۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 2063
  • ۲۹ اسد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
  • 45 بازدید
موضع شورای عالی علمای امامیه افغانستان در عاشورای امسال

موضع شورای عالی علمای امامیه افغانستان در عاشورای امسال

موضع شورای عالی علمای امامیه افغانستان همزمان با آغاز سال هجری قمری و به مناسبت فرا رسیدن عاشورای 1443 هجری قمری(28 اسد 1400 خورشیدی) در حضور خبرگزاری اخوت اسلامی و پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی پیرامون اوضاع جاری کشور در ایام عزاداری نوه پیامبراسلام(ص) حسین ابن علی(ع) محرم را ماه تبلیغ و رسالت علمای دین […]

موضع شورای عالی علمای امامیه افغانستان همزمان با آغاز سال هجری قمری و به مناسبت فرا رسیدن عاشورای 1443 هجری قمری(28 اسد 1400 خورشیدی) در حضور خبرگزاری اخوت اسلامی و پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی پیرامون اوضاع جاری کشور در ایام عزاداری نوه پیامبراسلام(ص) حسین ابن علی(ع) محرم را ماه تبلیغ و رسالت علمای دین را در این ایام با اهمیت خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی از کابل، حجت­الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» معاون اول شورای عالی علمای امامیه افغانستان با تسلیت فرا رسیدن روز عاشورا بر رسالت علمای مستقل و غیر وابسته تأکید نموده و افزود:

محرم ماه عزا و عاشورا روز حماسه و ایثار، روز فریاد مظلومانه «هل من ناصر ینصرنا» برگوش تاریخ، روز یاران، روزعباس برادر وفادار، روز زینب پیام رسان نهضت عاشورا است. ایام سوگواری سالار شهیدان حسین ابن علی(ع) و یاران وفادارش را به همه شیفتگان امامت و ولایت و تمام مسلمانان جهان و امت اسلامی تسلیت می­گویم و در این فصل که ماه تبلیغ هست امید وارم علمای خدوم، خوشنام، مستقل و غیر درباری به انجام رسالت دینی بیش از هر زمان دیگری همت گمارند.

حجت­الاسلام حسینی با اشاره به فجایع چهار دهه­ی گذشته­ی افغانستان گفت:

مردم افغانستان بیش از چهار دهه شاهد فجایع خونین و تحولات غم انگیز در کشور خود بودند؛ 43 سال قبل از امروز در ماه محرم جمع کثیری از اقشار مختلف مردم این سرزمین به جرم مسلمان بودن توسط کمونیست­ها قتل عام شدند که در ردیف اول این قربانیان عالمان دین قرار داشتند.

رییس جهاد فرهنگی با اشاره به حاکمیت­های احزاب چپی کمونیستی، اسلامی و جهادی و پسا جهاد افزود:

7 ثور 1357 خورشیدی کودتای خونین کمونیست­ها، سیاه ترین روز در تاریخ افغانستان و آغاز فجایع که متأسفانه تا کنون ادامه دارد.

8 ثور 1371 خورشیدی در اثر قدرت طلبی­های عده­­ای از رهبران نالایق به اصطلاح جهادی و تفنگ بدوشان غیر مسئول که حتی با حکومت مورد توافق خود در اثر جنگ­های خونین خانمانسوز داخلی، شهر کابل را ویران و مردم آواره شدند و در اثر عملکرد نادرست آن­ها گروه طالبان بر کشور مسلط شد.

اواخر سال 1380 خورشیدی، اجلاس بُن شکل گرفت؛ پس از آن حضور جامعه­ای جهانی و در رأس آن امریکا مشکلات و مصائب غم انگیز را برای مردم افغانستان خلق نمود، بحث خفت بار و ننگین اقوام اقلیت و اکثریت که خلاف دستورات اسلام، عقل و حقوق شهروندی هست که باعث دامن زدن به اختلافات قومی و قدرت حاکمه در اختیار تیکه داران قومی و خانواده­های خاصی قرار داشت و اینک تحولات جدی دیگری در راه هست.

معاون شورای عالی علمای امامیه افغانستان بر مطالبات این شورا از نظام آینده خواست:

از نظام آینده انتظار می­رود که با در نظر گرفتن حقوق همه اقشار مختلف جامعه و اتباع افغانستان از تداوم مصیبت با تدبیر، جلوگیری نموده و از آنجایی که پیروان مذهب اثنی عشری امامیه کنار مجاهدین اهل سنت در برابر متجاوزین از این سرزمین دفاع و جهاد نمودند، ممکن برخی نظامیان احزاب به اصطلاح جهادی سنی و شیعه مشغول جنگ­های خانمانسوز داخلی بودند، اما عده­ای دیگر از مجاهدین شیعه در اخراج متجاوزین نقش برجسته داشتند و به عنوان نمونه: جبهه خاتم­الانبیا(ص) و قبرستان شهدای اهل تشیع در منطقه­­ای پشتون نشین جاجی ولایت پکتیکا بزرگترین دلیل برای فرا مذهبی بودن بخش از اهل تشیع هست، چریک­های مجاهدین اهل تشیع در پایتخت کشور مُخ روس­ها را به فغان آورد که  بیانگر حضور پیروان اهل­بیت(ع) در این کشور را می­رساند و نباید این قشر عظیم را نادیده گرفت.

انتظار شورای عالی علمای امامیه افغانستان از امارت اسلامی  و هر نظام دیگر این است که در حفظ و مصئونیت رسمیت مذهب جعفری و قانون احوال شخصیه اهل تشیع و حقوق حقه سی درصدر جمعیت شهروندان کشور متشکل از اقوام هزاره، سادات، قزلباش، بیات، فارسی زبان­های قندهار، پشتون، تاجیک و ترک تبارهای اهل تشیع که از پیروان مذهب اثنی عشری امامیه افغانستان هستند نادیده نگیرند و مبادا اشتباهات حکومت مجاهدین، حاکمیت تحریک طالبان، اجلاس بُن و عصر دموکراسی تکرار شود.

این عالم دین با مطرح نمودن دغدغه­های سی درصد جمعیت اهل تشیع گفت:

شورای عالی علمای امامیه افغانستان در ادامه جلسات متعدد که با نمایندگان با صلاحیت امارت اسلامی در خارج و داخل کشور داشتند خط سرخ اهل تشیع مطرح و هیچ خواست و منافع شخصی و گروه در ن نبوده، جز دغدغه­های اهل تشیع، مجدداً این شورا به مطالبات چهارگانه حقه شهروندان اهل تشیع تأکید می­دارند، حفظ و مصئونیت مذهب جعفری در قانول اساسی کشور، قانون احوال شخصیه اهل تشیع، تأمین امنیت مراکز مذهبی، فرهنگی و اجتماعی و سهم شان در نظام آینده از خواست­های بر حق شان می داند و این شورا از نظامِ استقبال می­کند که در آن حقوق تمامی شهروندان کشور و سی درصد جمعیت پیروان مذهب جعفری درنظر گرفته شود.

شورای عالی علمای امامیه افغانستان با تمام توان و امکانات برای حضور اهل تشیع بر اساس لیاقت و شایستگی کنار پیروان مذهب حنفی اهل سنت برای عملی شدن حقوق شهروندی خویش بصورت عادلانه تلاش و چانه زنی می­نمایند.

شورای عالی علمای امامیه افغانستان آرزومند قطع مداخلات خارجی­ها در امور داخلی مردم این سرزمین است.

امید وارم که در آینده فضای برادری دینی و اخوت اسلامی میان پیروان مذاهب اسلامی در افغانستان استحکام یابد.

گزارش از پایگاه اطلاع رسانی جهادی فرهنگی / کابل / افغانستان

10 محرم 1443 خورشیدی / 28 اسد 1400 خورشیدی