۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » افغانستان » خبر و گزارش
  • شناسه : 1573
  • ۱۸ سنبله ۱۳۹۷ - ۰:۴۳
  • 116 بازدید
فاتحه حاجی شاه
مراسم ترحیم حجت‌الاسلام حاج سید محمد رضا عالمی در کابل برگزار شد

مراسم ترحیم حجت‌الاسلام حاج سید محمد رضا عالمی در کابل برگزار شد

پنج‌شنبه گذشته ۱۵ سنبله ۱۳۹۷ خورشیدی فرزندان و بستگان حجت‌الاسلام حاج سید محمد رضا عالمی، مراسم ترحیم آن مرحوم را در قل سید آبدره برگزار نمودند، جمعه ۱۶ سنبله در قم و امروز شنبه ۱۷ سنبله ۱۳۹۷ خورشیدی با حضور شخصیت های علمی، اساتید حوزه و دانشگاه، متنفذین قومی، رهبران و نمایندگان احزاب سیاسی، اعضای […]

پنج‌شنبه گذشته ۱۵ سنبله ۱۳۹۷ خورشیدی فرزندان و بستگان حجت‌الاسلام حاج سید محمد رضا عالمی، مراسم ترحیم آن مرحوم را در قل سید آبدره برگزار نمودند، جمعه ۱۶ سنبله در قم و امروز شنبه ۱۷ سنبله ۱۳۹۷ خورشیدی با حضور شخصیت های علمی، اساتید حوزه و دانشگاه، متنفذین قومی، رهبران و نمایندگان احزاب سیاسی، اعضای شورای ملی و سنا و اقشار مختلف مردمی در مسجد رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) واقع شهرک خاتم‌الانبیا(صلی‌الله‌علیه‌و آله) برگزار گردیده بود شرکت نمودند.

در پایان محفل حجت‌الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی»، رئیس مجمع فرهنگی‌بقیهالله(عج) پیرامون مرگ و زندگی با ذکر آیات و روایات پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به مناسبت برگزاری مراسم ترحیم و یاد بود حجت‌الاسلام حاج سید محمد رضا عالمی و همین طور با نزدیک شدن به دهه‌ی اول ماه محرم طی سخنانی به نحوه‌ی برگزاری عزاداری امام حسین(علیه‌السلام) سخنرانی نمودند.

رئیس سازمان جهاد فرهنگی با ارائه نظریات دانشمندان  در پیوند به اینکه، مرگ نابودی نیست و مرحله‌ی از تکامل انسان هست گفت: بدون شک، مرگ یک پدیده همگانی و سنتی از سنت های لایتغیر الهی می باشد. به فرموده قرآن کریم؛  هر موجود زنده جان در این عالم طعم شیرین و ناگوار آن را می چشند: «کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ»

وی با یاد آوری از پیشینه‌ی خدمات اجداد حجت‌الاسلام سید محمد رضا عالمی گفت:در «زین الاخبار گردیزى» و «طبقات ناصرى» آمده است: قسمت‏هاى غربى(غرجستان) غور قدیم، در زمان حضرت امام على(علیه‌السلام) دین مبین اسلام را پذیرا گشتند، در این وقت فردى از ابناء الطالبیین به‏نام «جعده بن هبیره المخزومى» پسر اُمّ هانى، دختر ابوطالب و خواهرزاده‏ى حضرت على(علیه‌السلام) از طرف آن حضرت به‏حکومت خراسان و ماوراءالنهر منصوب شد. امراى غورى از طرف حضرت على(علیه‌السلام) لواء گرفتند و به‏مقام امارت «غور» ابقاء شدند و حضرت على(علیه‌السلام) دستور خواندن نماز را نیز براى اهالى «غور» نوشته و ارسال فرموده بود.

از همان ابتداى کار، رفتار نیک و انسانى جعده و نیز بخشیدن لواء از جانب حضرت علی(علیه‌السلام) به خاندان غورى سبب شد که مردم این منطقه نسبت به‏خاندان رسالت اعتقاد راسخ پیدا کنند و این اعتقاد به‏سرعت، در میان مردم مناطق مرکزی  و هزاره جات امروز اثر بگذارد و متعاقب شهادت حضرت على(علیه‌السلام) در سال ۴۱ سلطنت اموى در سراسر بلاد اسلامى مقرر کرد تا خطبا و مؤمنین حضرت على(علیه‌السلام) را سب و ناسزا گویند؛ این وضع تا سال ۹۹ عهد حکومت عمربن عبدالعزیز ادامه داشت و در آن سال، سب و ناسزا به‏على(علیه‌السلام) از خطبه‏ها برداشته شد.امّا، مردمان غور از پذیرش خلفای اموی سرپیچى کردند و همچنان در زمره‏ى مخلصین امام على(علیه‌السلام) باقى ماندند، دراین راه مصایب و سختى‏هاى بى‏شمارى متحمل شدند.

از این پس، اهالى غور، غرجستان و سیستان دو نوع مالیات به‏حکام اموى مى‏دادند: یک، مالیات سرانه ؛ دو، مالیات به‏خاطر عدم سب على(علیه‌السلام) مخالفت‏ها و مقاومت‏ها علیه خاندان اموى ادامه داشت و همین باعث شد که آن‌ها حتی مالیات دهند.

رئیس مجمع فرهنگی بقیه‌الله(عجل‌الله‌تعالی فرجه) با اشاره به مهاجرت زیادی از خانواده‏ى بنى‏هاشم در کشورهای مختلف و از جمله افغانستان  و سایر نقاط افغانستان بعضاً به دلیل ظلم و تعدادی هم برای تبلیغ و نشر معارف اسلامی و از جمله به حضور امام زاده سید یحیی مشهور به شاه قلندر افزود: حضرت  امام زاده یحی مشهور به شاه قلند در قرن یازدهم هجری قمری وارد منطقه خوات  آن وقت شد، مقام عالی علم و فقاهت، عرفان و اخلاق عملی او باعث حفظ و نگهداری تشیع گردید و به قول آیت‌الله شیخ خانعلی خواتی مشهور به نجفی مردم مناطق مرکزی مدیون و مرحون خدمات امامزاده سید یحیی قلندر می‌باشد.

او اضافه نموده که بزرگانی از تبار شاه قلندر با ایجاد مدارس و تأسیس تکیه خانه جوانان را تشویق به فراگیرى علوم مى‏نمود و هرکدام در شرایط خاصی مصدر خدمات فراوان دینی قرار گرفتند و از آن میان علامه حاج سید مصطفی، آیت الله العظمی شهید سید محمد سرور واعظ، آیت الله العظمی سید ابوالحسن فاضل، آیت الله سید حسین فاضل، علامه سید انورشاه صدر، آیت الله سید محمد تقی وحیدی و آیت الله العظمی سید محمد کاظم مصطفوی که هرکدام این عالمان برجسته‌ی سادات از تبار شاه قلندر به عنوان رهبران روحانى هزاره در مناطق مرکزی برای مریدان امیرالمومنین خدمت نمودند.

او حجت‌الاسلام سید محمد رضا عالمی مشهور به حاجی شاه را نیز به این تبار منسوب دانستند و افزود: درگذشت بزرگ خاندان، سادات قُل سید آبدره حصه اول بهسود و از خاندان بزرگ حاج شاه میرزا نیز به عنوان پیرغلام امام حسین(علیه‌السلام) و روضه خوان آن حضرت در نشر معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در حد توان خود خدمت نمود و ایشان در مدت ۹۱ سال از عمرش که در سال ۱۳۰۶ خورشییدی در منطقه خاک سنگی متولد شد. پدرش حاج شاه میرزا و جد بزرگوارش حجت الاسلام حاج سیدخادم حسین که بنیان گذار تکیه خانه خاک سنگی بود و مرحوم حاج سید خادم حسین حدود ۱۲۰  سال قبل از امروز از منطقه خربید جهت تبلیغ و نشرمعارف دینی و ارشاد مومنین به حصه اول بهسود منطقه خاک سنگی کوچید و در آن منطقه  اولین مرکز تبلیغی را جهت احیای شعائر دینی در خاک سنگی تأسیس و پایه گذاری نمود و از آن زمان تا کنون شخصیت های مطرح و برجسته کشور را  که نام بردم و از جمله علامه شهید بلخی در آن مرکز دینی(تکیه خانه خاک سنگی) خطابه و سخنرانی ایراد نمودند.

عادلی حسینی در پایان با یاد آوری شرایط حساس و نا امنی از مردم خواست هوشیار باشند و نگذارند دشمن به نام قوم و مذهر اختلافات را دامن بزنند و به علما نیز یاد آور گردید که فرصت تبلیغی در ماه محرم را جدی بگیرند و با ذکر توسل به حضرت اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام محفل را خاتمه بخشید.

گزارش از سید نورآقا احسانی/  پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی/ افغانستان- کابل