۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر و گزارش » معرفی کتاب و پژوهشگران
  • شناسه : 2160
  • ۲۰ اسد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
  • 127 بازدید
Emamhussen Tamadun
امام حسین(ع) و احیای تمدن اسلامی

امام حسین(ع) و احیای تمدن اسلامی

نویسنده: سید جعفر عادلی«حسینی» دیزاین و طرح جلد : سید عباس حسینی ناشر: سازمان جهاد فرهنگی شمارگان:  1000 نسخه چاپ: چاپخانه تمدن نوبت چاپ:  اول 1390   مقدمه آگاهی رسانی اهداف قیام و حرکت ضد ظالمانه و عدالت طلبانه‌ی امام حسین(‌ع) در ایام محرم و صفر موجب افزایش همبستگی بین شیعه و سنی و کوتاه […]

نویسنده: سید جعفر عادلی«حسینی»

دیزاین و طرح جلد : سید عباس حسینی

ناشر: سازمان جهاد فرهنگی

شمارگان:  1000 نسخه

چاپ: چاپخانه تمدن

نوبت چاپ:  اول 1390

 

مقدمه

آگاهی رسانی اهداف قیام و حرکت ضد ظالمانه و عدالت طلبانه‌ی امام حسین(‌ع) در ایام محرم و صفر موجب افزایش همبستگی بین شیعه و سنی و کوتاه شدن دست دشمن از سرزمینهای اسلامی می‌شود.

گسترش همکاری بین جامعه‌ی اسلامی با توسل به اهداف و فلسفه‌ی قیام حسینی که عدالت خواهی و مبارزه با ظلم است در تحکیم روابط مسلمانان جهان  و احیای تمدن اسلامی حائز اهمیت است.

اساسی‌ترین موضوع برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، وحدت مذاهب در میان ملت‌های مسلمان است؛ قیام امام حسین(ع) از چنان ظرفیتی برخوردار است که می‌تواند پاسخگوی بخش بزرگی از مطالبه مسلمانان جهان به در مضامینی چون عدالت؛ زیر بار ظلم نرفتن و متکی به خود بودن باشد، از این‌رو الگو قرار دادن امام حسین(ع) و نهضت ماندگار عاشورای سال 61 هجری قمری وتاثیر آن بر وحدت جامعه‌ی اسلامی و پیروان مذاهب اسلامی قابل توجه است.

محرم و عاشورا در فرهنگ اسلامي مجموعه‌اي از تاریخ و حماسه‌هاي بي‌نظير و فصل شکفتن لاله‌هاي مقاومت خونين اسلام و سرآغاز زوال حاکميت فاسد وتداوم راه پیامبران الهی، مخصوصاً پیامبراسلام(ص) و امیرالمومنین(ع) است.

چنانچه در زیارت وارث كه مربوط به سيّد الشهدا(ع) می باشد، در آن به دو جريان هابيلى وقابيلى در تاريخ انسان اشاره دارد و امام حسين(ع) در حقیقت مظهر مظلوميّت جناح هابيل می‌باشد و وارثت عاشورا از جبهه تاريخى مبارزه حق با باطل را مى‌رساند: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ ياوارِثَ آدَمَ صِفْوَهِ‏اللّه، اَلسّلامُ عَلَیْکَ یاوارِثَ نوُحٍ نَبِىِّ اللّه، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ ياوارِثَ إِبْراهِمَ خَليل اللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ ياوارِثَ مُوسى كَلِيم اللّه، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ ياوارِثَ عيسى رُوحِ اللّه، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ ياوارِثَ مُحَمَّدٍحَبيبِ اللّه»…

لذا امام حسين(ع) نشانگر تمام صفات كامله انبيا(ع) است، يعنى اگر كسى بخواهد علم آدم، حكمت نوح، خليل الهى ابراهيم، هيبت موسى، زُهد عيسى، وصفات خاتم انبيا(ع) را مشاهده نمايد بايد، به صورت امام حسين(ع) نگاه كند  او آئينه است كه همه انبيا(ع) درآن پيدا ونمايان است واخبار واحاديث فروان دلالت براين مطلب مى كند؛ امام حسين(ع) وعاشورا نشانگر راه ورويش انبيا(ع) الهى وائمه اطهار(ع) وبقاى اسلام است و پیامبر اسلام(ص) شهادت امام حسین(ع) را ماندگار خوانده و این موضوع درجلد دهم مستدرک الوسائل، صفحه 318  از آن حضرت نقل شده که: «إنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً في قُلوبِ المُؤمِنينَ لاتَبردُ أبَدا» شهادت حسين(ع) آتشى در دل مؤمنان درانداخته است كه هرگز سرد نخواهد شد.

شکی نیست که علل شكل گيري قيام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا،‌ زمانی  بوجود آمد که پس از رحلت پیامبراسلام(ص) موروثى كردن خلافت اسلامى و خارج شدن جريان خلافت مسلمين از مجراي اصلی و به  انحراف کشاندن اسلام از مسیرواقعی آن  و شکل گیری تبعیضات در جامعه دینی كه شكاف ميان مردم و حاكمان را افزايش داده و ملاك برتري تقوی و ارزش‌های دینی در جامعه آن روز كمرنگ و به گفته محمد غزالى مصرى، در عهد بنى اميه خلافت از مسير خود خارج شد و به صورت حكومت فردى و پادشاهى گزنده درآمد. عصبيت جاهليت و مفاخرتهاى قبيله اى و فاميلى و نژادى و عنصرى كه اسلام به شدت با آن مبارزه ميكرد تجديد شد.

در چینین شرایطی ضرورت حركت اصلاحي را جهت بازگشت اسلام ناب محمدی(ص) در جامعه نیاز مبرم بود و قيام امام حسين(ع) عليرغم شبهاتی كه از جانب بدخواهان بر آن وارد می شود نباید فراموش کرد که درس و عبرتهای فروانی از این قیام نه تنها پیروان دین اسلام، بلکه جامعه بشریت از آن بهرمند گردیدند.

محقق و پژوهشگر معاصر، استاد محمدرضاحكيمى در صفحه 56 کتاب  قيام جاودانه می‌نویسد: امام حسين(ع) برهمه انسان‌ها، پس از خود تاآخر تاريخ وبرهمه بشريت وتمدنها پس از خود حق دارد، وهمه، هركدام به گونه‏اى  مرهون ومديون اويند، زيرا اگر امام حسين(ع) نبود عاشورا نبود، واگر عاشورانبود اسلام نمى‌ماند واگر اسلام نمانده بود تمّدن اسلامى پديد نمى‌آمد تامايه اصلى تمّدنها وپيشرفت‏هاى بعدى وظهور رُنسانس در غرب بشود، ودر آن صورت اين تمّدن كنونى وجود نداشت.

لذا بمناسبت ایام سوگواری سالارشهیدان حسین ابن علی(ع) و یاران وفادارش در سرزمین کربلا، بتاریخ اول محرم 1433 هجری قمری(5 قوس 1390 خورشیدی)، مسابقه کتابخوانی تحت عنوان« امام حسین(ع) و احیای تمدن اسلامی» از سوی مجتمع علمی، فرهنگی، ورزشی جوانان حضرت قائم(عج) برگزار گردید و سئوالات مسابقه مطابق متن تهیه و با موفقیت آن‌برنامه در کابل برگزار گردید.

اینک در فصل بهار قرآن، ماه ضیافت الهی و قرنطینه‌ی خانگی در شهر علم و اجتهاد، حوزه علمیه قم توفیق حاصل شد تا متن این مجموعه را با کمی اصلاحات و اضافات آماده‌ی چاپ گردد.

امیدوارم که آشنایی جوانان خوب ولایتی و اهل مطالعه‌ی کتب دینی در این امور موفق گردیده، همه تلاش نموده با جریان تاریخ اسلام در شرایط مختلف، مخصوصاً با نهضت و قیام امام حسین(ع) در احیای دین بیش از پیش آشنا و آن‌را سرمشق و سرلوحه زندگانی خویش قرار داده وبه دستورات آن حضرت عمل نماییم.

 

با احترام/ سید جعفرعادلی«حسینی»

25 رمضان 1441 هجری قمری / حوزه علمیه قم