۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش » معرفی کتاب و پژوهشگران
  • شناسه : 2166
  • ۲۰ اسد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
  • 963 بازدید
Orwatulwusqa Hussen
عروةالوثقی‌حسین(علیه‌السلام)

عروةالوثقی‌حسین(علیه‌السلام)

نام كتاب:  عروةالوثقی حسین(علیه‌السلام) نویسنده: سید جعفر عادلی «حسینی» دیزاین و طرح جلد : سید عباس حسینی ناشر:           سازمان جهاد فرهنگی شمارگان: 1000 نسخه چاپ:  چاپخانه تمدن نوبت چاپ:  اول 1398   مقدمه محرم ماه عزا وعاشورا روز حماسه و ايثار، روز فرياد مظلومانه «هَلْ مِنْ ناصِرِ يَنْصُرُنا» بر گوش تاريخ، و روز ياران، […]

نام كتاب:  عروةالوثقی حسین(علیه‌السلام)

نویسنده: سید جعفر عادلی «حسینی»

دیزاین و طرح جلد : سید عباس حسینی

ناشر:           سازمان جهاد فرهنگی

شمارگان: 1000 نسخه

چاپ:  چاپخانه تمدن

نوبت چاپ:  اول 1398

 

مقدمه

محرم ماه عزا وعاشورا روز حماسه و ايثار، روز فرياد مظلومانه «هَلْ مِنْ ناصِرِ يَنْصُرُنا» بر گوش تاريخ، و روز ياران، روز عباس ابن على(ع) برادر وفا دار، روز زينب(س) دختر بزرگ على(ع) و فاطمه(س) و پيام رسان حماسه عاشورا و بدینگونه است که این سخن بزرگ امام راستان، امام جعفرصادق(ع) مفهوم و دارای مصداق عینی می‌شود که: هر روزی عاشورا و هر سرزمینی کربلاست. «كُلّ يَوْمٍ عاشورا و كُلّ اَرْضٍ كَرْبَلا» اين جمله و شعار، نشان دهنده پيوستگى و تداوم  خطّ درگيرى حق و باطل در همه زمان‌ها و مكان‌هاست.

عاشورا و كربلا، يكى از بار زترين حلقه‏هاى اين زنجير طولانى است. هميشه حق و باطل رو در روى همند و انسان‌هاى آزاده وظيفه پاسدارى از حق و پيكار با باطل را برعهده دارند و بى تفاوت گذشتن از كنار صحنه حق و باطل، بى دينى است. نبرد عاشورا، گرچه از نظر زمان، كوتاهترين درگيرى بود(نيم روز) ولى از نظر امتداد، طولانى‏ترين درگيرى با ستم و باطل است و تا هر زمان كه هر آرزومندى آرزو كند كه كاش در كربلا بود و در يارى امام شهيدان(ع)، به فوز عظيم شهادت مى‌رسيد: «يا لَيْتَنا كُنّا مَعَكُمْ فَنَفُوزا عَظيما».

محرم ماهي است كه حق و عدالت در برابر ظلم و باطل ایستادگی نموده و به اثبات رسانده كه در طول تاريخ، هميشه حق بر باطل پيروز شده و اين خون سيد الشهدا(ع) است كه خون‌هاي همه ملت هاي اسلامي را به جوش مي‌آورد.

محرم، نخستين ماه از ماه‌هاى دوازده گانه هجری قمرى هست و علّت نامگذارى اين ماه به محرّم، آن بوده كه در ايّام جاهليّت، جنگ در اين ماه را حرام مى‌دانستند و روز اوّل محرّم را اوّل سال هجری قمرى قرار داده و امّا بنى اميّه با ريختن خون سيّد الشهداء(ع) در اين ماه و پديد آوردن حادثه كربلا احترام ماه حرام را نگه نداشتند و چنانچه حضرت امام رضا(ع) فرمود: در جاهليّت، حرمت اين ماه نگاه داشته مى‌شد و در آن نمى جنگيدند، ولى در اين ماه، خون‌هاى ما را ريختند و حرمت ما را شكستند و فرزندان ما را اسير كردند و خيمه‏ها را آتش زدند و غارت كردند و حرمت پيامبر(ص) را در باره ذرّيه أش رعايت نكردند.

دوّم محرّم الحرام سال 61 هجرى قمری، كاروان اباعبداللّه الحسين(ع) وارد كربلا شد، از همان روز به تدريج بر سپاه كوفيان كه آن حضرت را محاصره كرده بودند افزوده شد. روزنهم ماه محرم «تاسوعا» نام دارد و روز دهم آن «عاشورا» روز شهادت سيّدالشهداء(ع) و ياران و فرزندانش و ياد آور حادثه كربلا و عاشوراست که فرا رسيدن آن دل‌ها را پُر از غم مى‌سازد و پيروان و شيفتگان امام حسين(ع) از اوّل محرّم، محافل و مجالسى را سياهپوش كرده، به ياد آن امام شهيد به عزا دارى مى پردازند.

محرم و عاشورا در فرهنگ اسلامي مجموعه‌اي از تاریخ و حماسه‌هاي بي‌نظير و فصل شکفتن لاله‌هاي مقاومت خونين اسلام و سرآغاز زوال حاکميت‌هاي فاسد است.

درود بر تو‌ای وارث آدم، برگزیده-ی خدا، درود بر تو‌ای وارث نوح، پیامبر خدا، درود بر تو‌ای وارث ابراهیم، دوست خدا، درود بر تو‌ای وارث موسی، هم‌سخن خدا، درود بر تو‌ای وارث عیسی، روح خدا، درود بر تو‌ای وارث محمد(ص) حبیب خدا، درود بر تو‌ای وارث علی، امیر مؤمنان و ولیّ خدا، درود بر تو‌ای وارث حسن شهید، سبط رسول خدا… در زیارت وارث كه مربوط به سيّد الشهدا(ع) می باشد، در آن به دو جريان هابيلى وقابيلى در تاريخ انسان اشاره دارد و امام حسين(ع) در حقیقت مظهر مظلوميّت جناح هابيل می باشد و وارثت عاشورا از جبهه تاريخى مبارزه حق با باطل را مى رساند: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ ياوارِثَ آدَمَ صِفْوَهِ‏اللّه، اَلسّلامُ عَلَیْکَ یاوارِثَ نوُحٍ نَبِىِّ اللّه، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ ياوارِثَ إِبْراهِمَ خَليل اللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ ياوارِثَ مُوسى كَلِيم اللّه، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ ياوارِثَ عيسى رُوحِ اللّه، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ ياوارِثَ مُحَمَّدٍحَبيبِ اللّه»…

لذا امام حسين(ع) نشانگر تمام صفات كامله انبيا(ع) است، يعنى اگر كسى بخواهد علم آدم، حكمت نوح، خليل الهى ابراهيم، هيبت موسى، زُهد عيسى، وصفات خاتم انبيا(ع) را مشاهده نمايد بايد، به صورت امام حسين(ع) نگاه كند  او آئينه است كه همه انبيا(ع) درآن پيدا ونمايان است واخبار واحاديث فروان دلالت براين مطلب مى كند؛ امام حسين(ع) وعاشورا نشانگر راه ورويش انبيا(ع) الهى وائمه اطهار(ع) وبقاى اسلام است و پیامبر اسلام(ص) شهادت امام حسین(ع) را ماندگار خوانده و این موضوع درجلد دهم مستدرک الوسائل، صفحه 318  از آن حضرت نقل شده که: «إنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً في قُلوبِ المُؤمِنينَ لاتَبردُ أبَدا» شهادت حسين(ع) آتشى در دل مؤمنان درانداخته است كه هرگز سرد نخواهد شد.

در بررسی نهضت کربلا دو محور اساسی محسوس است، یکی خون وشهادت و ایثار در روز عاشورا ودیگر پیام رسانی عاشورا توسط امام سجاد(ع) و زینت کبری(س) که این دو بزرگوار پیام انقلاب و شهادت امام حسین(ع) و یارانش را به اطلاع مردم رساندند. اهل بیت امام حسین(ع)  از عاشورا تا اربعین بهترین مبلغان عاشورا بودند، اگر امام حسین(ع) غیر از اهل بیت(ع) افراد دیگر را به عنوان مبلغ قرار می‌دادند یقینا آنان مثل اهل‌بیت آن حضرت پیام رسان نبودند، حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) هرکدام پس از شهادت امام حسین(ع) همراه سرهای شهداء در کوفه و شام و در نقاط مختلف مسیر راه در سخنانی پرشور مردم کوفه را به سختی سرزنش کردند و امام حسین(ع) و یاران آن حضرت را معرفی‌کردند؛ چون در اثر تبلیغات گسترده یزیدیان، عده زیادی علل وانگیزه قیام امام حسین(ع) را نمی دانستند و ازسوی دیگر دشمن در صدد تحریف واقعیت های قیام آن حضرت بودند، اما حضرت امام زین‌العابدین(ع) و حضرت زینب(س) ‌با سخنان کوبنده از این تحریفات جلوگیری نمودند. تأثیر حادثه کربلا، هم در بستر زمان خود و هم در طول تاریخ ، عمیق و فراگیر بوده و جان‏ هاى مردمى که از ترنم خون ‏هاى گرم شهدای  کربلا زندگى یافتند، معدود نیستند؛ انقلاب و نهضت های اسلامی  شاهد و مثالى زنده در عصر حاضر است.

شکی نیست که علل شكل گيري قيام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا،‌ زمانی  بوجود آمد که پس از رحلت پیامبراسلام(ص) موروثى كردن خلافت اسلامى و خارج شدن جريان خلافت مسلمين از مجراي اصلی و به  انحراف کشاندن اسلام از مسیرواقعی آن  و شکل گیری تبعیضات در جامعه دینی كه شكاف ميان مردم و حاكمان را افزايش داده و ملاك برتري تقوی و ارزشهای دینی در جامعه آن روز كمرنگ و به گفته محمد غزالى مصرى، در عهد بنى اميه خلافت از مسير خود خارج شد و به صورت حكومت فردى و پادشاهى گزنده درآمد. عصبيت جاهليت و مفاخرت‌هاى قبيله‌اى و فاميلى و نژادى و عنصرى كه اسلام به شدت با آن مبارزه ميكرد تجديد شد.

در چینین شرایطی ضرورت حركت اصلاحي را جهت بازگشت اسلام ناب محمدی(ص) در جامعه نیاز مبرم بود و قيام امام حسين(ع) عليرغم شبهاتی كه از جانب بدخواهان بر آن وارد می‌شود نباید فراموش کرد که درس و عبرت‌های فروانی از این قیام نه تنها پیروان دین اسلام، بلکه جامعه بشریت از آن بهرمند گردیدند.

محقق و پژوهشگر معاصر، استاد محمدرضاحكيمى در صفحه 56 کتاب  قيام جاودانه می نویسد: امام حسين(ع) برهمه انسان‌ها، پس از خود تا آخر تاريخ وبرهمه بشريت وتمدن‌ها پس از خود حق دارد، وهمه، هركدام به گونه‏اى  مرهون ومديون اويند، زيرا اگر امام حسين(ع) نبود عاشورا نبود، واگر عاشورانبود اسلام نمى ماند واگر اسلام نمانده بود تمّدن اسلامى پديد نمى آمد تامايه اصلى تمّدنها وپيشرفت‏هاى بعدى وظهور رُنسانس در غرب بشود، ودر آن صورت اين تمّدن كنونى وجود نداشت.

لذا بمناسبت ایام سوگواری سالارشهیدان حسین ابن علی(ع) و یاران وفادارش در سرزمین کربلا، مسابقه کتابخوانی تحت عنوان: «عروةالوثقی‌ حسین(علیه‌السلام» که از سوی مجمع فرهنگی بقیةالله(عج) برگزار می‌گردد، امیدوارم که آشنایی جوانان اهل مطالعه  با نهضت و قیام امام حسین(ع) در احیای دین سرمشق و سرلوحه زندگانی خویش قرار دهیم.

از آنجاییکه ماه محرم در افغانستان فرصتی مناسبی است که همه ساله سخنرانان در مساجد و حسینیه‌ها بر وحدت مذاهب شیعه و سنی و وحدت ملی تأکید می‌کنند و  به همین منظور پس از تشكيل نظام جمهوري اسلامي در افغانستان اعضاي كابينه با برنامه ريزي توسط رئيس جمهور كشور، اعضاي كابينه هركدام بطور جداگانه دريكي از مساجد و يا تكاياي شهركابل موظف مي‌شوند كه پيرامون نهضت امام حسين(ع) و همبستگی جامعه خویش سخنراني نمايند و با همين شيوه مقامات حكومتي در ديگر ولايات افغانستان نيز روزهاي عاشورا در مراسم سوگواري حضور پيدا مي‌نمايند.

«شورای اخوّت اسلامی افغانستان» اولين ابتكارش برگزاري مراسم بزرگ مشترک(شیعه و سنی) روز نهم محرم برابر ماه جدي سال 1385 در مسجد شريف عيدگاه با حضور رئيس جمهور، رؤسای مجلسین، رهبران جهادی و شخصیت های علمی، سیاسی و فرهنگی تشکیل شده بود وهمچنین بتاریخ 20 جدی 1386 خورشیدی برابر اول محرم 1429 هجری قمری اجتماع بزرگ یادبود از عاشورا در مسجد عیدگاه شهر کابل با حضور و استقبال شخصیت‌های علمی، سیاسی و حکومتی، نمایندگان مشرانوجرگه و پارلمان و صدها تن از اقشار مختلف مردم مسلمان سني وشيعه برگزار شد و همین برنامه همه ساله در یکی از روزهای دهه اول محرم برگزار می‌گردد.

و نیز بمناسبت فرا رسيدن محرم 1430 هجری قمری، علمای شیعه و سنی افغانستان مورخ 10 جدی سال 1387 خورشيدي با حامد کرزی رئیس جمهور اسلامی کشور در ارگ ریاست جمهوری دیدار اختصاصی با علمای اهل تشیع و تسنن به عمل آوردند. آقای کرزی ضمن موفق خواندن مراسمات سوگواری در سال‌های گذشته خواهان ایجاد کمیسیون مشترک ارگان‌های ذی‌دخل و علماء گردیده و تأكيد بر تجليل از دهه محرم گفت: افغان‌ها در گذشته نشان دادند كه در برگزاري مراسم عاشورا اتفاق نظر دارند. وي از مراسم دهه محرم به عنوان نمادي از وحدت ملي در افغانستان ياد كرد و گفت آرزو دارد امسال نيز همانند سال‌هاي قبل اين مراسم در سطح كشور در فضاي امن و برادري برگزار شود و درهمان سال مورخ 15 جدی برابر با هفتم محرم، نگارنده بامسئولین وزارت خانه‌های دفاع ملی، داخله، ریاست عمومی امنیت ملی، نماینده ریاست جمهوری، نماینده آیساف و… در گارنیزیون اردوی ملی طی نشست مشترک جهت تنظیم برنامه عزاداران حسینی تفصیلاً درمورد نحوه برگزاری جلسات و چگونگی هماهنگی با خطباء و هیآت عزاداری برنامه ریزی نمودیم  و به پرسش‌های حاضرین توضیحات لازم داده‌شد و تصامیمی راجع به همکاری و دسته های سینه زنی و مسیرهای رفت و آمد آن‌ها مصوباتی به امضاء رسید و از همان سال تا هم اکنون این کمیسیون همه ساله برگزار می‌گردد.

امید است که امسال نیز چون سال های گذشته، درس‌های از قیام امام حسین(ع) سرمشق و سرلوحه زندگانی مان قرار گرفته وبه دستورات آن حضرت عمل نماییم.

 

با احترام

سیدجعفرعادلی«حسینی»

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی افغانستان