۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 1994
  • ۰۸ حوت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
  • 113 بازدید
Musabeqa 1
کتابخوانی بزرگ سیره و رفتارشناسی امام علی(ع) در کابل برگزار شد

کتابخوانی بزرگ سیره و رفتارشناسی امام علی(ع) در کابل برگزار شد

  صبح امروز 8 حوت 1399 خورشیدی، همزمان با میلاد امام علی(ع)، مسابقه‌ی بزرگ کتابخوانی «سیره و رفتارشناسی امام علی(ع)» در کابل برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، به مناسبت میلاد حضرت علی(ع)، بخش فرهنگی شورای محلی چنداول کابل، اعلام نتایج مسابقه‌ی بزرگ کتابخوانی «سیره و رفتار شناسی امام علی(ع)» اثر حجت‌الاسلام […]

 

صبح امروز 8 حوت 1399 خورشیدی، همزمان با میلاد امام علی(ع)، مسابقه‌ی بزرگ کتابخوانی «سیره و رفتارشناسی امام علی(ع)» در کابل برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، به مناسبت میلاد حضرت علی(ع)، بخش فرهنگی شورای محلی چنداول کابل، اعلام نتایج مسابقه‌ی بزرگ کتابخوانی «سیره و رفتار شناسی امام علی(ع)» اثر حجت‌الاسلام سید جعفرعادلی«حسینی» را صبح امروز(جمعه 9 حوت 1399 خورشیدی) با اشتراک جمع کثیری از نوجوانان و جوانان دختر و پسر در مسجد امام زین العابدین(ع) واقع چنداول کابل برگزار شد.

استاد سید محمد کبیر حیدری مسئول بخش فرهنگی شورای محلی چنداول گفت: به مناسبت ولادت با سعادت حضرت  امام علی(ع)، نتایج مسابقه‌ی بزرگ کتابخوانی با عنوان«سیره و رفتار شناسی امام علی(ع)»  نوشته‌ی حجت‌الاسلام سید جعفرعادلی حسینی، یک روز قبل برگزار و در این محفل اعلام نتایج و جوایز به مقام‌های برتر اهدا می‌گردد.

همچنان حجت‌الاسلام سید جعفرعادلی حسینی رئیس سازمان جهاد فرهنگی طی سخنانی به ویژگی‌های امام علی(ع) پرداخت که تفصیل سخنرانی وی در ادامه‌ی گزارش حضور خوانندگان محترم ارائه می‌شود:

—————————————

در آغاز محفل میلاد مسعود مولود کعبه، جانشین بلا فصل رسول‌الله الاعظم(ص) مولی‌الموحدین حضرت امام علی(ع) برهمه شیفتگان امامت و ولایت مبارک‌باد!

تشکر و سپاسگذاری می‌نمایم از دست اندرکاران و برگزار کنندگان این محفل که همزمان با میلاد امیرالمومنین حضرت علی(ع) مسابقه‌ی بزرگ کتابخوانی، کتاب«سیره و رفتارشناسی امام علی(ع)» که با پیشنهاد بخش فرهنگی شورای محلی چنداول و با همت برادران محترم جناب استاد سید محمد کبیر حیدری و جناب مصطفی اکبر برگزار و چاپ کتاب با حمایت مالی خیر و نیکوکار حاج سید عارف امین زاده انجام شد.

این کتاب در پنج بخش تنظیم و امید وارم نسل جوان با سرمشق قرار دادن سیره و رفتار حضرت علی(ع) در همه‌ی زمینه‌ها عملی نمایند.

بدون شک، پیش‌رفت و توسعه اسلام، اخلاق اجتماعی، حقوق بشر و رعایت اقلیت‌ها، رعایت اخلاقیات جنگ و صلح پذیری، سیاست داخلی و خارجی با حفظ وحدت و همبستگی امت اسلامی مدیون و مرهون امام علی(ع) است.

با آنکه با بی مِهری‌های که نسبت به آن حضرت انجام شده بود، اما امیرالمومنین(ع) بهترین مشاور در امور اقتصادی، سیاسی، نظامی، قضایی و علمی با خلفاء بود که در این مجموعه حکایاتی از تلاش آن حضرت برای حفظ وحدت اسلامی به میان آمده و در این فرصت کوتاه صرفاً به دو ویژگی امام علی(ع) از نظر دانشمندان اهل سنت و مسیحیت می‌پردازم:

ویژگی اول برتری مقام امام علی(ع) نسبت به سایر صحابه:

كَرَمَ اللّه وَجْهَهُ از دیگر امتیاز امام علی(ع) که بخشى از اهل تسنن وقتى كه نام مبارك حضرت على(ع) را به زبان مى‌آورند، مى‏گويند: «كرم اللّه وجهه» خداوند بر مقامش بيفزايد و فقط در باره حضرت على(ع) اين جمله را مى‌گويند، ولى در باره ساير صحابه، جمله (رض) مى‌گويند، در اين كه چرا در شأن حضرت على(ع) چنين مى‌گويند.

فيلسوف مشهور جلال الدين دوانى (متوفى 908 هجرى قمرى) كه از علماى بزرگ اهل تسنن مى‌گويد: اين دو جمله در باره حضرت على(ع) به دو علت است.

1. در ميان صحابه تنها امام على(ع) بود كه قبل از بلوغ اسلام آورد و هرگز بت پرستى نكرد، یعنی برخلاف تعداد از صحابه که در زمانی از حیات شان بت پرستی نمودند و خداوند از آن‌ها راضی شود.

2. زمانى كه فاطمه دختر اسد مادر حضرت على(ع) به آن حضرت حامله بود هرگاه محمّد بن عبداللّه(ص‏) پيامبر آينده را مى‌ديد ناگهان به احترام آن حضرت بر مى‌خواست و احترام مى‌كرد.

محمد امین(ص) روزى به او گفت:«اى مادر!توحامله هستى من راضى نيستم براى من اين‌گونه از جا بر خيزى.» فاطمه عرض‌كرد: «سوگندبه خدا هرگاه شمارا مى‌بينم بچه كه دررحم دارم به گونه جا به جا مى‏شودكه مرا ناگزير مى‌سازد تا از جا بلند شوم.»

حضرت علی(ع) مرد عمل بود، مثل برخی مدعیان جهادی امروزی نبود که پشت به جهاد و ارزش‌ها نماید، حقيقت اين است كه همانطوريكه تمام مكاتب علمى عالم از آوردن كتابى همانند قرآن عاجزند، همه مكاتب تربيتى جهان نيز هرگز قادر نخواهند بود همچون على(ع) راتربيت كنند و او دست پرورده رسول خـدا (ص) و دوّمـين شخصيت بى مانند اسلام است.

ویژه گی دوم امام علی(ع) تواضعش در برابر ضعفا و مستمندان بود. امام علی(ع) در عین زهد، جهاد در راه خدا را برگزید او در عین مهربانی نسبت به بیچارگان، به فتح قلعه‌های ستم همت گماشت و در راه کمک به درماندگان، کاخ دشمنان را با خاک یکسان کرد و در مکارم اخلاق، به حدّ اعلی رسید. تاریخ گواهی می‌دهد که او با آنکه هزاران پیرو داشت، در شجاعت بی نظیر بود، اما در برابر یک طفل یتیم متواضعانه رفتار می‌نمود، جرج سمعان جرداق نویسنده متفکر مسیحی در کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» پیرامون امام علی(ع) در سال ۱۳۳۵ خورشیدی در بیروت منتشر و در جهان اسلام مورد توجه وسیع قرار گرفت، او در آن‌جا می‌نویسد: من وقتی که خواستم داستان کودک نوازی او را بنویسم، آنچنان تحت تأثیرقرار گرفتم و نتوانستم جلو اشکم را بگیرم، هربار چند سطر از داستان را می‌نویشتم، با ریختن اشک‌هایم نوشته پاک می‌شد.

آن‌های که ادعای مبارزه و جهاد به دفاع از ارزش‌های دینی دارند و شعار پیروی از امیرالمومنین(ع) سر می‌دهند،‌ بالخصوص رهبران احزاب سیاسی و تیکه‌داران قومی این‌گونه با خانواده‌های شهدا و فرزندان یتیم برخورد می‌کنند، حد اقل احوال‌گیری از آسیب دیدگان جنگ‌های چند دهه‌ی اخیر می‌نمایند، نمونه‌أش همین چنداول کابل، زمانی بزرگترین شخصیت‌های علمی و فرهنگی را داشت و هرکدام در جامعه‌ی تاریک و نابسامان این کشور مصدر خدمات فراوان شدند، با تجاوز روس‌ها به این کشور، اولین قیام از همین منطقه آغاز شد و عده‌ی به دروغ ادعای رهبری نمودند، در حالی‌رهبران واقعی قیام چنداول کسانی بودند که امروز کسی از آن‌ها سخن نمی‌گویند، آنانی‌ که فاجعه‌ی خونین سال 1371 خورشیدی چنداول را خلق نمودند، امروز مدعی حقانیت هستند.

گفتنی است که در این مسابقه سه تن از پسران و دختران مقام برتر و 10 نفر دیگر از کسانی که نمرات بالا در مسابقه گرفتند، به آنان نیز جوایزی اهدا شد.

گزارش از: پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی