام است، یک نقطه عطف به شمار می‌رود. در 27 رجب حضرت محمد(صلی‌الله علیه وآله) به پیامبری برگزیده شد و تا سه سال به صورت پنهانی مردم را به دین اسلام فرا خواند. پس از این مرحله، دعوت عمومی‌در مکه آغاز گشت که با دشواری‌های فراوان و پیروان اندک همراه بود.

در مرحله سوم، هجرت به مدینه رُخ داد و اسلام پایگاه مستحکمی‌یافت و دولت اسلامی‌تشکیل شد. در این مرحله عمده کاری که صورت گرفت، دفاع از موجودیت این نهال نوپا در برابر هجوم قریش و قبایل مهاجم و غارت‌گر حجاز بود.

مرحله چهارم دعوت، از واقعه صلح حدیبیه آغاز شد. ویژگی بسیار مهم این واقعه آن است که به فتح مکه و فروپاشی نظام شرک ختم شد و به همین جهت خداوند متعال از آن به عنوان «فتح‌المبین» یاد کرده است، این فتح‌المبین سیاسی، علی‌رغم ظاهر سازش‌گونه‌اش موجبات گسترش اسلام و انهدام نظام شرک را فراهم ساخت. اسلام عزیز جغرافیای شرک را با شمشیر فتح نکرد، بلکه با تبلیغ و ترویج دین، حوزه نفوذ خود را گسترش داد. مدینه به وسیله قرآن فتح شد. مردم سایر مناطق نیز هیچ کدام به ایمان آوردن مجبور نشدند. آن صفحاتی از تاریخ اسلام که با شمشیر رقم خورده، نه برای تحمیل دین بلکه برای دفاع از کیان اسلام و تأمین امنیت مسلمین در برابر هجوم «قبایل غارت‌گر» و «دشمنان متجاوز» بوده است. آنان که ایمان آورده‌اند، از راه کلام و استدلال مسلمان شدند.

وی در رابطه با بحث جامعه عاشورایی افزود: سرمشق قرار دادن برنامه های پیامبررحمت(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و الگو گرفتن از رفتار و کردار امام حسین (علیه‌السلام) مخصوصا از عوامل و انگیزه‌ی قیام آن حضرت در نهضت عاشورای سال 61 هجری قمری، جامعه مان را ‌عاشورایی و درس هایی را از این قیام و نهضت ماندگار جهت آمادگی ظهور مصلح جهانی داشته باشیم.

همچنان در سلسله مباحث «جامعه عاشورایی؛ زمینه‌ساز ظهور» حاج سید خلیل الله انوری و حجت الاسلام سید جاوید شکیب‌زاده از اعضای مجمع فرهنگی بقیه‌الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف) طی 14 نشست که متبرکا به نام 14 معصوم(علیهم السلام) برگزار گردیده بود، آنان نیز در کنار رئیس مجمع فرهنگی بقیه‌الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف) موعات انتخاب شده را به بحث گرفتند، اما این مجموعه، فقط محتوای سخنرانی حجت الاسلام سید جعفرعادلی«حسینی»  که به همت مجمع فرهنگی بقیه‎الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحت عنوان: «جامعه عاشورایی؛ زمینه‌ساز ظهور» تدوین یافته به دست نشر سپرده می‌شود.

گفتنی است که در پایان نشست، اعضای مجمع با ذکر مصیبت و سینه زنی یاد و خاطره‌ی اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) و یاران فداکارش را با صدای نغمه سرایان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) هریک؛ سید محمد حسینی، سید شاه آغا احمدی، سید نورآغا احسانی،‌ سید محمدرضا(عرفان) عادلی،‌ سید مهدی عادلی و‌ سید عمران علوی با مدیریت مداح اهل‌بیت(علیهم‌السلام) سید ابوالقاسم جوادی، زنده نگه داشتند.

«انما یتقبل الله من المتقین»

 

با احترام

سید رضا جوادی

عضو مجمع فرهنگی بقیه‌الله(عج)