۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 1979
  • ۰۵ سنبله ۱۳۹۹ - ۷:۱۲
  • 75 بازدید
 114054441 Untitled
محرم امسال با تدابیر ویژه‌ی امنیتی و بهداشتی در افغانستان

محرم امسال با تدابیر ویژه‌ی امنیتی و بهداشتی در افغانستان

آئین های عزاداری ماه محرم امسال با تدابیر ویژه‌ی امنیتی و بهداشتی در افغانستان با حضور گسترده‌ی مردم در نقاط مختلف این کشور آغاز شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، برگزاری آیین ماه محرم در افغانستان، امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته می‌باشد، زیرا  علاوه بر تهدیدهای امنیتی، گسترش ویروس کرونا در این کشور […]

آئین های عزاداری ماه محرم امسال با تدابیر ویژه‌ی امنیتی و بهداشتی در افغانستان با حضور گسترده‌ی مردم در نقاط مختلف این کشور آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی، برگزاری آیین ماه محرم در افغانستان، امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته می‌باشد، زیرا  علاوه بر تهدیدهای امنیتی، گسترش ویروس کرونا در این کشور نیز باعث گردیده که تدابیر بهداشتی نیز در دستور کار هیات‌های مذهبی قرار گیرد.

از آغاز ماه محرم امسال، مساجد، تکایا،‌ مدارس دینی، مراکز فرهنگی و سیاسی در کابل پایتخت کشور شاهد حضور جوانان و نوجوانان هست و امسال از نخستین شب محرم به سوگ شهدای کربلا مراسم سخنرانی، نوحه‌خوانی و عزاداری برگزار گردیده است.

محمدیعقوب حیدری، والی کابل و رئیس کمیته اضطراری مقابله با کرونا در کابل گفت که برای تامین امنیت و ضدعفونی کردن۵۳۰ مسجد و حسینیه تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شده است.

به گفته مسئولان، تامین امنیت عزاداری‌های محرم در کابل مانند سال‌های گذشته با مشارکت مستقیم مردم خواهد بود و افراد مسلح محلی با حمایت نیروهای امنیتی نگهبانی از مراسم‌ را برعهده دارند.

وزارت بهداشت افغانستان از شهروندان این کشور خواسته مراسم محرم را در فضای باز و با رعایت مسائل بهداشتی برگزار کنند.

مردم، به ویژه جوانان با سیاهپوش کردن خیابان‌ها، مراکز برگزاری مراسم عزاداری به نحوه‌ی شایسته‌ای برای برپایی مراسم آیین‌های عزاداری آمادگی لازم را گرفتند، علاوه بر مساجد، تکایا و دیگر مراکز دینی و تبلیغی و محل برگزاری آیین عزاداری، دفاتر برخی احزاب اسلامی، مخصوصاً آن عده از رهبران جوان همگام با عزاداران محل دفتر حزب سیاسی شان را محرمی نمودند، به باور سید مهدی انوری رهبر حزب حرکت اسلامی ملی و فرزند ارشد سترجنرال سید حسین انوری: مردم مسلمان افغانستان انتظار دارند که نباید مشکلاتی امنیتی و بهداشتی باعث کمرنگ شدن عزاداران حسینی شود و مبلغین نیز از این فرصت برای نجات مردم افغانستان از وضعیت موجود و آوردن صلح عزت مند رسالت دینی شان را انجام دهند و با توسل به روح بلند امام حسین(ع) فرصت تبلیغ و رسالت دینی خویش را از دست ندهند و بی تردید انتظار ملت مسلمان افغانستان از عالمان راستین و رسالتمند نیز همین است.

گفتنی است که افغانستان سال‌های متمادی نمونه‌ی زندگی مسالمت آمیز مذاهب مختلف دینی در این کشور بوده و باید نقاط مشترک مذهبی در ماه محرم در کشور بیشتر تقویت؛ علما، سیاسیون و فرهنگیان تلاش نمایند تا از ایام عاشورا برای تحکیم اخوت و همگرایی ملی و دینی براساس منشور و دستورالعمل عاشورایی که از سوی شورای اخوت اسلامی(علمای مشترک شیعه و سینی) منتشر گردیده استفاده‌ی اعظمی در راستای عزت و اقتدار ملت مسلمان افغانستان نمایند و عواطف دینی باید در راستای تقویت اخوت اسلامی، سوق داده شود.

گزارشگر پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی- افغانستان- کابل