۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش
  • شناسه : 2022
  • ۰۴ سرطان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
  • 97 بازدید
Chandavol 01
انگیزه­ ی شکل گیری قیام چنداول

انگیزه­ ی شکل گیری قیام چنداول

یکی از قیام­های ماندگار پس از بقدرت رسیدن احزاب چپی(خلق و پرچم) و قیامی که در برابر الحاد، ظلم، جنایت، تجاوز و لشکرکشی بیگانه صورت گرفت، قیام حماسه ساز و ماندگار 2 سرطان 1358 خورشیدی معروف به قیام چنداول است. 4 شنبه شب 2 سرطان 1400 خورشیدی به مناسبت 42مین سالروز قیام حماسه ساز و […]

  1. یکی از قیام­های ماندگار پس از بقدرت رسیدن احزاب چپی(خلق و پرچم) و قیامی که در برابر الحاد، ظلم، جنایت، تجاوز و لشکرکشی بیگانه صورت گرفت، قیام حماسه ساز و ماندگار 2 سرطان 1358 خورشیدی معروف به قیام چنداول است.

4 شنبه شب 2 سرطان 1400 خورشیدی به مناسبت 42مین سالروز قیام حماسه ساز و ماندگار 2 سرطان 1358 خورشیدی در تالار«افغانستان خانه مشترک» کلپ هاوس با مدیریت هاشمی پروانی و حضو رمیهمان ویژه حجت­الاسلام سید جعفرعادلی«حسینی» رئیس سازمان جهاد فرهنگی و نویسنده کتاب راویان عشق«درنگی به قیام چنداول» و نیز احمد سرمد، سید جاوید شکیب زاده، شیخ زاده چنداولی و دیگر میهمانان پیرامون عوامل و انگیزه­ی قیام، سازمان دهندگان قیام، شهدا و زخمی شدگان قیام، تداوم جهاد و چالش­ها گفتگو و تبادل نظر صورت گرفت.

پاسخ که نویسنده کتاب روایان عشق به مخاطبین داشت:

الف) قیام­های چهار گانه­ی کابل و تداوم جهاد در سرتاسر افغانستان.

– اولین قیام 8 و 14 جوزا 1358 خورشیدی در زندان پلچرخی کابل.

– دومین قیام 2 سرطان 1358 خورشیدی در چنداول وجاده میوند.

– سومین قیام 14 اسد 1358 خورشیدی در بالا حصار کابل.

– چهارمین قیام 3 حوت 1358 خورشیدی در سرتا سر کابل، معروف به قیام الله اکبر که تا چند سال قبل، شب سوم حوت مردم افغانستان در پشت بام­های خانه­های خود با فریاد الله اکبر یاد و خاطره­ای این قیام و شهدا را زنده نگه می­داشتند.

ب) انگیزه­های قیام 2 سرطان 1358 خورشیدی

– ماهیت ضد دینی و ضد ملی احزاب چپی(خلق و پرچم) بود که  احزاب وابسته به روس­ها علیه ارزش­های دینی، آموزه­های مذهبی، عنعنات و رسومات ملی بصورت علنی و آشکار اقدام نمودند.

– جنایات وسیع و گسترده­ای کمونیست­ها نسبت به اقشار مختلف جامعه و از جمله کشارهای جمعی در نقاط مختلف افغانستان و یکی از صدها نمونه، شهادت بیست و چهار هزار هموطن هراتی در 24 حوت 1358 خورشیدی هست.

– دستگیری وسیع علمای دینی شیعه وسنی و روشنفکران مسلمان دانشگاهی و قتل عام آن­ها در پلیگون­های پل چرخی کابل و ولایات، از این­رو مردم به ستوه آمدند و دست به قیام زدند.

صدور فرمان­های ضد ارزش­ها و آموزه­های دینی توسط نور محمد تره کی.

– ترویج فسق و فجور؛ هرچند سال­های اخیر بنام دموکراسی فساد اخلاقی در برخی رسانه­ها نشر و گسترش یافت و اما آغاز ترویج فسق و فجور، مخصوصاً در میان اطفال معصوم و نسل جوان پس از تجاوز روس­ها به این کشور تباهی ببار آورد، فجایع و جنایات که تا امروز ادامه دارد، عامل اصلی آن از دوران سیاه کمونیست­ها به ارمغان رسیده است.

ج) سازمان دهندگان قیام 2 سرطان 1358 خورشیدی

– برخی احزاب شیعه و سنی و حتی اشخاصی که ادعای رهبری قیام چنداول را دارند، دروغ هست و این قیام، مردمی بوده و ممکن بعداً برخی قیام گران، وابستگی و گرایش به احزابی پیدا نمودند، نسل امروز باید بی طرفانه پژوهش وتحقیقات میدانی نمایند و قیام چنداول را از تحریف، تحریف گران نجات دهند.

–  زمینه و سازماندهی چنین قیامی، بیداری افکار مردم در اثر تبلیغ شخصیت­های طراز اول جامعه تشیع افغانستان همانند: آیت الله العظمی شهید سید محمد سرور واعظ، آیت الله شهید شیخ محمد امین افشار، علامه شهید سید عبدالحمید ناصر، علامه شهید سید محمد حسین مصباح، آیت الله شهید سید نادر بحرالعلوم، آیت الله شهید سید امیرشاه فصیحی، آیت الله شهید شیخ سلطان ترکستانی، آیت الله شهید میرعلی احمد عالم، آیت الله شهید سید محمد حسین معصومی، استاد شهید محمد حسین نهضت، استاد شهید محمد یوسف بنیش، استاد شهید میرزا شاه فضیلت، استاد شهید علی آقا بلخی و دیگر بزرگانی که پس از دستگیری اقشار مختلف جامعه، بالخصوص نخبگان، قیام­ها از جمله قیام چنداول شکل گرفت که تفصیل آن در کتاب شهدای نخبه و مرزبانان اندیشه­های اسلامی اثر نگارنده آمده است.

– بعضی بستگان بزرگان که جلسات مشروطیت خواهان با حضور شخصیت­ها از جمله علامه شهید سید اسماعیل بلخی را میزبانی می نمودند و از جمله وکیل اسلم شریفی در چنداول که 14 سال در زندان دهمزنگ کابل بسر برد و بستگان او همانند خانواده دکتر دانش بختیاری که جای ایشان در بحث امشب خالیست و نیز میرآقا حقجو، قاضی محمد صفا کریمی، سید عبدالعظیم مبین، سید اسدالله ظهوری و دیگر فرزندان مرحوم آقای لیسان، مرحوم آخوند کاظم و فرزندانش، دکتر نصیر،  استاد غلام حسین شیخ زاده و دیگر بزرگواران در این قیام سهم فعال داشتند.

– یکی دیگر از سازماندهندگان قیام 2 سرطان 1358 خورشیدی شورای انقلاب بود، در راس شورا حجت­الاسلام والمسلمین مرحوم سید شاه موسی رضوی مالستانی، نماینده مردم غزنی در دور سیزدهم شورای ملی و از علمای جید کشور، خطیب، نویسنده، شاعر، فعال سیاسی و فرهنگی بود.

این شورا ابتدا جلسات شان را برای راه اندازی قیام چنداول از منزل شهید حسین بخش مشهور به حاج عبدالحمید در بالای کوه چنداول آغاز و در ماه جوزا 1358 خورشیدی و پس از افشا محل جلسات در منزل حاج عبدالحمید شهرستانی، ادامه جلسات شورای انقلاب در کوچه کردها منزل مرحوم جنرال جعفرخان که سید ابراهیم حسینی مشهدی در آنجا مستأجر بود برگزار و برخی اعضای این شورا عبارت بودند از انجنیر سید شاه حسین حسینی سنگلاخی کارمند وزارت معارف، میر عبدالصمد حدید هراتی، سید مهدی مشهدی، سید عنایت الله حیدری و…

در این قیام سید جعفر آقای تکیه دار، سید شریف سنگلاخی، غلام عباس شالباف، حجت­الاسلام شهید فاطمی، استاد غلام حسین شیخ زاده، حیدری و تعداد زیادی به شهادت رسیدند، یاد و خاطره­ای شهدای گمنام چنداول گرامی باد.

گفتی است که شهروندان منطقه چنداول کابل در 3 حوت 1358 خورشیدی علیه رژیم کمونیستی قیام نمودند و خواهان خروج شوروی سابق از کشور گردیدند که بعد از آن، این قیام به سراسر کشور گسترش یافت و جهاد مردم افغانستان 14 سال ادامه یافت و تا سرانجام قشون سرخ شوروی به تاریخ 26 دلو 1367 خورشیدی افغانستان را ترک کردند.

گزارش از پایگاه اطلاع رسانی جهاد فرهنگی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.