من با مرحوم حضرت آیتالله وحیدی سابقهای آشنایی طولانی و حدود پنجاه سال در افغانستان و ایران دارم. در سال 1353 خورشیدی حکومت وقت عراق ما را از نجف اشرف اخراج نمودند، من در کابل به مدرسه محمدیه آیتالله العظمی شهید واعظ مستقر شدم و سه سال در آنجا مشغول تحصیل علوم حوزوی بودم و […]
من با مرحوم حضرت آیتالله وحیدی سابقهای آشنایی طولانی و حدود پنجاه سال در افغانستان و ایران دارم.
در سال 1353 خورشیدی حکومت وقت عراق ما را از نجف اشرف اخراج نمودند، من در کابل به مدرسه محمدیه آیتالله العظمی شهید واعظ مستقر شدم و سه سال در آنجا مشغول تحصیل علوم حوزوی بودم و یکی از اساتید من در کتاب قوانین مرحوم آیتالله وحیدی بود و استاد دیگرم در لمعه و رسائل مرحوم آیتالله سید حسین جان فاضل بود، من از آن زمان به عنوان یک شاگرد مدرسه محمدیه مورد احترام شهید واعظ مرحوم وحیدی بودم و هرچند من شاگرد بلا واسطه حضرت آیتالله العظمی شهید واعظ نبودم، ولی در امتحانات سه سالهی مدرسه محمدیه، ممتحن شخص حضرت آیتالله واعظ بود و من همیشه مورد محبت ایشان بودم.
مرحوم آیتالله وحیدی به عنوان استادم، من برای ایشان در افغانستان و ایران احترام قائل بودم و هروقت آیتالله وحیدی مرا میدید و میگفت فاضلی رساله چاپ نکردید؟
من میگفتم که آن قدر بی ادبی نخواهم کرد تا زمانی که استادم رساله چاپ نکند، من چنین کاری نخواهم کرد.
آیتالله وحیدی از شخصیتهای برجسته و از شاگردان درجه یک آیتالله العظمی شهید واعظ بود که در درسهای کفایه و خارج اصول آیتالله العظمی شهید واعظ شرکت مینمود و علاوه بر آن، او علاوه بر اینکه یکی از منبریهای برجستهی حوزه علمیه بود، در مدرسه محمدیه تدریس مینمود و از شاگردان مبرز آیتالله العظمی شهید واعظ و مورد احترام ایشان بود، مرحوم آیتالله وحیدی از اساتید برجستهی سطوح عالیه بودند و کفایه را تدریس میکرد و شاگردان زیادی را تربیت نمود که امروز از شخصیتهای برجسته در حوزه علمیه قم هستند و شاید ذکر نام برخی آنان صلاح نباشد و آیتالله وحیدی در آن زمان به عنوان مدرس و خطیب مطرح بود.
آیتالله وحیدی در حوزه علمیه قم نیز به دروس خارج فقه و اصول مراجع شرکت مینمود و خودش نیز کرسی تدریس داشت و یکی از اساتید مبرز و برجستهی حوزه علمیه بودند، ایشان هم به عنوان مدرس و هم خطیب و منبری مشهور بود و در بین حوزویها کم اتفاق میافتد که یک نفر در هردو موضوع یعنی خطابه و تدریس موفق باشند چون هرکدام یک بخش جداگانه است و ممکن کسی مدرس باشد ولی خطیب نیست و همین طور برعکس ولی ایشان در هردو بخش و دو بُعد موفق بود و من گاهاً با خود فکر می کردم که اگر آیتالله وحیدی خطابه و منبر و جلسات مردمی را کم میداشت و متمرکز به تدریس میشد، او یکی از کسانی بود که صلاحیت مرجعیت را داشت و زمینه برای ایشان فراهم بود.
آیتالله وحیدی فعالیتهای جهادی نیز داشت و از جهاد افغانستان حمایت نمود و همینطور در نویسندگی نیز موفق بود و یکی از آثارش در باره وهابیت جواب خوبی را به شبهات ارائه کرده بود و اگر ایشان در نویسندگی قلم خوبی داشت و همین طور در تدریس و خطابه نیز توفیقات زیادی داشت.[1]
[1]. گفتگوی ویژه پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی با آیتالله العظمی شیخ محمد باقر فاضلی بهسودی.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت برای جهاد فرهنگی افغانستان محفوظ است و هر گونه کاپی برداری از مطالب این وبگاه با ذکر منبع بلامانع میباشد.