۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 1975
  • ۲۲ سرطان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
  • 86 بازدید
4 Salgard Anwari 6
فقید سید حسین انوری غازی و سپهسالار جهاد افغانستان

فقید سید حسین انوری غازی و سپهسالار جهاد افغانستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی؛ چهارمین سالگرد ارتحال  فقید سید حسین انوری بعد از ظهر شنبه 21 سرطان 1399 خورشیدی طی محفلی در حوزه علمیه قم برگزار و از آن مرحوم به عنوان: «غازی و سپهسالار جهاد افغانستان» یاد بود به عمل آمد. حجت‌الاسلام فخرالحسینی رئیس ستاد یاد بود از فقید سید حسین […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی؛ چهارمین سالگرد ارتحال  فقید سید حسین انوری بعد از ظهر شنبه 21 سرطان 1399 خورشیدی طی محفلی در حوزه علمیه قم برگزار و از آن مرحوم به عنوان: «غازی و سپهسالار جهاد افغانستان» یاد بود به عمل آمد.

حجت‌الاسلام فخرالحسینی رئیس ستاد یاد بود از فقید سید حسین انوری شرکت کنندگان را خوش آمد گفت و افزود: ستاد در نظر داشت چهارمین سالیاد شخصیت خدوم و مجاهد سترک، سترجنرال مرحوم سید حسین انوری را چون سال‌های قبل با شکوه برگزار نمایند، اما محدودیت‌هایی که بخاطر ویروس نحس کرون‌ها ایجاد شده، ناگزیر که تعداد محدود از بزرگان با رعایت اصول بهداشتی در این محل  دعوت نماییم تا یادی از آن سردار جهاد و سازندگی به میان آید.

در این محفل حجت‌الاسلام سید جعفرعادلی حسینی عضو شورای رهبری حزب حرکت اسلامی افغانستان نیز به همین مناسبت سخنرانی نمودند و با یاد آوری از مناسبت‌های ماه سرطان گفت:

2 سرطان قیام مردم کابل از منطقه‌ی چنداول آغاز شد؛‌ قیام چنداول نخستین قیام مردمی است که 2 سرطان در شهرکابل صورت گرفت وصفحه‌ی خونینی بر صفحات خون‌بار جهاد ملت مسلمان افغانستان و به‌ویژه شیعیان این کشور افزود و نیز 21 تن از شهدای سال‌های آغازین جهاد مناطق مرکزی که بعد از 62 روز خانواده‌های شان برای دفن خواستن منتقل نمایند، بدن‌ها سالم بود، آن‌ها شهدای واقعی بودند و بعد از آن جنگ‌های داخلی و گروهی در مناطق مرکزی آغاز شد و باید مردم ما، میان شهدای نخستین روزهای جهاد و کشته شدگان جنگ‌های داخلی تفکیک قایل شوند و مبادا آن‌ها را هم شهید نامند. 16 سرطان 1395 هجری شمسی ارتحال غازی و سپهسالار جهاد افغانستان، فقید سید حسین انوری پس از عمری خدمت. 23 سرطان 1347 هجری شمسی سالروز شهادت علامه سید اسماعیل بلخی. 26 سرطان 1352 هجری شمسی کودتای سفید سردار محمدداود خان با پایان دادن به ‌نظام شاهی و نظام جمهوری را در افغانستان اعلام کرد. پس از آن گروه‌های چپی به فعالیت افتادند تا اینکه کودتای 7 ثور 1357 هجری شمسی مردم افغانستان رخ داد و مردم افغانستان از آن زمان به بعد روی خوشی را ندیدند و فجایع خونین تا کنون ادامه دارد، مردم افغانستان از آن تاریخ تا کنون شاهد نا امنی و مصایبی هستند، از این رو 7 ثور در تاریخ این کشور سیاه ترین روز است.

رئیس سازمان جهاد فرهنگی با توضیح این مطلب که چرا عنوان غازی و سپهسالار جهاد افغانستان به فقید سید حسین انوری انتصاب شده افزود:

پس از آن که مرحوم سید حسین انوری ضربات سنگینی به متجاوزین روسی و رژیم وابسته به آن را در دره جاجی وارد نمود و امروز قبرستان شهدای شیعه در جاجی گواه این است که مرحوم انوری فرا قومی ومنطقه‌ی به دفاع از ارزش‌ها با دشمن جنگید و پس از آن جنگ‌های چریکی در پایتخت کشور مخ روس‌ها را به فغان آورد و توجه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب نمود و انوری به چریک افسانوی تبدیل شد و از این رو رسانه‌های جهان تصمیم گرفتند که از مرحوم انوری عملیات‌های چریکی او مستنداتی بگیرند که سفرجان سمسون از تیم رسانه‌ی بی بی سی، ژیل لیون خبرنگار فرانسوی نویسنده کابل در زیر ریش روس‌ها و دی بید خبرنگار بلژیکی، همه در مستندات شان از میان فرماندهان جهادی وابسته به حزب اسلامی،‌ جمعیت اسلامی و حرکت اسلامی، فقید سید حسین انوری را در ردیف اول مبارزه قرار دادند. در پایان سال‌های مقاومت فقید سید حسین انوری و شهید احمدشاه مسعود از سوی پارلمان اروپا دعوت شدند تا صدای ملت مسلمان افغانستان را به گوش جهانیان برسانند و پس از آن مرحوم انوری یکی از شخصیت‌های تأثیر گذار در اجلاس بن بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان به خدمات مرحوم انوری در سمت‌های وزارت زارعت، کار و امور اجتماعی، ولایات کابل و هرات پرداخت و گفت: مرحوم انوری در دور دوم سیاست، پس از دوران جهاد و مقاومت مدیر خدوم و پرتلاشی بود که در این ادارات حکومتی خدمات فراوانی را برای مردم محروم کشور انجام داد؛ تا قبل از مرحوم انوری در هرات بحث بومی و غیر بومی مطرح بود، مردم انتظار داشتند تا معاون رئیس جمهور اقداماتی را انجام دهند و این کار عملی نشد، مرحوم انوری از همان صلاحیت مقام ولایت هرات در سه بخش؛ کسانی که سال‌ها در هرات ساکن بودند، آن‌ها به جرم غیر بومی بودن از کار اداری، گرفتن تذکره و رسمیت سند ملکیت محروم بودند، حمایت انسان دوستانه‌ی مرحوم انوری آن مردم‌را مدیون مرهون خود ساخت، او فرا حزبی و قومی عمل می‌نمود و هیچ‌گاه مثل دیگر سیاستمداران از دوست و رفیقش ابزاری استفاده نمی نمود.

رئیس مجمع فرهنگی بقیةالله(عج) خاطر نشان نمود که افغانستان کشور 99 در صد مسلمان با اکثریت پیروان مذهب حنفی و 25 درصد اقوام تشیع پیروان مذهب جعفری و شیعیان با سابقه‌ی طولانی افتخار پیروی از اهل‌بیت(ع) را دارند و افزود: در این کشور ارزش‌های دینی چون جهاد، شهید، مراجع و بالاتر از همه پیامبر اسلام(ص) و خاندان طاهرینش مورد اهانت واقع می‌شود ولی علما در برابر آن سکوت نمودند.

در چین شرایط وظیفه‌ی  شاگردان مکتب امام جعفرصادق(ع) در حوزه علمیه قم هست که باید به مردم ابلاغ کند و آگهی دهند که اهانت به پیامبر اسلام(ص) که امروز در کشور بیش از 99 در صد مسلمان صورت می‌گیرد، با اهانت سلمان رشدی و مجله‌ی دانمارکی تفاوت ندارد، اگر علما و دانش آموختگان حوزات علمیه این وظیفه و رسالت را انجام ندهند، همه در برابر خداوند در دنیا و آخرت مسئول و پاسخگو هستیم.

گفتنی است این محفل در مرکز مجمع روحانیت سمت شمال افغانستان در حوزه علمیه قم  با گردانندگی دکتر سید یحیی باقری و قرائت سید محمد باقر حسنی(ابوذر) آغاز و در پایان با برگزاری نماز جماعت و نیز از حاضرین در محفل پذیرایی صورت گرفت.

گزارش از پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی