۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 2105
  • ۲۰ جدی ۱۴۰۰ - ۰:۱۰
  • 80 بازدید
Fatemiya Duwum 1443 1
فضائل حضرت زهرا(س) در منابع اهل سنت

فضائل حضرت زهرا(س) در منابع اهل سنت

صبح جمعه 3 جمادی الثانی 1443 قمری(17 جدی 1400 خورشیدی) به مناسبت فاطمیه دوم از سوی مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) در منزل حاج سید نظام حسینی واقع غرب کابل برگزار شد، در این مراسم حجت الاسلام والمسلمين  دکتر محمد حسین جعفری رئیس شورای عالی علمای امامیه افغانستان گفت: فاطمه زهرا(س) بقدر با عظمت است كه شخصيت […]

صبح جمعه 3 جمادی الثانی 1443 قمری(17 جدی 1400 خورشیدی) به مناسبت فاطمیه دوم از سوی مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) در منزل حاج سید نظام حسینی واقع غرب کابل برگزار شد، در این مراسم حجت الاسلام والمسلمين  دکتر محمد حسین جعفری رئیس شورای عالی علمای امامیه افغانستان گفت: فاطمه زهرا(س) بقدر با عظمت است كه شخصيت هيچ يكِ از زنان عالم به اندازه او نيست و جايگاه و مقام او نزد خداي متعال و رسول گرامي اسلام(ص) كه درمنابع روايي فرقین بيان شده، منحصر به فرد است.

به گزارش خبرگزاری فرهنگی، تحلیلی عصر انتظار، دکتر جعفری در باره فضائل حضرت زهرا(س) افزود:

حضرت امام مهدى(عج) می­فرماید: إنَّ لِي في إبنَةِ رَسولِ اللّه ِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ؛[1] دختر رسول خدا (فاطمه) برای من سرمشق و الگوی نیکویی است.» حضرت مهدی(عج) که جهان را با ظهور و احکام نورانی خود متحول می­کند و آن چنان حکومتی در روی زمین تشکیل می­دهد که تا به حال ایجاد نشده است و عدالت را در تمام کره زمین حاکم می گرداند، فاطمه(س) را الگو و اسوه خود در رفتار و برنامه حکومتی خود می­داند.

امام صادق(ع) در تفسیر کلمه «فاطمه» فرمود: یعنی که شر و بدی در وجود او راهی ندارد و اگر برای همسری این بزرگوار علی نبود تا قیامت کسی هم شأن ایشان نمی‌شد. از امام صادق(ع) در باره تفسیر کلمه «فاطمه» پرسیده شد، حضرت فرمود: یعنی که شرّ و بدی در وجود او راهی ندارد و اگر برای همسری این بزرگوار علی نبود تا قیامت کسی هم شأن ایشان نمی‌شد. مقام علمی آن حضرت نیز چونان علی(ع) بعد از پیامبر(ص) سرآمد تمام بشریت است، اگر چه عرصه را به آن حضرت به قدری تنگ نمودند که اندکی پس از پدر مهربانش دنیا را ترک کرد و با پهلوی شکسته به حضور پدرش شتافت. «الله لقد فطمها الله تبارک و تعالی بالعلم و عن الطمث بالمیثاق»؛ خداوند آن بانو را از علم مملو ساخت و از ناپاکی‌های زنان در عالم منع و مبرا کرد. «به خدا سوگند خداوند متعال آن حضرت را به قدری در علم وسعت و ظرفیت داد که از علم بشری بی‌نیاز نمود و هرگز نیازی به آموختن از دیگران نداشته باشد، زیرا پدرش اولین معلم اسلام و آخرین پیامبر است که خداوند او را با دین کامل و کتاب آسمانیش به سوی بشریت فرستاد».

و نیز امام صادق علیه السلام می فرماید: حضرت فاطمه در پیشگاه خداوند 9 اسم(مخصوص) دارد: فاطمه، صدیقه، مبارکه،طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه، و زهراسلام الله علیها.[2]

رئیس شورای عالی علمای امامیه با یاد آوری دیدگاه محققین اهل سنت گفت:

– ابن صباغ مالکی: در افتخار فاطمه همین بس که دختر پیامبر(ص) خیرالبشر است، فاطمه­ای که ولادتش پاک و سیده است به اتفاق همه مسلمین.[3]

– محمد بن طلحه شافعی: دقت کن در آیه مباهله[4] و ترتیب و عبارات آن و اشاراتی که به علو مقام فاطمه دارد و چگونه او در وسط قرار گرفته است تا مقام و منزلت او بیشتر روشن گردد.[5]

– عباس محمود العقاد المصری: در هر دینی یک چهره از زن کامله وجود دارد که همه او را تقدیس می کنند و گویا او نشانه خداوند بین مردان و زنان است. در مسیحیت چهره مریم پاکدامن و در اسلام لاجرم آن چهره کامله فاطمه بتول است.[6]

با عظمت­ترین فضیلت حضرت فاطمه زهرا(س)

استاد درس خارج حوزه علمیه کابل با اشاره به اينكه فرشته­ی الهی جبرائيل تنها بر انبياء عظام و رسولان الهي نازل مي­شود گفت: نزول اين فرشته­ی الهي پس از پيامبرگرامي اسلام(ص) برحضرت زهرا (س) بيانگر اوج عظمت و مقام والاي ام ابيها(س) است.

وی با طرح این سوال اضافه نمود، چگونه با وجود اینکه حضرت فاطمه(س) فاقد مقام نبوت بودند ولی جبرئیل برایشان وارد می­شد، او با  اشاره به اينكه آیات قرآن کریم در شأن پنج تن آل عبا و حضرت زهرا(س) بیانگر مقام والای اوست، خاطرنشان كرد: براساس تفسيرعلماي شيعه و اهل سنت بخشي از آيات سوره دهر، هل اتي و انسان در شان حضرت زهرا(س) اهل بيت اميرالمومنين(ع ) و فرزندان آنان نازل شده وبه تفسير بسياري از مفسران و علماي شيعه سوره مباركه قدر و كوثر در شان ام ابيها(س) نازل شده است.
حضرت امام صادق(ع) می­فرماید: «فاطمه بنت رسول الله(ص) کانت محدثه و لم تکن نبیه » فاطمه دختر رسول خدا، محدثه بود نه پیامبر. سپس در ادامه توضیح می دهد که فاطمه را از این جهت محدثه نامیده اند که فرشتگان از آسمان بر او نازل می شدند و همان گونه که با مریم دختر عمران گفتگو داشتند.

از پیامبر(ص) درباره ابعاد شخصیت حضرت زهرا(س) مطالب فراوانی نقل شده که فاطمه(س) دخت پیغمبر اکرم(ص) در بین زنان عالم، معروف ترین و محبوب ترین چهره دینی، اخلاقی، ایمانی، علمی، ادبی و معنوی به شمار می­آید. جاذبیت حضرت فاطمه(س) قلمروی بس وسیع دارد که پیش از زندگی او در این جهان شروع می­شود و تا مرز ابدیت امتداد می­یابد.

حضرت زهرا(س) در عمر کوتاه ولی پر برکت خود، عالی ترین درس­های زندگی را به انسان­ها آموخت و بهترین سرمشق و نمونه برای زنان جهان گردید.

فاطمه(س) در دوران زندگی بانویی از هر جهت نمونه و کامل بود. او دختری نمونه برای پدرش پیامبر(ص)، و همسری نمونه برای علی(ع) و مادری نمونه برای فرزندانش بود و بالأخره در تمام ابعاد وجود، زن نمونه­ای برای عالم بشریت به شمار می­آمد.

فاطمه(س) در زندگی خصوصی خویش، نمونه­ای در حیا، عفاف، پاکدامنی، مهر، عاطفه، معرفت، ایمان و… بود و در زندگی اجتماعی نیز نمونه و الگویی از شهامت، شجاعت، فداکاری در راه حق و عدالت خواهی محسوب می­شد و عاقبت در این راه به شهادت رسید.

حضرت زهرا(س) در صفات و روحیات گوی سبقت از مردان بزرگ ربوده و با کامل ترین مردان جهان یعنی علی(ع) همدوش و همسر گشته بود. فاطمه زهرا(س) از اصحاب کسا و یاران مباهله است و از کسانی است که در سخت ترین اوقات با پیغمبر(ص) هجرت کرد و نیز از آنهاست که آیه تطهیر در شأنشان نازل شده و خدا به صِدقشان گواهی داده است. فاطمه(س) مادر ائمه(ع) است و در بقای ذریه پیغمبر تا روز قیامت از برکت وجود اوست و او بانوی همه بانوان جهان است.

پیامبر گرامی اسلام(ص) می­فرمود: فاطمة بضعة منّی من سرّها فقد سرّنی و من سأها فقد سأنی، فاطمه اعزّ البریّة علیّ؛[7] فاطمه پاره وجود من است. هر که او را شاد سازد، مرا شاد ساخته و هر که او را اندوهناک کند، مرا اندوهناک کرده است. فاطمه از همه مردم پیش من عزیزتر است.

پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: هر كسي كه فاطمه را مي­شناسد كه مي­شناسد، و هر كسي او را نمي­شناسد، بداند او فاطمه دختر پيامبر و پاره تن من قلب من در ميان بدن من است: «من عرف هذه فقد عرفها و من لم یعرفها فهی فاطمة بنت محمد و هی بضعة منّی و هی قلبی و روحی التی بین جنبی…» [8] شهاب آلوسی فقیه، مفسر، ادیب و مفتی بغداد و صاحب تفسیر معروف روح‌ المعانی در مورد حدیث می­نویسد: «والذی أمیل الیه أن فاطمة «البتول »[9] أفضل النساء المتقدمات والمتأخرات من حیث أنها بضعة رسول الله صلی الله تعالی علیه وسلم. . . إذ البضعیة من روح الوجود وسید کل موجود لا أراها تقابل بشئ وأین الثریا من ید المتناول »[10]؛ آنچه بدان عقیده دارم این است که فاطمۀبتول(س)، زاهد، منقطع از دنیا و برترین زن­های گذشته و آینده است؛ زیرا او بضعه (وجود) رسول الله(ص) است… و مشارکت وجودی، به روح وجود رسول الله(ص) و سید کل موجود، متصل است و بین این برتری با کسی دیگر تقابلی نمی بینم [زیرا قرینی و وجود مماثل متقابل برای فاطمه(س)نیست] ثریا کجاست که دست مقابله بدان رسد.،[11]

روایت «فاطمه بضعة منی» در منابع شیعه سند صحیح دارد و علمای شیعه و اهل سنت این روایت را قطعی می‌دانند و بر تواتر آن اتفاق نظر دارند. با توجه به شان صدور این روایت، هدف رسول خدا(ص) معرفی جایگاه دخترش در نزد خدا و رسول، و اخطار جدی برای پرهیز از آزار و اذیت پاره تنش، و نشان دادن میزان دشمنی آزاردهندگان حضرت زهرا(س) بوده است.

از سوی دیگر با شناخت امام علی(ع) می­توان به مقام و عظمت حضرت زهرا(س) پی­برد و چنانچه زمخشرى در تفسیر كشاف می­نویسند که مراد از این بعض پیغمبرما است كه به فضایل بسیار و خصایص بیشمار بر انبیاء فضیلت دارد كه مهم­ترین آن­ها مقام خاتمیت است، بنابراین چون پیغمبران از جهت درجه و مقام متفاوت شدند اوصیاء آن­ها هم عقلا باید متفاوت باشند چون مقام پیغمبرما از همه بیشتر است وصى او هم باید مقامش بیش از سایر اوصیاء دیگر باشد، پس از این جهت باید به حضرت علی(ع) سید الاوصیاء گفت.

گفتنی است این مراسم با ذکر مصیبت و مداحی جناب آقای سید جان آقا احسانی، سید علی سینا هاشمی، سید عمران علوی و سید ابوالفضل احسانی همراه بود.

گزارش: از خبرگزاری فرهنگی، تحلیلی عصر انتظار- سید نور آقا احسانی.

[1].  الغيبه ، طوسى ، ص 286 .

[2]. بحارالانوار، ج 43، ص 10.

[3]. الفصول المهمه (بیروت)، ص ۱۴۳ .

[4]. آل عمران، ۶۱ .

[5]. مطالب السئول، ص ۶ .

[6]. توفیق ابواعلم، اهل البیت، ص ۱۲۸ .

[7]. صحیح بخاری، ج 4، ص 210، 212 و ج 1، ص 532. امالی مفید، ص 260 ؛ بحارالأنوار، ج 28، ص 303 و ج 43، ص 23 و 39 ؛ امالی شیخ طوسی، ص 24 ؛ مناقب آل ابی طالب، ح 3، ص 112.

[8].الفصول المهمة فی معرفة الائمة، ص 146.

[9]. توضیحات، علی بن محمد بن أحمد المالکی المکی المعروف بابن الصباغ، مرکز الطباعة والنشر فی دار الحدیث، قم، شارع معلم، قرب ساحة الشهداء، الرقم 125 الهاتف: 02517740545- 02517740523 ص. ب: 4468/3718، عنوان الاینترنت: www. hadith. net/mizan البرید الالکترونی: hadith@hadith. net

[10]. تهذیب الکمال، یوسف بن الزکی عبدالرحمن أبو الحجاج المزی(م742)، تحقیق: د. بشار عواد معروف مؤسسة الرسالة، بیروت، 1400- 1980، الأولی.

[11]. شهاب آلوسی، صاحب تفسیر روح المعانی، ج3، ص 155 .